Simträning

TBT

Trådstartare
Är det någon här som låter sin häst simträna? Varför (konvalicent/skadad/eller träning)? Hur har det påverkat er häst possitivt eller negativt? Hur ofta simtränar ni och vad är det för häst(ålder, ras inriktning)?

Har en häst som har haft en låsning i ryggen som orsakat kotledsinf båda fram, är nu komvalicent. Enligt vet. behöver han vila för ledinf men rörelse för att undvika yttligare en låsning. Funderar därför på simträning som tordes vara en lämplig tränings form.
Läste i Ridsport om simträning o det lät ju toppen. Någon med erferenhet???

Sv: Simträning

Nej... har inte erfarenhet... Önskar dock att jag hade möjlighet att låta hästarna simma...

Har dock erfarenhet på hund av simning... Har haft skadade jakthundar som rehabiliterar sig mycket snabbt med simning....

Min kompis har en häst som hoppade ute när det vart lite blött så hon halkade och sträckte sig. Hon fick simma och det var jättebra! Hästen blev återställd ganska fort=) jag rekomenderar det:)

Japp har oxså sett det på TV " vetrinärerna". Har oxså provat o sim träna våran jakthund i Badkaret hemma o det gick bra även om hon inte riktigt uppskattade det:angel:
Om bara kusen oxså kunde vara lite behändigare i storlek så kunde vi ju simträna hemma:idea:

Låter bra. Vet du var hon simtränade hästen?? O vad det kostade?

Har hört (o läst någonstans) att det ska finnas simträningsmöjligheter i Kungsbacka utanför Göteborg. Någon som vet om det finns kvar???

Jag läste också artikeln i Ridsport och tyckte att det verkade intressant. Är det nån som vet om det finns utanför Stockholm nånstans? :)

Ingen egen erfarenhet men min dressyrtränare lät sin häst simma och hade bara positiva saker att säga om det! Jag vet inte exakt vad som var hästens problem, ngt med ryggen.. Hon skickade iväg honom på simning i två veckor och när han kom hem var han jättefint musklad och hur fin och go att rida som helst. Hästen är ett svensk halvblod på 16 år som går dressyrklasser upp till St George.

Min har oxså haft problem med ryggen som orsakat kotleds inf. Vet sa att det var viktigt att hålla ryggen rörlig utan att belasta kotorna så simning måste vara det optimala:idea:

Ska ta upp detta med henne vid nästa åb. Intressant:)

Hej, jag hade mitt varmblod (ridhäst) på simmning 10 dagar för nått år sen när han var 18-19 år. Han hade fått spatt höger bak vilket lett till kotledsinflammationer båda fram och oliktsidigt musklad rumpa.
Märkte ingen skillnad när jag fick tillbaka honom, och det sa dom på Hippomarin i Kungsbacka att det inte skulle göra efter så kort tid heller.
Men han är bra nu, och då kändes det som ett roligt och annorlunda alternativ för hästen (psykiskt och fysiskt) istället för att bara leda omkring honom hemma i flera vec. Dock tror jag inte han tyckte det var roligt, så jag kommer inte göra det igen.
Då var det många i mitt stall som valde att lämna sina hästar på simmning nån vec då och då när dom åkte bort, men ingen gör det längre. Jag tror att det dels blivit dyrare, ingen fick känslan av att hästarna tyckte det var JÄTTE kul, och så ger det ju faktiskt inga direkta resultat på så kort tid som några vec heller.

Men har du cashen och en häst som inte bryr sig om att byta miljö, så gör det! Hippomarin kändes iafl proffsiga, fina uteboxar, skrittmaskin och hage om man ville, så hästarna gick det nog egentligen ingen nöd på!

*kl*

Anläggningen i Åsa har jag tyvärr sett på annons. Någon som vet om det är sålt?

Har inte simmat någon av mina hästar men jag har varit med en bekant som simmade sin häst ett tag. Ingen särskild anledning utan bara för skojs skull o det var bra i muskeluppbyggande syfte men han fick lite underhals. De simmade med honom en gång i veckan eller varannan vecka under en tid. Jag har en häst som kommer från Titti o Gunnar o de var bra att ha o göra med. Verkligen synd om de inte ska driva simmet vidare.

Jodå, simmet finns kvar! Titti och Gunnar driver anläggningen vidare tillsammans med en ny delägare. Dom ska dessutom utöka verksamheten så det verkar bli norra Europas mest kompletta anläggning med denna inriktningen. Jippie, säger jag! Inte för att jag har några konvalecenter utan för att jag vet att det är utmärkt träning för unghästar. Som uppfödare (om än i liten skala) vill jag kunna bygga upp mina hästar på ett bra sätt utan för mycket belastning. Lungor och hjärta utvecklas dessutom på ett mycket bättre sätt med hjälp av simträning än annan träning. Super för alla unghästar men kanske framförallt fälttävlan, trav och galopphästar som behöver stor lung/hjärtverksamhet.

Och för att få en tidigare skadad häst tillbaka i form kan jag inte tänka mej bättre träningssätt.

Ska köra ner några hästar under våren. Har talat med Titti tidigare och nu också den nya delägaren. Har fullt förtroende för att dom tar hand om mina hästar på bästa vis. (Är en "Petig-Fia" när det gäller mina älsklingar :o )

Jo det finns ett i skåne! Det var där ridsport hade sin artikel ifrån!
Jag har nummer om någon vill ha så kan jag PM:a!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka