Sitsen i lätt trav

Lindon

Trådstartare
Har sökt genom en massa trådar, samt försökt kolla på youtube. Min ridtränare säger att jag ska luta mej ordentligt bakåt när jag rider lätt trav. Jag har stora problem med detta. Tycker det är lättare att sitta ner i sadeln. Skänklarna flaxar, känner att jag rycker i hästens mun, hamnar för mycket i bakvikt.

För några dagar sen red jag för en bekant som tagit lektioner i centrerad ridning. Hon tycker att jag lutar mej bakåt för mycket och ska istället luta mej lätt framåt i lättningen. Annars får jag stolsits och skänklarna hamnar för långt framåt. Alltså helt motsats vad min andra tränare säger. kan tilläggas att jag oftast i min ridning är mer framåtlutad än bakåt.

Hur SKA man eg lätta? är det olika på ridstilarna? känner att jag har lättare att lätta lite framåtlutande men ändå att "juckningen" kommer framåt inte uppåt. Har svårt att luta bakåt men ändå jucka framåt. Tappar balansen.. Den andra tränaren säger att om man lättar så hamnar man efter i hästens rörelser.

Det är frustrerande då man blir lärd olika...

Sv: Sitsen i lätt trav

Tänk inte så mycket på att luta dig framåt eller bakåt när du rider lätt. Blir du lätt lite för framåtlutad (precis som jag själv) så tänk istället att du ska räta upp dig, öppna upp bröstet och ha blicken rakt fram så borde det kännas bättre.

Tror att ditt problem ligger i dålig balans eftersom både händer och skänklar flaxar, då kan olika övningar som att sitta ner ett steg och stå upp två under lättridningen hjälpa. Försök att slappna av och bara låta dig knuffas upp av hästens rörelser. Flaxar skänklarna fortfarande så laborera lite med längden på dem, kanske blir det lättare om du kortar dem? Rider du på ridskola kan en del av problemet säkert bero på dåliga sadlar som placerar dig i stolsits, då är det såklart mycket svårare att göra rätt!

tack för dina tankar! rider med ganska långa läder, tycker att jag får längre ben då. Allt är väl nog en träningsfråga. Slappna av och titta upp är största problemet!

att bara "lutar sig bakåt" brukar leda till att man får balansproblem (eftersom man inte följer med i hästens rörelse)och som du säger, rycker hästen i munnen och blir flaxig.
jag tänker istället "låånga magmuskler" och att öppna upp bröstet, så att överkroppen inte säckar ihop. det gör stor skillnad för min balanspunkt och sits och vikten hamnar automatiskt lite bakåt, utan att jag för den sakens skull tappar balansen och stör hästen. :)

Hej!

Kunde inte länka men gå in på youtube och sök på Equisimulator, trot.

Susanne.

tack! det var jättebra att se. misstänker att jag ser ut som den som faller alltför långt bak, benen fram och dunsar i sadel:crazy:

Tycker du ska testa och korta lädrena nästa gång och se om det hjälper. Har precis som du ridit med för långa läder och fått flaxiga sjänklar pga det, nu har jag hellre lädren lite kortare först för att senare när mina ljumskar slappnat av länga lädren ett hål.

Det där var nyttigt att se!
Speciellt eftersom jag, när jag blivit fotad av en kompis när jag red hennes häst, beklagade mig så dant över min sits i lättridningen - för jag lutade mig ju framåt! Men, efter att ha sett detta, så kan jag nog titta på de bilderna igen, utan att känna att jag har en kass sits, utan att jag faktiskt nog sitter rätt bra i lättridninge..! :)
(Arbetstraven är ju en annan femma....)

Hej!

Det har hjälpt mig med men det ju ibland svårt att överföra det på sin egen pålle...

Susanne.

Hej!

Jag försökte tänka på att använda knäna för resa mig upp, ungefär som hon gör i filmen. Svårt är det...

Susanne.

Ska testa på fredag. Går inte så snabbt framåt då man bara rider 1 ggr/vecka. Borde ha egen häst för att få in känslan ordentligt. Har lånat flera ridböcker idag, bl.a sally swifts ett med hästen (eller vad den hette - den första boken). Ska försöka läsa lite och sen prova på fredag!

Egentligen skulle man provrida en sån där själv, med någon som stod och korrigerade och visade som hon gjorde. Man skulle nog lära sig en hel del, och det skulle antagligen bli väldigt mycket lättare att ta vara på det i sin egen ridning sen.

Hmmm, ja, ska vi boka flyg så åker vi!!!??:angel::rofl:

Susanne.

Min veterinär har en såndär "häst". Kanske hon ger lektioner med den:angel:

Åh, ja! Då får vi se till att ha några dagar till sightseeing också! ;)

Lindon - Åh, ja, det tycker jag allt att hon får göra! Vad säger du dijej, ska vi åka till lindon istället? ;)

Beror på var Lindon bor, är det i Finland så är det lite långt men res ni, filma det och lägg upp filmen på Buke sedan. Då kan vi alla se!!

Lycka till!:laugh:

Susanne.

Men då, Finland är ju inte så långt bort.. ;) Bara några mil sådär :angel:

Haha, om vi filmar så kommer den där mackapären säkert börja löpa amok (självklart när jag sitter på), och då kommer alla få se min dåliga balans... :rofl:

Jo, det hade varit kul att se, så dålig sits tror jag inte att du har.

Väntar nu otåligt vid datorn varje dag på denna film!:rofl::bump:

Susanne.

*knapplån*

När jag ska försöka sitta ner i traven så blir jag som en studsboll trots att jag är helt avslappnad (tror jag iaf), vad gör jag för fel då??

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?

Hund, Katt, Andra Djur