Sitsakuten - hjälp tack!

Sv: Sitsakuten - hjälp tack!

Det låter som du och jag har liknande problem.

Min position är bra, mina händer är bra, jag sitter rakt men jag har grymt svårt att sitta i traven. Jag har alltid kunnat sitta i trav innan jag skaffade denna häst. Hade en gång en häst med 9 på traven så jag har ridit hästar som rör sig men ingen kommer i närheten av skumpig som denna. Han rör sig otroligt mycket genom ryggen och minsta anspänning genererar i att jag studsar som satan. Det man måste försöka göra är att verkligen bli avslappnad för så fort man spänner sig så trycker man upp sig själv ur sadeln.

Longering är bra men då ska du göra det på Battis eftresom det är på honom du har dina problem och eftersom du inte kan göra det så är det bara träning som gäller.

Just nu rider jag mycket lätt på min häst och sitter endast ner korta stunder, både för min egna och hans skull. Jag orkar inte så länge och jag vill inte förstöra hans trav genom att sitta och bromsa upp honom för att jag ska kunna sitta. Det kommer ta tid att hitta sin egna balans men det kommer bli bättre jag lovar.

Tur att stillbilder inte visar hur mycket man rör sig :D

Du skall bara veta vad jag repeterade högt på min förra clinic jag red på (eneglsk instruktör)

Tits Tits Tits Tits Tits Tits

Det gäller att ha rätt fokus :D
:rofl: :rofl: :rofl:

Hahaha... Kul att du sa det högt dessutom!

Det liknar vad jag fick lära mig redan som tioåring "Ut med brösten och magen!!", upprepat flera gånger av mycket dikatatorisk hästmänniska.

Iof har jag också sistsproblem, men ibland ekar rösten i huvudet och då rätar jag på mig. Man får väl helt enkelt lista ut hur man bäst lär sig, att folk ska tjata på en, "skrämma" en med en halvutskällning så det verkligen sitter, eller se på någon annan som gör rätt?

Åh jag var jäteunderhållande - särskilt efetrsom jag har så mycket muskler att jag kan göra som Ricky brusch.
Hoppa med bröstmusklerna :o

Susan skrev:
Du skall bara veta vad jag repeterade högt på min förra clinic jag red på (eneglsk instruktör)

Tits Tits Tits Tits Tits Tits

Det gäller att ha rätt fokus :D

Den som fick dig att säga så, var han släkt med Homer Simpson månne? ;) "Booooobies" :D

Ja, du susan, vad ska man säga? Du sitter på en clinic och säger tits som ett mantra, du uppmanar folk på Buke att dra upp kisseriet, behöver jag fortsätta...?

SNACKA om fokus på rätt saker... öhh.... :rofl:

underbart!! :bow:

*kl*

Det är bara att boka upp dig på en feldenkraislektion i veckan (under en längre tid) så fixar det sig automagiskt ;) . Tror faktiskt inte längre på att man kan nöta in något genom att medvetet försöka komma ihåg vad det är man INTE skall göra och VAD man skall göra istället. Det där måste komma undermedvetet genom att man lär kroppen att själv anpassa sig till rörelsen. Så det gäller att se till att få en kropp som är redo för att möta och själv anpassa sig till olika typer av rörelser från hästen.

Anledningen att folk inte kan sitta i trav är oftast att de inte har ett rörligt bäcken. Det funkar heller inte att sitta och koncentrera sig på att dra ner hälen etc hela tiden...det måste lixom ske innifrån automagiskt genom att man har en kropp som är anpassad till (att ta emot) rörelse.

Senast ändrad:

Tack för ett fint nyskapande ord - automagiskt! För det är så koordinationen känns när den funkar!

jag tror att min ridskola kan erbjuda just precis sån sitslektion. dom är rätt så flexibla och ffa min ridlärare kan både vara stenhård och petnoga med sitsen, men samtidigt vara grymt pedagogisk och har världens tålamod med en då hon haft svårt själv. och det tålamådet behövs kan man ju säga... :angel:

ska jag höra mig för lite på fredag när jag är där och rider?

Jag är ju ständigt på jakt efter nya inkomster. ;) Kost och logi kan jag fixa, men i övrigt skickar jag min ridlärare på dig. :devil: Tills dess bidrar jag med hans standardkommentarer för de problem som du beskriver (jo, jag har själv hört dessa ett par gånger... :crazy: )

Armbågar som flaxar

Loss i axlarna, skulderbladen bakåt, tummarna uppåt. Och helt enkelt tänka på att lägga armbågarna mot kroppen. Det är mycket en vanesak. Jag håller för fullt på och försöker vänja mig...

Händer som inte kan vara stilla

Fokusera på att överarmarna är helt avspända. Låt armarna bara hänga och dingla. Sedan vinklar du i armbågen (som ligger lätt mot sidan!) och tar tummarna uppåt. Utan att bryta dig någonsans i handleden givetvis... Sträck inte ut armarna!

I lättridningen tänker du dig att du svingar din rumpa fram mellan armbågarna. Armbågarna (och därmed händerna) rör sig inte överhuvudtaget, rörelsen sker med bäckenet. Det går bara om du utnyttjar hästens schwung och låter ditt bäcken/rumpan svinga framåt, inte om du mekaniskt sitter/står uppåt och nedåt.

Underskänklar som går som lärkvingar

Loss i knäna!! Underskänklarna fladdrar om de har som en hävstång i knäet. Om benen hänger avspända ända ur höfterna fladdar inte underskänklarna.

Endera krummande eller svankande rygg

Väx, skulderbladen bakåt, solarplexus framåt-uppåt. Skjut fram jultomtemagen. Svank är inte så farligt om den inte blir fast och spänd. Ta benen i sin helhet, ända ur höften, bakåt (dvs inte ur knäet!).

Jag blev jättemycket bättre av att rida barback mkt en period. I början dunsade jag runt och höll på att flyga åt alla håll (hästen också, undrade väl vad jag gjorde där uppe). Men plötsligt så kände jag i vilka muskler jag spände mig och bara slappnade av! Och hästen fick fin form på köpet! Visst dunsar man lite upp och ned, försök att slappna av ändå....det låter lätt och är svårt ändå. Försök tänka och känna efter var du spänner dig och medvetet bara säcka ihop helt, slappna av fullständigt, andas djupt och lååångsamt flera gånger. Sen kan man alltid få till den där lilla anspänningen som krävs....

Jag tror att det hela hänger på att man vågar lita på hästen till 100% och på sig själv också...... för att våga slappna av och bara se vad som händer med kroppen när den är "slapp" på hästryggen....

Jag var inte ute efter att få bättre sits när det blev bättre för mig, bara att slappna av så mkt som möjligt i alla muskler jag kunde känna. Ex käkar.....:o

Det är tur att det är stillbilder, annars hade du nog fått omformulera dig. ;) :o Men tack iaf!

Ja, höja handen och vinkla i armbågarna, samt inte lägga omkull händerna är uppsatta på prioritetslistan. Fungerar ibland, men så får jag för mig att jag skall inverka på något sätt och så glömmer jag av det där mantrat med armbågarna som man inte skall kunna se ridhuset mellan dem och kroppen osv. :o

Tack för ditt svar!

Tack för ditt välformulerade och mycket nyttiga inlägg.

Försöker verkligen sitta på "trekanten" och har hittat den rätt bra ändå, vilket också mina tränare påpekat. Dock kom som en bieffekt när jag började Sitta ned utan att knipa mig fast med låren att underskänklarna fick eget liv.

Händerna har haft eget liv hela tiden, så det är nästan ännu värre. ;)

Hittar den där effektiva muskelkorsetten stundtals, där jag kan göra förhållningar via magen osv - men mina axlar, armar, huvud och ben hänger liksom inte med, de är frikopplade? :confused:

Återigen, tusen tack för ditt svar! :bow:

Spänner mig gör jag helt klart, även om jag ibland spänner mig alldeles för lite eller hur man skall säga.

Min kropp pendlar mellan spänd som en fiolsträng på ett dåligt sätt, och sedan mer plasmaliknande och "bubblig" - utan att därmed bli följsam. Snarare blir jag som en stor degkump som blobbar runt. :o

Tror inte jag spänner mig av rädsla för att han skall bralla iväg - snarare är det så att jag sitter i mitt egna lilla Moment 22 och inte hittar ut.

Så fort jag sätter mig ner i traven känns det som hästen dör för mig. Jag får därför börja driva massor eftersom jag inbillar mig att det hjälper (vilket det ju givetvis gör om jag driver tillräckligt kraftfullt, men om önskvärd reaktion uppnås vete tusan), får för mig att jag inte får någon reaktion och börjar driva med underskänkel och häl - och spänner mig därmed i benen och får kortare ben som genom ett trollslag.

Något i min sits hindrar min häst från att trava när jag sätter mig ner, och det säger min tränare också - och han tom erkände att även han fick arbeta mycket med sig själv för att vara helt stilla i handen och i total balans med kroppskontroll för att inte störa min häst och därmed få honom att sluta ta för sig i traven.

Med största sannolikhet är det mina händer som blir för stumma, för inflexibla men ändå rörliga och som hamnar för nära kroppen så att jag spänner mig i axlar, blir rak i armbågarna och till sist lägger omkull handen för att kunna inverka alls.

Det är BRA att du är kritisk, det var ju kritik jag ville ha!

Länga tyglarna däremot - då kommer jag få smisk av mina tränare. De skäller på mig minst trettio ggr/ridpass om att tyglarna skall kortas så de inte glappar och händerna föras fram. :o

Haha... :rofl:

Det kanske vore något för mig att börja rabbla också! :D

Blir jag inte inspärrad då blir jag det nog aldrig, mina träningar brukar ju ändå vara som något hämtat ur Gökboet så varför inte dra det ett halvt varv till? :D

Ja, måste ta tag i det där, tror verkligen det kan vara något för mig.

Kroppskontroll är ju inte direkt ett ord man förknippar med mig som är klumpigast i den här delen av Västkusten iaf. :o

Tack för ett kanonbra svar! Sitter här och rider lätt på min kontorsstol och blev riktigt peppad att ut och träna i eftermiddag! :bow:

Tack tack tack! :)

Varsågod!

Lättridning kan man också testa framför spegeln. Stå med lätt breddade och böjda ben (som om du satt på hästen). "Rid lätt" Då ser du tydligt skillnaden om du mekaniskt står/sitter med raka utsträckta armar, eller om du svingar rumpan framåt mellan armbågarna med avspända armar. Gör du det senare har du i princip ingen rörelse i överlivet och armarna..

Åh, ännu ett bra tips! :bump: :bow:

TACK!! *kilar in på toaletten och ställer mig framför jobbets stora helkroppsspegel* ;)

Liknande trådar

Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2