Lavinia

Trådstartare
Hej!

Det verkar som om jag sitter snett när jag rider med sadel..Men jag sitter kvar när jag rider barbacka, då borde jag ju åka av som jag satt snett. Nån som har några tips på hur man vet.. Säj bara inte att man ska känna sittbenen lika mycket, för jag känner dom inte alls i min bekväma sadel, eller för den delen på min runda hästrygg. Hur vet jag när jag sitter mitt över pållan och hur låter jag bli att hamna snett. Kan pållans inbyggda snedhet bidra mer än jag vill låtsas om? Nån som är bra på att rida mer kroppsmedvetet? Hjälp mottages tacksamt..mvh/ lavinia och pållan som äntligen är fräsch igen

Sv: Sitsen

För att känna sittsbenen kan du skritta utan stigbyglar. Dra upp knäna så långt du kan utan att du ramlar av (som en jockey typ)... :D . Sitt sedan så en stund (typ så länge du orkar). Efter det tror jag att du kommer känna sittbenen ganska bra. Jag har rätt bekväm bakdel, så jag har ibland svårt att känna dem. Men efter den övningen kommer de fram, och jag lägger vikten mer bak på dem, samt att jag hamnar mer på mitten.

Angående snedheten, be någon titta på dig när du rider, eller allra helst filma dig under ett ridpass så kan du se själv hur du sitter. Snedheten kan ju vara på flera ställen i kroppen. Antingen kan snedheten sitta i bäckenet- vid dina sittben, så du lägger mer vikt på ena sittbenet och är lätt överkanad åt ena sidan. Om det är så syns det bäst om man tittar rakt bakifrån och jämför mot sadelns bakvalv. Du kan också sitta snett med överlivet så att du lutar åt ena hållet. Det påverkar också bäcken och sittsben.

Du trycks ner ännu mer i sadeln om du drar upp benen så högt du kan och sedan för dem framåt, som en grodas ben då den sitter. Och ut med dem från sadeln och luta dig bakåt. Så att den enda delen av dig som rör sadeln är rumpan. Det är otroligt jobbigt. Men du kommer ner med sittbenen i sadeln. Och känner du dem inte nu - då är hoppet ute! ;)
Min ridlärare älskar denna övning, som vi kallar grodlår. Den gör vi i skritt och trav och kombinerar bla med att sträcka upp ena armen och handen och cirkla med tårna. För att öka sin koordination och kroppsmedvetenhet och balans. Jobbig, men nyttig övning. Stärker dessutom mellangärdet.
Du kan öva att känna dem på en hård stol, om det skulle vara så att det är kroppsmedvetenheten som haltar.

Lavinia skrev:
Hej!

Det verkar som om jag sitter snett när jag rider med sadel..Men jag sitter kvar när jag rider barbacka, då borde jag ju åka av som jag satt snett. Nån som har några tips på hur man vet.. Säj bara inte att man ska känna sittbenen lika mycket, för jag känner dom inte alls i min bekväma sadel, eller för den delen på min runda hästrygg. Hur vet jag när jag sitter mitt över pållan och hur låter jag bli att hamna snett. Kan pållans inbyggda snedhet bidra mer än jag vill låtsas om? Nån som är bra på att rida mer kroppsmedvetet? Hjälp mottages tacksamt..mvh/ lavinia och pållan som äntligen är fräsch igen

Bara för att man sitter snett behöver man inte åka av när man rider barbacka. Det är nog ganska ovanligt om man nu inte sitter fullkomligt snett, jag kan dock inte tänka mig att det fungerar med en sadel änns. Det är vanligt att man sitter snett om hästen är lite mer musklad på ena sidan än den andra också. Jasså, du känner inte dina egna sittben? Eftersom att du varken känner dem när du sitter på hästen eller i sadeln undrar jag om du verkligen gör det om du sitter på en stol. Det låter lite ologiskt faktiskt. Även om jag sitter i en soffa så känner jag mina sittben, jag är medveten om var jag har dem. Det ända tipset jag kan komma med är att försök hitta dina sittben!

Hej.:D
I början kände inte jag heller mina sittben.. eller jag tänkte inte ens på dom..? Men jag fick en duktig sitstränare att ändra mig lite.. ett ganska bra tipa e att överdriva sittbenen lite när man rider. Om du nu har känt dom nån gång så kan du nog få till det här ocks. Eftersom bakbenen inte är "ett bakben" så måste man ju röra sig som två bakben. Man kan inte "gunga" framåtillbaka eftersom du då inte "rider" din häst. TYräna då på att när hästen sätter ner sitt högra bakben ska du alltså sätta ner ditt högra sittben och tvärtom. Dett gör att du senare i träningen bara kan sakta ner sittbenens fart och din häst kommer också göra det. Dina sittben kommer alltså bli "ett" med hästens bakben. Samma sak när du ska öka traven kan du förstärka med sittbenens inverkan.
Ett tips är att höja knäna en aning varje gång sittbenen ska kännas. Alltså när hästen sätter ner en bakhov.
Hoppas det hjälper lite iaf.;)
Good luck

Vad är det man vill åt då man sätter ner sittbeten varje gång hästen tar ett steg? Jag fattar inte riktigt det? :)

Nej, du behöver inte åka av bara för att du/hästen gör så att du sitter snett. Du kan ju lätt vika dig i midjan t ex för att korrigera. Människokroppen är magnifik på att hitta livhankar.

hej!

Och tack för tips. Ska försöka detta, eftersom det verkar som det enda som inte kommer kännas med i höften än i sittbenen. Min höft gör ont när jag försöker göra såna där grodövningar och det brukar sluta ganska snabbt med att jag ger mej, för snärtan är för stor. Jaja,, jag ska försöka hitta nån som kan titta på mej, tycker väl att min tränare borde sett om jag är sned i midjan.. menmen../ Lavinia, som skaffar nya sadlar om en vecka..

För att veta om du sitter snett har jag ett tips. Ta på dig en ganska tajt tröja,jacka. Be någon kamrat tejpa en lång remsa från nacken - byxlinningen på ryggen. Sedan får kamraten titta på dig bakifrån och kolla om du sitter rakt.

Tips om hur du ser om dit becken är snett.
Lägg dig på rygg golvet eller sängen och be någon dra jämt i dina ben och sätt i hopp fötterna, är ena tån längre upp en den andra så är du sne(om du inte har olika långa ben :smirk: )

bussig skrev:
För att veta om du sitter snett har jag ett tips. Ta på dig en ganska tajt tröja,jacka. Be någon kamrat tejpa en lång remsa från nacken - byxlinningen på ryggen. Sedan får kamraten titta på dig bakifrån och kolla om du sitter rakt.

Bra ide´! Videofilma gärna också så att du kan se själv. Det brukar ge motivation att förändra. Sedan kan du följa upp med filming för att se förbättring. :)

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta...
2
Svar
21
· Visningar
7 402
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 691
Senast: angelwings
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar