Sitsexepert sökes

A

anni0001

SitsEXPERT sökes
Har en häst som bitit sig fast i högersidan. Efter total sönderanalys av ALLT så kom jag i lördags fram till följande.
I vänster varv sitter jag på höger (ytter)sittben. (lättridning)
I höger varv byter jag sittben. MEN jag sitter fortfarande med vikten på höger sittben. :crazy:

Jag kämpade för mitt liv för att få till detta och det kändes sjukt obekvämt att ändra kroppen till det nya läget och väldigt ansträngande men hästen tyckte att jag var trevlig och släppte sin högersida! :banana:
Inte fullt igenom men det blev sjukt stor skillnad!

I nedsittning blir han en helt annan häst, då blir sidorna med jämlika och han får ett annat sug och stöd i bettet, blir mjukare och rör sig bättre. Men nu ska jag ju inte sitta ned på honom.... :grin:

Summasummarum - jag är helt enkelt kass på att rida lätt.
Hjälp??

Sv: Sitsexepert sökes

Rid för en bra tränare!

rid utan stigbyglar
ha sitbenen, höfterna, axlarna och händerna i sammahöjd och mitt för varandra.
sitt inte och harva runt varv efter varv åt sammahåll.
ha hästen på yttertygeln.

lycka till

Rid för en bra tränare!

Detta rådet var nog det enda som var till nån hjälp?!

rid utan stigbyglar

TS skrev ju att hon inte får sitta ned på hästen, den har antagligen varit skadad.

ha sitbenen, höfterna, axlarna och händerna i sammahöjd och mitt för varandra.

Är ju inte helt lätt att se själv att man sitter helt rakt i sadeln men TS verkar ju ha börjat försöka rätta till det hela själv.

Jag tror att det enda TS kan göra är att fortsätta att kolla sig själv, till slut har man tvingat kroppen att ändra på sig om man bara är medveten om vilka fel man gör.

Att hästen "biter sig fast", hur menar du då? "Lossar" du då eller hur gör du?

Om du upplever mer stöd på högertygeln så har du oftast för lite stöd på vänstertygeln... där har du ett problem.

Oftast är ju både häst och ryttare sneda på något sätt och det är ju väldigt bra om man själv upptäcker att man är sned. Det är nog bara fortsätta jobba och hela tiden tänka på det. Det är ju riktigt svårt i början, för tex lättridningen är ju väldigt "invant" och har du ridit lätt snett länge är det svårt att bryta mönstret.

Senast ändrad:

Fundera över om du rör dig diagonalt i sadeln när du ställer resp sätter dig i sadeln, samt om du då byter "diagonal" när du byter varv? Pekar magen åt olika eller samma håll i höger resp vänster varv? Själv har jag troligtvis svårt att öppna höftvinkeln tillräckligt i vänster sida och då vrider jag mig själv åt vänster i sadeln så att magen konstant pekar lite vänster. För mig är det vänster varv som funkar bättre om jag kan peka lite höger med magen, men det är nog också så att jag lättare får förböjd häst åt vänster och jag försöker då få med mig yttersidan genom att vrida mig åt vänster och sitter då kvar på höger sida pga det. Trots att jag vet om det är det inte helt lätt att få till för det kräver att jag får in vänster bak längre under samtidigt, annars kommer jag inte ner i sadeln på vänstersidan och resultatet blir just en förböjd häst. Vi jobbar på styrkan där :D!

Mitt råd är att...gå till en kiropraktor som kan rätta till ev fel...

Om du spännerdig för att sitta rätt så kommer det i det långa loppet att dyka upp problem någon annanstans i kroppen på din häst.
En avslappnad sits är den som stör hästen minst.

Sätt hälarna i stigbyglarna (alltså bakifrån) och rid lätt. Hamnar du snett då så tappar du stigbygeln. Då kommer man ihåg sig. Se till att inte sitta som en höna bara, man gör lätt det, utan fokusera på att höften ska i 45 graders vinkel uppåt framåt hela tiden. Det har rätat ut många av mina elever.

Tack för ett konkret tips!! :) :)

Rider redan för tränare, har alltid gjort, men det är inte något synligt fel jag gör - det är bara just det att denna hästs är kanske mer känslig än de andra jag ridit.

Han har inte varit skadad, men är ung...

Kiropraktor har redan korrigerat mig - är ej sned fysiskt, det är min sits som krånglar.

Han biter sig fast i tygeln, hur jag nu ska förklara... tidigare har det tagit evigheter att lossa den sidan, men nu när jag hittade orsaken så gick det mkt mkt fortare så nu behöver jag bara komma på varför jag sitter som jag sitter i lättridningen. Sitter jag ned så blir han en annan häst!

Nä jag harvar inte runt i samma varv i evigheter utan är noga med att växla både varv, tempo och form.

Sätt hälarna i stigbyglarna (alltså bakifrån) och rid lätt. Hamnar du snett då så tappar du stigbygeln. Då kommer man ihåg sig. Se till att inte sitta som en höna bara, man gör lätt det, utan fokusera på att höften ska i 45 graders vinkel uppåt framåt hela tiden. Det har rätat ut många av mina elever.

Vilket otroligt bra tips! Det skall jag lägga på minnet och dela med mig av i stallet. Vi har en äldre professor som har världens sämsta koll på sina fötter och ben, och han hamnar oftast på sniskan så fort hästen gör en volt åt fel hål. Det är tydligt att han är mycket starkare i ena sidan och därför blir så ojämn i sadeln.

Är hästen genomkollad?

Vi trodde att vår häst var rak ända tills kiro var ute och sa no no no minsann så var hästen skev och det avr därför hon la över oss på sin ena sida,.

Han rider likadant på alla hästar, så felet är garanterat hos honom och inte hos häststaben (men ja, hästarna kollas regelbundet). :)

jag har haft veterinär och massör ute och de har inte hittat några fel på hästen. Men visst undrar man ju ändå. Men med tanke på att han går så mkt bättre när jag rider lätt på ett bättre sätt och går kanon när jag sitter ned så tror jag inte att det är hästen det är fel på, då skulle han ju inte gå bättre hur jag än gjorde eller?

Ska testa rida m stigbyglarna på hälarna under nästa dressyrpass, vågar mig inte på den konsten ute efter vägen :D

Liknande trådar

Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: sandrafors
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 972
Senast: Cillaramsa
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar