Sina stoet?

kisse

Trådstartare
Skulle ha skickat iväg mamsen den här helgen, så jag drog ner fodret. Från 2 kg havre, 2.5 kg kornkross, 2 krafftskopor blöt betfor, 1 krafftskopa vetekli, till 0.4 kg kornkross delat på 4 fodertillfällen, betfor o kli som tidigare.

Så blev jag SJUK... Nu kommer hon inte åka förrän på fredag. Går ihop med sonen, 7 1/2 mån, i hagen. Nu kommer jag att fortsätta träna under veckan. Hon rids för fullt. Skulle ni höja maten igen, eller fortsätta att "fasta"?

Har aldrig gjort det här förut, så jag är mer än novis inom området.

Hur länge TROR ni att de bör vara på olika ställen? Har inte hittat någonstans att skicka fölis, vill ha honom i närheten. Stor riosk för att han försöker ta sig igenom staketet om hon kommer hem för tidigt, han har inte någon respekt för tråden. Dock är hann inte mammig av sig vanligtvis.

Varför är allt så svårt???:confused:

Sv: Sina stoet?

Går och står sto med fölet dygnet om? Annars börja skilja dem inne. Om stoet ändå snart ska åka så höj inte maten nu utan vänta. Se bara till att hon får så mkt. grovfoder som hon behöver. När jag skiljde på föl och sto så sänkte jag kraften något och började rida lätt. Hon sinade efter ca 1 vecka. Sedan kan det vara kvar lite men det försvinner.

De bor i olika boxar nattetid sedan 3 mån tillbaka. Delar hage på dagen.

Jag tog bort kraftfodret helt när jag skulle sära på mina.
Nu är "fölet" 9mån, särades vid 5 ca och går med unghingstar. Dom gick i hagarna intill varann och allt gick hur lätt som helst tycker jag, var beredd på det värsta men stoet var rätt nöjd med att kunna se honom och blev aldrig hysterisk. Å han struntade i vilket för äntligen fick han ju några att leka med, morsor är ju inte särskilt kul...:angel:

Han vet inte längre att mamma är mamma och föltuggar och har sig åt henne i stallet....

Jag red stoet som vanligt, hon fick fri tillgång på grovfoder... Men det tog lång tid innan juvrena gick ner, var sprängfyllda emellanåt men motion hjälper bra ;)

Räknar ni betfor o kli som kraftfoder? Hon åker på fredag. Hoppas det går bra så hon inte får mjölkstockning/inflammation eller nåt annat eventuellt trist skit.

Juvret är mindre spänt nu på kvällarna efter att hon bara får pyttelite korn, men ok, from ons? tors? inget korn heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·
Foder & Strö Jag ska byta från 0.4 kg krafft rider och ca 0.15 kg betfor till bara mineraler 0.1kg, nån dl betfor att blanda ut det med och 1kg...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: Gneggrocky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka