Kellog

Trådstartare
Hjälp mig!
Jag har ett problem när jag rider..
Eftersom jag har ont i min rygg så blir det lätt så att när jag rider så sträcker jag inte på mig. Och glömmer trampa ner hälarna, jag jobbar på det så mycket som möjligt men det är inte lätt.

Och min häst är stel i vänstersidan, jag försöker träna bort det men det är inte lätt, något förslag på vad man kan göra?

Ang. min sits så är jag hoppryttare och vill gärna börja tävla dressyr med, har ni något tips på vad man kan göra åt mina problem?

Sv: Sits

Enligt min ridinstruktör ska man absolut inte trampa ner hälarna för då låser man lederna i benet, så det kan du ju bara va glad att du inte gör..=)

Viker du dig i vänstersidan när du rider? Isf kan ju hästen blivit stel där eftersom den måste balansera upp din svaga vänstersida? Prova o dra upp höger resp vänster hand rakt upp i luften mitt under ett träningspass, se om du märker att du rätar upp dig.

Lycka till!

Okej. tack så mycket!
Men man måste ju trampa ner hälarna annars kommer man ju inte åt med skänkeln ordentligt.

Jag är ju svagare i vänsterarmen och jag tror jag lutar mig mot vänster med.

Och när jag hoppar så drar jag alltid upp hälarna över hindret så att jag råkar skänkla på honom då :(
och jag tycker att det är läskigt att komma i för snabb galopp mot hindret så jag har ganska kort galopp.. Men jag måste öka på för annars kommer det alrig att gå i dom högre höjderna.

Min ridlärare säger att jag ska stå upp i lätt sits före hindret för annars hoppar jag före.. men det är så läskigt. Har du ngt tips på hur man kan lära sig att vänta på hästen före språnget så man inte hoppar före?

Fast du ska ju inte skänkla med skänklen, snarare med vaden o låret, alltså hela benet inte bara foten. Desto bättre ryttare desto mindre hjälper..=)

Men du behöver väl inte stå så "högt" i fältsits? Räcker det inte att du lyfter dig lite grann?

Nu vet ju inte jag hur du sitter annars men prova o dra bak skänklen lite grann så står du stadigare!!

Provat att rida utan stigbyglar några dagar? Jag fick ett nyttigt uppvaknande och en bättre sits av det. Hästen gick fram mycket bättre och jag kunde reglera hela ridningen med sitsen. Fantastisk upplevelse, men oj vad jobbigt. ;)
U

Sätt silvertejp över skulderbladen när du har dem i korrekt position :devil: hehe grymt men effektivt
Annars så är det bara att försöka tänka på sin hållning HELA TIDEN. Tips är att även tänka på ryggen till vardags, inte bara när du rider..
Ang hälar så är väl trampa ner en definitionsfråga. Hälarna ska helst vara parallellt med backen men hellre mer tramp än att hälarna åker upp..
Att din häst är stel i vänstersidan så är det bara att träna lösgörande och rakriktande arbete. Skänkelvikning o öppna är bra övningar samt att rida på volt och hela tiden flytta hästen ut till dina ytterhjälper. Noga med att inte fasta i den vänstra tygeln utan led bara lätt och flytta för inre skänkel - möt upp med ytter.
I det lösgörande arbetet är det vikigt att man fokuserar på att få stöd på din högra sida snarare än att försöka lossa den vänstra.
Hoppas jag var tillräckligt tydlig så det inte blev rörigt :)

Sätt silvertejp över skulderbladen när du har dem i korrekt position :devil: hehe grymt men effektivt
Annars så är det bara att försöka tänka på sin hållning HELA TIDEN. Tips är att även tänka på ryggen till vardags, inte bara när du rider..
Ang hälar så är väl trampa ner en definitionsfråga. Hälarna ska helst vara parallellt med backen men hellre mer tramp än att hälarna åker upp..
Att din häst är stel i vänstersidan så är det bara att träna lösgörande och rakriktande arbete. Skänkelvikning o öppna är bra övningar samt att rida på volt och hela tiden flytta hästen ut till dina ytterhjälper. Noga med att inte fasta i den vänstra tygeln utan led bara lätt och flytta för inre skänkel - möt upp med ytter.
I det lösgörande arbetet är det vikigt att man fokuserar på att få stöd på din högra sida snarare än att försöka lossa den vänstra.
Hoppas jag var tillräckligt tydlig så det inte blev rörigt :)

Okej, jag ska pröva det. Tack så mycket! Jag får se hur det går med den lilla pollen! Jag återkommer när jag har prövat allt och berätta hur det gick!

Håller fullständigt med om att man inte ska trampa ner hälarna när man rider dressyr och markarbete. Var på en sitsföreläsning senast igår där man fick lära sig att genom att trampa ner sin häl "låser" man sin skänkel. Det är dock ok när man hoppar och rider i fällsits då man behöver ha sin tyngdpunkt så långt ner som möjligt.

Rekomenderar att kolla på bilderna på anky:
http://www.chevalmag.com/editorial/photos/hipporamaC/photos_sydney0/actu_dress_grunsven.jpg
http://www.elitedressagestallions.co.uk/images/Krack-C.jpg

kanske spänningar i höft/lår? Släpper nu ned benen och har tyngd i fötterna?

Jag spänner mig skitlätt och får jobba med detta jättemycket..

Håller fullständigt med om att man inte ska trampa ner hälarna när man rider dressyr och markarbete. Var på en sitsföreläsning senast igår där man fick lära sig att genom att trampa ner sin häl "låser" man sin skänkel. Det är dock ok när man hoppar och rider i fällsits då man behöver ha sin tyngdpunkt så långt ner som möjligt.

Rekomenderar att kolla på bilderna på anky:
http://www.chevalmag.com/editorial/photos/hipporamaC/photos_sydney0/actu_dress_grunsven.jpg
http://www.elitedressagestallions.co.uk/images/Krack-C.jpg

Det är ju att trampa ner hälarna typ.. men jag har dom ju högt upp , så tån pekar neråt.. Och när jag hoppar blir det likadant! Och det är ju fel.. man ska ju ha hälarna lodräta eller lite neråt, me inte uppåt

Det är ju att trampa ner hälarna typ.. men jag har dom ju högt upp , så tån pekar neråt.. Och när jag hoppar blir det likadant! Och det är ju fel.. man ska ju ha hälarna lodräta eller lite neråt, me inte uppåt

Tänk upp med tån :idea: Att tänka ner med hälarna gör ofta att man tar spjärn i stigbyglarna.

Det jag menar är det att man ska ha foten lodrät med marken. Det brukar komma ganska naturligt. Man ska absolut inte behöva pressa ner för att komma dit. Då får du en spänning genom hela skänkeln. Kanske du har för långa stigläder? Eller så kanske det är så att dina vadmuskler är forkortade. Om du har en spänning i vaden så kanske det kan vara bra att beställa tid hos en sjukgymnast så kan du få olika stretchövningar som gör det lite lättare!

om tån pekar neråt är det i nio fall av tio för att man spänner sig. då får man snart ont överallt i hela kroppen. hästen med...

För att komma tillrätta med en sits måste man träna på att slappna av, hitta den lodräta sitsen/alt lätta sitsen utan stigbyglar, hitta sin balans i kroppen och komma ner i sadeln ordentligt/ alt hitta balansen över sadeln i lätt sits. Och hitta och följa hästens takt.

när man gjort det kan man, som någon säger, höja tån ett par cm och sticka i stigbyglarna. då sitter man som jan brink i bilderna.
Att tänka att man hänger från ett snöre mitt på huvudet rakt ner över sadeln brukar funka.

Det jag menar är det att man ska ha foten lodrät med marken. Det brukar komma ganska naturligt. Man ska absolut inte behöva pressa ner för att komma dit. Då får du en spänning genom hela skänkeln. Kanske du har för långa stigläder? Eller så kanske det är så att dina vadmuskler är forkortade. Om du har en spänning i vaden så kanske det kan vara bra att beställa tid hos en sjukgymnast så kan du få olika stretchövningar som gör det lite lättare!

Okej, jag har hoppläder när jag rider för det tycker jag är bekvämast, och jag är en hoppryttare med.
Jag vet inte riktigt, men det haer blivit mycket bättre på sista tiden iaf :D Så på fredag ska jag tävla min första hopptävling :)

Gör det ont i ryggen när du sträcker på dig? Många ryggproblem härstammar nämligen från att vi är för "krumma" i ryggen och inte sträcker på oss tillräckligt, sitter ner och gärna lite frammåtböjda (typ i skolan, framför datorn osv). Många ryggar mår bättre av att sträcka på sig! Det som ffa blir problemet vid kronisk ryggvärk är att den inre mag- och bukmuskulaturen, hållningsmuskulaturen, blir försvagad. För att återställa normalfunktionen i ryggen är det då viktigt att stärka dessa muskler. Och det jag vill säga med detta långa utlägg är att du nog bör träna extra mycket på att sträcka på dig vid ridningen. Spänn till ryggmuskulaturen och magmuskulaturen och känn hur du växer några cm, som om någon drog dig i ridhjälmsknoppen.

Angående trampa ner hälarna håller jag med föregående talare. Länga stiglädrena och lyft upp tån i stigbygeln istället för att trama ner hälen.

Lycka till!

Gör det ont i ryggen när du sträcker på dig? Många ryggproblem härstammar nämligen från att vi är för "krumma" i ryggen och inte sträcker på oss tillräckligt, sitter ner och gärna lite frammåtböjda (typ i skolan, framför datorn osv). Många ryggar mår bättre av att sträcka på sig! Det som ffa blir problemet vid kronisk ryggvärk är att den inre mag- och bukmuskulaturen, hållningsmuskulaturen, blir försvagad. För att återställa normalfunktionen i ryggen är det då viktigt att stärka dessa muskler. Och det jag vill säga med detta långa utlägg är att du nog bör träna extra mycket på att sträcka på dig vid ridningen. Spänn till ryggmuskulaturen och magmuskulaturen och känn hur du växer några cm, som om någon drog dig i ridhjälmsknoppen.

Angående trampa ner hälarna håller jag med föregående talare. Länga stiglädrena och lyft upp tån i stigbygeln istället för att trama ner hälen.

Lycka till!

Okej, tack så mycket för det. Ang. ryggen förklarar du verkligen min siation. Jag ska tänka på det! Tack!

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
352
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar