Simpel foderstatsberäkning - Hur blir det så fel?

the_connemara

Trådstartare
Jag tänkte enkelt: Hitta hösilage med lite högre kvot och slipp ge kraftfoder. Det var ju inte så enkelt :p Underhållsbehovet av energi täcks ju av jättefå kg fastän innehållet i hösilaget är lite mer än halm bara? Tänker jag helt fel?

67 % TS, 500 kg häst = minst 7,5 kg TS.
11 kg hösilage ger 7,37 kg TS.

45 smb rp/6,6 MJ = 6.8.

500 kg lättfödd häst = 56 MJ underhållsbehov.
Men 11 kg hösilage ger hela 72,6 MJ.

Behöver jag högre kvot eller bara lägre värden på både energi och protein om man bara ser till hösilaget?

Sv: Simpel foderstatsberäkning - Hur blir det så fel?

Du kan tex dra av 3-4 kg hösilage och lägga till lite halm och lucern.

Ja, så långt är jag med. Men detta är inget jag köpt ännu, så jag undrar vad jag ska leta efter om jag hittar annat?

Ang lusern, är det skillnad på innehållet beroende på tillverkare (tänker främst på smb rp o MJ) eller varför är det inte med i Plancks häfte?

Ja, så långt är jag med. Men detta är inget jag köpt ännu, så jag undrar vad jag ska leta efter om jag hittar annat?

Ang lusern, är det skillnad på innehållet beroende på tillverkare (tänker främst på smb rp o MJ) eller varför är det inte med i Plancks häfte?

Om du vill kunna ge mkt grovfoder så får du leta efter ett som inte innehåller så mkt energi. Proteinet är lättare att tillsätta. Gräspellets, lucernpellets, lucernhack, Krafft muskel, potatisprotein, soja osv.

Behöver du ge 7,5 kg TS och har 56 MJ att röra dig med så får det inte innehålla mer än 7,4 MJ /kg TS. Då förutsätter det att proteinet är relativt högt om du inte vill behöva komplettera men det är som sagt den enkla delen.

Lucernhack verkar ligga ungefär på samma värden, men det finns lucernpellets som ligger uppåt 150 g smrp/kg foder, kraffts pellets och hack tror jag ligger på 105.

Haha, gud vad jag rör ihop allt! Tack! Jag skrev tom fel, underhållsbehovet är 53 MJ.

53/7,5 = 7 MJ/TS
318/7,5 = 42,4 smb rp/TS

Så lätt var det ju att kolla :o

Tar du bort kommatecknet på siffrorna blir det i gram/kg istället finns det inget komma så får du lägga till en nolla i stället när det är angivet i % för att få gram.

Lucern skiljer sig en hel del eftersom man kan skörda det vid olika tidpunkter. Vitafor Lucern är en tidigt skördad lucern, Kraffts antar jag är betydligt senare skördad. Jag tycker också det verkar som att hästarna tycker en tidigt skördad lucern är godare än en sent skördad!

du vet att underhållsbehovet är absolut minimum? bara att hästen går i hagen och inte gör ngt alls?

Ja det gör jag :) Dock är hästen för tillfället ganska rund (:cool:) och han ska bara gå lugnt resten av hösten pga flytt (jag är supernojig med ny hovslagare, nytt foder, nytt underlag i hage/vid ridning, ny kompis osv. Hästen har inte flyttat mer än från stuteriet som liten).

Ska dock räkna ut för tillägg oxå såklart, men jag börjar med att lära mig grundbehovet :D

Halm, är det alltid ungefär som tabellerna med 6,3 MJ?

Senast ändrad:

Tack :)

kl

Alltså halmen stör mig!

Jag brukar läsa fodertrådar av intresse men har aldrig tidigare satt mig in i det faktiska behovet och innehållet. Men jag tycker de flesta ha/ger halm för att hästen ska ha något att tugga på, eller halm och typ lusern istället för en del hö till lättfödda hästar.

Men halmen adderar ju en massa MJ? Jag får inte alls till något som ger 7,5 TS och 53 MJ på halm, lusern och det där hösilaget - som jag trodde var bra värden till en ponny?

Men jag fortsätter :p

Men hur många MJ brukar hästen ligga på då? Till en lättfödd som behöver banta skulle jag hellre lagt mig under 1,5 kg TS per 100 kg häst tillfälligt (men aldrig under 1 kg TS/100 kg) och då tagit bort något kg samt sett till att hästen får motionera någorlunda tills den är i normalhull igen. Det är ju bra att vara försiktig vid flytt men om du och hästen är vana vid varandra borde du ju absolut kunna motionera den i höst? Det är ju inte bra om den bara står och drar på sig övervikt heller.

Halm undviker jag eftersom det som du säger ger "tomma MJ" och kräver att man fyller på med annat, som då för med sig ännu mer MJ trots högre proteinkvot.

Hästen brukar ligga på normalt underhåll så länge han bara promenadrids. Rids han lite mera (tränas aktivt för att starta fälttävlan) får han tillägg för lätt arbete.

Jag fick också tipset om att inte stirra mig blind på TS och med 1,2 funkar det ok. Dessutom hade jag nog räknat att de pillar i sig för mycket halm/dag utöver hösilaget och gräs i hagen. Halm vill jag gärna ha både i box (torv) och hage framförallt längre fram i höst/vinter för att de inte ska vara utan pill hela dagen mellan måltiderna.

Han kommer promenadridas i höst flera dagar i veckan så han kommer nog hitta sin normalvikt igen. Kombon flytta till gård och lämna hästen att ridas ca 3 dagar i ett helt år samtidigt som han slutade växa (nu 8) gav lite överhull men han funkar normalt sett på foderstat för en lättfödd, ingen extremtjockis :)

Dessutom hoppas jag på att sällskapet blir en unghäst, och min häst älskar att leka :D

Men tack för tipset om TS, det är inte lätt att veta vad man ska hålla hårt på och vad man kan testa lite med :)

Då tror jag säkert att det löser sig utan massa krångel. Du behöver ju inte panikbanta heller utan bara se till att det går åt rätt håll.

Ang TS är det lite olika för olika individer, 1,5 är ju rekommenderat men 1,0 är minimum. Det bästa är ju såklart att ge så mycket grovfoder som möjligt men att tillfälligt ge lite mindre brukar inte vara så farligt. Håll koll på att magen fungerar och att han inte gnager på allt han kommer åt tex, kan vara tecken på att han får för lite att tugga på. Du kan ju prova att lägga in lite grenar/träd i hagen också, ger mycket pill och lite mat :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama