Sits-förbättring!

scientifical

Trådstartare
Hej! :D

Har legat på en konstant 6/12:a för sitsen i de tävlingar/programridningar jag varit med på, men nu vill jag försöka utvecklas ännu mer! tänk om jag kunde lyckas med 7/14 (7/21) :love: :love:

Är det någon som kan ge lite konstruktiv kritik för hur jag ska förbättra sitsen?

(inga negativa kommentarer tack, bara konstruktivt) :angel:

:love: Tack!

19054_321809966473_712311473_4595550_7847571_n_75859302.jpg

Vet att jag ska vrida upp tummen på den bilden ;)

19054_321809951473_712311473_4595549_5006741_n_80080277.jpg

Sv: Sits-förbättring!

"4.Ryttarens sits och hållning -korrektheten och finheten
i samt effekten av hjälperna" Står det i punkten på ryttarens sits i LB-programmen.

Så du kan inte bara "sitta fint", du måste även kunna ge korrekta hjälper samt få en bra effekt av dem.

Sitsträning är toppen (någon longerar så du bara kan koncentrera dig på sitsen), samt träna, träna, träna för tränare. Det är mina råd.

Det är självklart trevligt med folk som sitter snyggt! Men det är inte riktigt det man bedömmer. Man bedömmer inverkan. Dvs. effekten av hjälperna.

Bild
1. Ok, om ngt spänd, svårt att säga om foto, bättre med film
2. Ngt framåtlutad och tittar ned.
3. Är det på en hopplektion? Det där är inte en dressyrsits.

Du är relativt lång på en relativt liten häst och det gör det svårare än om man har en större häst (för mej har det varit skillnad på mina som varit större) Jag känner igen det där.

Sen är det när hästen inte är igenom som man behöver sitsen bäst:cool: och då är det som allra svårast att vara stabil, det är bra att veta, sitsen beror på hur hästen arbetar också, det är ingen som helst ursäkt för att inte jobba med sitsen men som sagt, bra att veta. När man sitter illa och har svårt att få till det så arbetar inte heller hästen bra.....med all sannolikhet. Man kan nämligen inte inverka rätt då.....

Man kan säga att du ska göra si eller så, men det är svårt att komma tillrätta med sin sits genom att ändra hundra detaljer på en gång:cool: Det blir lätt spänningar och dem ska du bort från. Särskilt när man är lite lång och hästen kanske inte en så stadig bit så kan det bli en ond cirkel bara, av mera spänning i kroppen.

på den här sidan finns en longeringsvideo som är bra för att förstå hur du kan börja, det här "cyklandet" för att få en bättre skänkel är väldigt bra, jag fick göra det för kanske ett år sen och har sen fortsatt att ta fram det tänket och till slut har det gett resultat (tror jag.:angel:) Jag har långa ben och en häst som är svår att sitta stabilt på. På videon visar hon också mag och rygg muskelrna du ska tänka på att använda.

http://www.dressageclinic.com/index.php?v_id=455&ext=wmv#menu

Lite svårt att se på bilderna men upp med blicken och se rakt fram/vägen du ska rida, upp med tummarna, ev ihop med händerna lite och sen ser det ut som att du skulle behöva sätta dig lite längre fram i sadeln och skjuta ut bröstet lite mer så att axlarna kommer bak. Lycka till! :)

För mig har många detaljer i sitsen fallit på plats sedan jag fick en fantastisk bra metafor att lägga i verktygslådan. Tänk dig att du hänger och dinglar i en KÖTTKROK som är fastsatt i ditt bröst(ben). På detta sätt rätar du upp och ut ryggraden samtidigt som du får tillbaka skuldrorna. Det gör att ditt bäcken har möjlighet att komma igång och vippa i takt med hästens rörelser :).

Det gäller dock att du inte blir svankryggig samtidigt så man får tänka på att jobba med magen och sträcka ut länden parallellt.

Lite blodigt och brutalt kanske men det funkar riktigt bra för mig :D. Jag tycker det ser ut som att även du skulle kunna dra nytta av den!!!

Senast ändrad:

Åh fy farao jag skulle bara krypa ihop av obehag istället. Man får inte ha för stor inlevelseförmåga och fantasi då om det ska funka:crazy:

Jag tycker att du ska länga stiglädrerna lite (i alla fall om de alltid är lika korta som på sista bilden).
Sträck gärna på dig lite mer, tänk liksom "här är jag, titta på mig".:bump: :bump::bump:

Lycka till! :laugh::banana:

För mig har många detaljer i sitsen fallit på plats sedan jag fick en fantastisk bra metafor att lägga i verktygslådan. Tänk dig att du hänger och dinglar i en KÖTTKROK som är fastsatt i ditt bröst(ben). På detta sätt rätar du upp och ut ryggraden samtidigt som du får tillbaka skuldrorna. Det gör att ditt bäcken har möjlighet att komma igång och vippa i takt med hästens rörelser :).

Du med din köttkrok. :love:

Som andra sagt så har det oxå med inverkan av hjälperna att göra och då naturligtvis hur hästen reagerar på dessa och inte bara hur du sitter rent utseendemässigt.

För mig varierar det oxå beroende på häst och klass men jag brukar ha minst 7 i Mvs på de hästarna jag har ridit där och än så länge bara 6 på min unghäst och det är ändå i LB för att han inte riktigt lyssnar på matte än. (fast 6 var lite snålt, kunde gott fått 7 ) :p Rent utseendemässigt ser ju sitsen ungefär likadan ut men inverkan går ju mer igenom på de äldre hästarna just nu iallafall.

Här fick jag 6:a på sitsen i LB:2

30603094.jpg

På översta bilden ser d ut som du sitter rätt så avspänt och bra med överlivet, på de 2 nedersta lite mer spänt? Släpp ner låren. Prova att ta bort stiglädrena ett tag? eller prova att läng lädren? (speciellt på nedersta bilden)
Prova en annan sadel?

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Dressyr Hej! Jag fyller 14 i slutet av året är sugen på att börja tävla dressyr. Jag har precis fått en ny medryttarponny som jag får lov att...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka