Sista avmaskningen för året

G

ginsa

När ska man ge sista avmaskningen för året? Min häst fick senast avmaskningsmedel i slutet av september, räcker det eller ska han ha en gång till?

Sv: Sista avmaskningen för året

Det räcker för de flesta. Vad använde ni för medel och har ni sett styngflugan i år?

Har använt Ivomec den här säsongen och har inte sett några spår efter styngflugor. Då borde det alltså räcka för i år?

Det räcker för i år. Ibland avmaskar man även vid årsskiftet också men dom flesta nöjer sig med att avmaska bara före och efter betet.

Efter årsskiftet avmaskar man mot spolmask, dvs mkt unga hästar enbart.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 587
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
675
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
346
Senast: slant98
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka