Sitsen !! Hjälp :o

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Jag är en nybörjare när det gäller hopning och har lite ffrågor. :)

1. Sitsen, när jag hoppade sist så lutade jag mig mycket framåt så hästen "snubblade" på hindren. hur ska jag sitta Egentligen?? Hur mycket ska jag stå upp, ska jag vara lite framåt eller bakåtlutad osv ?? VAD HETER SITSEN??

2. annat jag ska tänla på??

tack på förhand !!

Sv: Sitsen !! Hjälp :o

Om jag förstod dig rätt så faller du fram? Kolla då stigläderna, så du varken har för långa eller för korta. Öva på att stå i fältsits i skritt, trav och galopp så du övar upp sitsen och vänjer dig vid att stå upp i stigbyglarna. Om du vill kan det underlätta att ta lite stöd i manen på hästen, men inte allt för mycket. När man står i fältsits står man lätt framåtlutad, med tyngden i stigbyglarna. Knäna ska liksom gunga med i hästens rytm. Ta hjälp av en tränare för att hitta sitsen, den brukar komma naturligt. (:

Viktigt är att du har dina fötter under din tyngdpunkt. Tänk dig att någon när som helst kan rycka undan hästen för dig, du ska då landa på fötterna i balans. Testa gärna genom att överdrivet dra fram resp bak båda fötterna och känn hur vansinnigt mycket svårare det blir att hålla balansen i de lägena jämfört med när du har fötterna rakt under dig.

En annan nyttig övning är att rida lätt i "tretakt" i traven. Istället för sitt-stå-sitt-stå-sitt-stå så rider du sitt-stå-stå-sitt-stå-stå-sitt-stå-stå, eller, lite enklare, sitt-sitt-stå-sitt-sitt-stå. Utmärkt övning för balans och kordination. Man kan även växla med att bli stående i stigbyglarna en längre tid. Med stående så menas alltså rakt upp med raka ben och rak rygg. Allt för att blir medveten om var du har din tyngdpunkt och var dina fötter befinner sig.

Lycka till!

Med tanke på att du är nybörjare så hoppar du antagligen inte så högt, då behöver du inte luta dig mycket framåt. Bara lätta lite från sadeln och ge hästen eftergift så du inte råkar rycka den i munnen. Det kan vara bra att ta ett mantag så minskar du risken för att rycka hästen i munnen.

Bäst är att ta hjälp utav tränare :). Det är så svårt att förklara utan att kunna visa eller kunna se dig och hästen.

Värt att tillägga till annars bra kommernatarer är ju att det är svårt att stå rätt på en häst som inte är mellan hand och skänkel och såkallat framför dina hjälper. Om hästen går "bakom" hjälperna blir det ju lätt så att man faller fram eftersom du inte har något framför dig. Suget framåt måste ju finnas där så sitsen sitter ihop med hästen. Försök hitta balansen och rid och hoppa på så många hästar du bara kan för att få bästa resultat.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 298
Senast: KesoNeso
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 403
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka