Sitsens storlek på westernsadel jämfört med engelsk?

S

Sasse_

Jag rider normalt i 17-17,5" i engelska sadlar... 16,5" går nog men blir lite trångt (har nog råkat ut för det någon gång på ridskola för en bra tid sedan) :rofl:

Men jag undrar nu, vilken storlek i sitsen bör vara lämplig för mig när jag nu vill köpa westernsadel... provred i en 16" och tyckte den kändes stor...

Hade mycket utrymme både framför och bakom och tenderade till att halka bak i sadeln... Blir 15,5" för litet, måste man ha så mycket utrymme att svänga runt i (som sadelförsäljaren menade, fast han sa också att jag kunde prova 15,5" men menade att många köper för små... ) ?

Jag är ca. 160cm 60kg och har storlek ca. 38...

Föresten någon som vet hur det kan komma sig att sitsen i engelsk och western skiljer sig så pass mycket i storlek?

Sv: Sitsens storlek på westernsadel jämfört med engelsk?

16" är den vanligaste storleken, men sedan beror det mycket på från sadel till sadel hur just DU sitter i den, precis som med engelska, vissa sadlar sitter du bättre i medan andra bara känns obekväma fast de har samma säterstorlek.

Är det en fördel att köpa 16" om man tänker på begagnat marknaden om man skulle behöva sälja den så småningom i jämnförelse med en 15,5"?

det är för det mesta lättare att sälja en 16" eftersom det är fler som kan ha en 16" än en 15,5". men det beror ju också självklart på vad det är för sorts märke på sadel man vill sälja... :p

Jag har provridit en double c trail sadel och tyckte den var hyfsad... Den låg bra på min häst och det är ju viktigast, men satt då som sagt i en 16" som kändes lite väl stor...

Ska prova en 15,5" om 2 veckor när den kommit till försäljaren, så får vi se...

Vad ska man passa sig för, hur känner man om en westernsadel är för liten? Hur mycket plats ska man ha framför och bakom? Tips?

Försäljaren sa att om det kändes som om jag satt för brett isär (att sätet kändes bredare) i 15,5" då var den för liten, då skulle jag satsa på 16", stämmer det?

själv så har jag en Double C Trail Rider 15,5". vilken jag inte gillar längre (har haft den i 3 år) min sits är verkligen inte bra i den sadeln, jag hamnar för mycket i stolssits. Men eftersom det är en trailsadel är det mer gjord för att rida länge i ute i skog och mark (vilken även min sadel är superhärlig att göra i) men inte när det gäller träningen på banan och jag måste verkligen anstränga mig för att få en bra sits på tävling. Så tänk efter MYCKET när du siter på hur du sitter (har du en lodrät sits?, skjuts dina ben fram lätt när du rider?, hamnar du för långt bak i sadel? mm. mm.) var verkligen supernoga med att känna efter när du rider, prova många olika modeller så att du verkligen hittar den sadel som du bara sitter som gjuten i, som du inte kan hitta ett enda fel på...

Tack tack så mycket för utförligt svar!

Tråkigt att höra att just den sadeln inte främjar lodrät sits... Det var den enda som passade min häst riktigt bra! Och jag red ju tyvärr utan fendrar när jag provade den, eftersom de var för långa...

Hur ska man bära sig åt för att hitta en bra sadel när utbudet inte var större hos försäljaren och denna var den enda som passade, jag vill ju verkligen ha hjälp med tillpassningen på hästryggen då jag är helt ny på western sadlar...:confused:

Det verkar ju svårt att prova massor med sadlar, när de inte finns att få tag på?!?! :crazy:

Att titta på internet och köpa känns som att "köpa grisen i säcken" och väldigt dumt om man inte kan nått... ?:confused:

jo, där är tyvärr ännu en nackdel med Double C Trail Ridern, att fendrarna är väldigt långa. För mig går det bra eftersom jag har så pass långa ben, men några av mina kompisar kan inte rida min häst p.g.a att frendarna inte går att korta så mycket...

Det jag tycker du kan göra är att prata med din sadelförsäljare vad h*n tros kunna vara en bra sadel åt din häst och se om h*n kan ta hem just den sadeln åt dig. påpeka också då att du vill ha en sadel där fendrarna sitter lite längre bak än vad de gör på Double C Trail Rider.

Vad är det för häst du har föresten?

Jag har väldigt korta ben, så när jag provred i Double C trail sadeln nådde jag inte ens ner till stigbyglarna :(

Men försäljaren sa att den var en av de få sadlarna som det gick att beställa extra korta fendrar till... (de andra sadlarna hade också för långa för mina korta stubbar). Ska nog ta hem en 15,5" och provrida med de kortare fendrarna och känna efter hur jag sitter innan jag bestämmer mig... Men det verkar så svårt att hitta nått som verkligen passar!?!?! :S

P.S Min kuse är en härlig vägkorsning mellan Morgan och Fullblod. (Egen uppfödning i tredje led, vi ägde hans morfars mor). Charmtroll va? ;)

Jag har en Double C Nevada till min morgan. Den är lite rundskuren och ganska kort. Passar mycket bra. Jag fick tillverka lite extra hål i den bara, trodde att det inte gick att korta mer så jag satt i stolsits och fick inget riktigt stöd. Men sen visade sig efter många om och men och av en ren händelse att jag kunde dra lädret ner på ett sätt så jag kunde göra två hål till så nu sitter jag som gjuten. Gillar min sadel väldigt mkt.

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18