SimtrÄning

E

Elwira

oki vet inte riktigtom tråden liggerrätt. men i såfall får envänlig själ flytta den. Min fråga till er bukare är:

Jag fundrar på att till sommaren låta min 4-åring (ponny) simträna, dvs att simma med henne i en sjö. men hur jobbigt är detta? Tröttas musklerna ut snabbare? Vilken tid rekomenderas och även temperatur i vatten? tacksam för svar //MW
 
Sv: SimtrÄning

Jag följer gärna upp dina frågor med ngra till om det går bra, antar att du oxå undrar eller har svar :)

Är simträning uppbyggande rent ridmässigt, dvs vilka muskler tränas mest? Eller är det bara ett sätt att träna kondition utan slitage på ben osv? Är det ett bra komplement till uppbyggnad under ryttare osv (löshopp, tömkörning i skog/för instruktör på bana, handhäst, klättring) för en unghäst?

Grannen simmade nämligen sin unghäst ett tag (hos ett spec stall med simträningar) men den satte inte direkt muskler på rätt ställen tycker inte jag så därför är jag lite skeptisk.
 
Sv: SimtrÄning

Hej!

Är inte så bra på detta men en tanke ploppade upp.När hästen simmar sänker den ju ryggen och höjer huvudet och skuter på bakåt med bakbenen(eller?)Alltså borde den inte sätta de rätta "ridmusklerna" utav simträning.Dock höjs ju pulsen avsevärt på en häst som simmar så det borde ju vara bra konditionsträning(?)

För övrigt trodde jag att simträning anvädes mest i rehabiliterande syfte, dvs på hästar med senskador,ledproblem etc.För att hålla dem i form utan för stor belastning på lederna.

Om man vill bygga ridmuskler borde ett bättre alternativ vara när hästen får gå i vatten med ett visst djup,på stranden eller på ett sånt där rullband.Då måste den ju lyfta på benen och använda ryggen mer?

Rätta mig om jag har fel,bara lite tankar...
 
Sv: SimtrÄning

Tänker precis som du!

Grannens häst satte mkt "ben" muskler. såg ut som en biff ovanför knän o haser och satte ryggmuskler med vid sidan av ryggen vad jag kunde se det som. Såg iaf skumt ut minns jag...
 
Sv: SimtrÄning

oj oj oj... jo som ni säger så är det kanske värt att tänka på att det inte är rent ridmässigt bra eftersom musklerna hamnar på "fel" ställe! Men tänkte detta som en rolig ombytlig grej i den vanliga träningen. Då jag mest kör henne så vill jag kunna variera lite i träningen. Men som det skrevs i början så är det bra för konditionen då hjärtfrekvensen höjs? Isåfall så kanke det är värt ett försök? //MW
 
Sv: SimtrÄning

en kompis till mig har lämnat sin fälttävlanshäst, konvalesent, på simträning, för att han ska komma i gång fortare och tränas upp trots sin skada... han har varit där i ca. två veckor och de märker redan att kondisen blivit mycket bättre! Det är mycket ansträngande att simma!
ca. 10-15% (om jag inte minns fel) av alla hästar simmar med fel teknik och då sätter fel muskler, men de som simmar rätt, vilket min väns kuse gör, sätter rätt muskler! Han tycker dessutom att det är väldigt roligt!
Jag vet att dit hon har lämnat sin häst, simmas många av landets elit islandshästar regelbundet, så det verkar vara populärt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
4 085
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Det dök upp en spontan fundering när jag läste en annan tråd här inne, ang överträning av hund. Har som bekant två (vallande) border...
Svar
6
· Visningar
2 481
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp