Simma med häst, hur långt?

Sv: Simma med häst, hur långt?

Vi har en hingst som vid två års ålder på eget bevåg "hoppade i" och simmade över en 100-150 sjö efter att just ha knatat upp över ett pass i Klippiga Bergen. Han hade aldrig simmat förut. Så jag tror hästarna klarar mycket mer än vi tror.

Men för den skull är det nog inte bara att "hoppa i och simma på", som redan har nämnts är det nog bara bra att träna lite först. Både vattenvana och simning där det är nära till grunt vatten. Men jag tror alldeles säkert att din häst kan simma till andra sidan med lite vana (säkert också utan, men det är nog bäst med vana)! Låter härligt!!

rus%20simmar.jpg

Sjön i bakgrunden:

http://www.tc.umn.edu/~zeig0014/website 1/Images/Crazy Mountains 2007/IMG_0121.JPG

Sv: Simma med häst, hur långt?

Vi har simmat hastarna en del tidigare och det ar valdigt tung traning for dem.
Valdigt bra och skonsamt men var forsiktig!
Forsta gangen simmar de i 30 sekunder.
Darefter okar man langsamt tills dess du kommer upp i onskad tid. Vanligast ar 10 minuter, eventuellt med upprepning efter ca en halvtimma med skritt.

Detta galler aktiva (tavlande) travhastar sa det ar verligen inte hastar som ar ur kondis pa ngt satt.
Vi har simmat i pool, aldrig i sjo (aven om det ar drommen att ngn dag ha en egen horse pond att simma i!)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar