Sitsen i lätt trav

Sv: Sitsen i lätt trav

Jag brukar korta stiglädren 1 hål vid lättridning. Sen när hästen är uppvärmd och jag ska börja sitta länger jag ett hål (eller rider utan stigbyglar).
Testa att korta och tänk att någon drar dig i håret rakt upp när du reser dig.
Jag har lärt mig att när man behöver korrigera något i sitsen är det lättast att bara tänka på det och tillfälligt strunta i formen på hästen, det blir för mycket att tänka på allt annars.
Man lär sig rätt snabbt hur det rätta ska kännas, även om det kan ta lite tid att få bort sitt gamla sätt.

Du ska varken luta dig framåt eller bakåt. Du ska känna att du är i balans med hästen och lätta så lite som möjligt ur sadeln. Träna så kommer du att känna när läget är rätt/när du är i balans.

Japp Lindon bor i Finland! :) men ni är välkomna hit om ni har vägarna förbi...I fredags red jag en ny häst som tar längre steg och större steg, men han är lugnare så jag kan slappna av mer. Ska rida honom en tid nu så jag får öva på honom.

Ok. Min tränare tjatar att jag ska lätta ordentligt ur sadeln. Men läste också i sally swifts bok att man ska sitta ner lätt så att man inte dunsar så mycket i sadeln. Men om hästen är stressad/travar fort borde man kunna lugna den med sisten, alltså lätta långsammare. Men om hästen istället går sakta, alltså man behöver dirva på kan man då driva fram den med lättningen? Men ska man då lätta snabbare eller mera? fattar av min tränare att jag ska lätta ordentligt varje steg, verkligen "ta i" från tårna upp....

Ang lättridningen: Tänk på att tyngden/din vikt måste gå rakt ner i stigbygelplattorna och sedan rakt upp igen. 90 grader från marken sett. Använd gravitationen, jobba inte mot gravitationen i detta sammanhang. Samma sak, du ska inte "ta i" för att ta dig upp ur sadeln, det är aldrig jobbigt att rida lätt, man använder den kraft som finns i hästens gångarter. Ofta har man också underskänklarna för långt fram. En annan sak är att man ofta lägger för lite vikt i innerstigbygeln, men det påverkar andra saker...

Lugna/driva på: Du kan alltid lugna hästen genom att rida lätt lite långsammare. Men jag skulle inte vilja säga att du lättar långsammare utan snarare att du tänker dig att du gör hela rörelsen långsammare, det dröjer längre innan du vänder och det går långsammare på väg ner. Däremot kan du INTE driva på den genom att rida lätt lite snabbare. Det ger nämligen en av två saker: motsatt effekt eller en spänd häst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama