Simma med häst, hur långt?

Ludique

Trådstartare
Har en lite speciell undran :). Precis där jag har min häst finns en sjö, där det finns fler än ett ställe att gå i (även med häst).
Fick en snilleblixt idag när jag låg och solade och det var att simma från ena "ändan" till den andra, detta är en sträck på ca. 50-80 m kanske. Undrar självklart om detta över huvud taget är rimligt? :confused: Menar alltså att simma med häst och själv simma bredvid (vilket även medför en svårighet att hjälpa till att hålla upp huvudet). Kanske är det en bra tanke men en att det medför en för hög säkerhetsrisk?
Sen får man väl räkna in i kalkylen att det finns en risk att hästen inte uppskattar detta förstås.

Jag menar att göra detta främst för tränings skull.

Dumförklara mig gärna om jag är helt ute och cyklar med min tanke, det är bara att bomba med alla era reflektioner för jag är nyfiken :laugh:!

Sv: Simma med häst, hur långt?

Jag tycker det låter lite väl mkt. Det är jättejobbigt för hästen att simma, och ska du låta den simma så lång sträcka utan vila så bör du nog träna den innan så den är stark och redo.
Är hästen tränad och tycker om att simma TROR jag inte att det skulle vara någon fara/säkerhetsrisk iaf.
Jag skulle dock inte själv göra det, då jag skulle vara alldeles för rädd att hästen skulle skada sig eller drunkna :p

Haha! Helt seriöst? 50 meter räknar du som långt? Oj så olika preferenser man kan ha!

Jag har aldrig simmat förvisso, men 50 meter oavsett vad man gör den sträckan anser inte jag som långt.

50 meter simmar man ju lätt på några få minuter, och hästen lär ju bottna delvis av vägen med så...

Jag har ingen erfarenhet av att simma så långa sträckor utan vila men en människa simmar ju 50 m på mkt kort tid, 1-2 min? Kan du inte testa att simma runt lite i sjön (nära till där hästen bottnar) den tiden det borde ta att komma till andra sidan innan du testar? En häst simmar väl inte så hemskt mkt saktare än en människa?

Mvh JV

jag ger mig inte ut på djupt vatten med hästar, simmar längsefter stranden istället. tänk om nåt händer och hästen eller du drunknar. lätt hänt att få en hov i huvudet tex....

Tack för svar allihopa! :idea: Vilken knasig idé jag fick va! :D

Ska nog testa att simma sträckan själv först, förmodligen är det nog lite väl att ta i som någon annan sa.

Centaur: Ja precis, det var lite det jag menade med hög säkerhetsrisk. Kanske inte att någon av oss skulle drunkna just haha, men det är nog lätt hänt att få en spark i huvudet eller slå i något och skada sig.

Kom på att jag inte har full koll på hur botten ser ut i mitten av sjön så jag får nog hålla mig vid stranden. Synd att den är så kort annars hade man kunnat simma längs med den, vilken lyx du har :idea:!

Jag har alltid simmat med hästar på somrarna . Det är en underbar motion.
Men träna upp hästens vatten-vana och -lust först.
Det kan vara jättesvårt att få i dom, i början.
Vi simmar på Gotland. Där är det så långgrunt att man nästan aldrig kommer ut på "simdjup" med en stor häst.
När dom tappar bottenkänningen återvänder dom helst till "fast mark".
Så håller vi på....
Vadar ut, simmar lite. Når botten igen och styr ut på simdjup igen.
Tills både jag o hästen är nöjda. Dom får inte bli överansträngda i början.
Lycka till med ditt simmande.:bump:

50-80 meter. För mig är det inte långt att simma, men för en häst som ev. inte har musklerna är det faktiskt långt.
Det blir många simtag för hästen på den biten och är den inte van/stark kan det gå illa.

Har du varit med och simmat med nån häst nångång öht?
Hästarna kan bli flåsiga och möra rätt fort.

De gånger jag aktivt har simtränat häst har vi börjat med ca ett par minuter de första dagarna för att sedan öka något och lägga till fler "intervaller" med paus emellan.

Tänk också på att en häst som blivit duktig på att simma får en grym bakbensaktion i vattnet och det är då farligt att va i närheten, eller på ryggen för den delen.

Varför skulle det vara farligt att vara på ryggen? :confused:

Vita_N_6520: Nja, skilj på åsikter och fakta så blir det mkt bättre. Du tycker det är långt. Jag antar att människan rider på hästen och att den därmed är tränad. Och jag skulle tro att en otränad frisk häst ändå skulle klara det. För det handlar om att simma i 1-2 min, vilket inte är långt tid.

Att hästen är flåsis är inte farligt.

Däremot skulle inte jag simma nu pga att det fortfarande är ruskigt kallt i vattnet!

Jag tycker inte att det är så långt, men däremot så vet du inte riktigt hur botten ser ut?
Kan ju faktiskt ligga nånting riktigt otäckt därnere!
Jag brukar simma ut en 15-20meter och sen vänder jag... och så håller vi på:p
Har dock "bara" en skogssjö utan riktig strand och så:grin:

Varför skulle det vara farligt att vara på ryggen? :confused:

En häst som inte är van att simma, simmar mer eller mindre "hundsim". När de tränat på att simma en tid och dels lärt sig bättre, dels blivit starkare, klarar de av att simma med bakbenen på ett helt annat vis. Att de då får upp bakhovarna nästan i höjd med manken är ingen ovanlighet. Därför är det en säkerhetsrisk att vara på ryggen på en häst som "kan" simma.

Helt seriöst? Om det är så så känns det jävligt coolt, men att hästen skulle få upp hoven till manken låter i mina öron högst osannolikt. Ingen av mina hästar har varit så viga iaf, och då har jag ändå fått höra av både ET och hovslagare att de är väääldigt smidiga.

Brevid skulle jag iaf aldrig våga vara! mina hästar följer ju mig, och jag lär simma långsammare än den = man hamnar under.
Och brevid känns ännu läskigare nästan.

Jo, det är faktiskt så. Naturligtvis inte till mankens högsta höjd, men inte så långt därifrån. Men det gäller som sagt när hästarna är simtränade.

Glöm inte att ha hjälm när du simmar med din häst så löser det en del av säkerhetsrisken. Den torkar ju sen ;-)

När jag gick på ridläger när jag var ca 14 så simmade vi med hästarna i en sjö.. och vi fick alltid lära oss att så fort hästen inte bottnade längre så skulle man glida över på sidan och hålla i manen och glida med...
Sen när man hade simmat lite och hästan började bottna igen så var det bara att glida på igen...

Varför kommer jag inte riktigt ihåg men jag tror att det kan ha vart för att det är jobbigare för hästarna att simma med oss på???

Givetvis är det jobbigare för hästen att simma med oss på :D

Men jag tycker att det känns som ännu större risk att bli sparkad om man är brevid, framförallt om hästen tar upp bakbenen så högt som electra skriver! Min dam breddar bak när hon travar fort, så det känns som att jag absolut skulle vara i riskzonen om jag var brevid...

Hjälm är ju en självklarhet, vid all ridning!

Jag har alltid fått lära mig att glida ner bredvid hästen. att hålla den om halsen och flyta med. Sedan glida upp i sittande på ryggen när den når botten igen. Man ska INTE sitt på ryggen på en simmande häst!

KL

Jag har faktiskt bara erfarenhet av att simma hästar för deras egen tränings skull och det varierar hur lång tid det tar för varje individ att utveckla sitt bakparti och simteknik.

Att simma med hästen "för nöjes skull" blir egentligen något annat, men jag kan gissa att om man gör det med jämna mellanrum kommer även de hästarna att få förbättrad teknik och muskelmassa.

Jag hade inte simmat den sträckan första gången, jag har jobbat med att rehabilitera och träna hästar på ett hästsim, första gångerna går man bara i och simmar kort så att hästen hittar tekniken och hur det är att inte ha mark under hovarna, detta görs flera gånger och om det behövs flera dagar. sen ökar man sträckan men inte så mycket varje gång eftersom det är en jätte ansträngning för hästar att simma. ca 1 % kan inte simma och det är inte kul att vara med om, vissa lägger sig på sidan och bara sjunker utan att försöka ta sig upp.
men när man tränat upp hästens simförmåga är det en jättebra tränings form, mycket konditionskrävande och mygger snygga muskler!!!

men jag hade inte velat sitta på, det är för mycket som kan gå fel, var rädd om dig och din häst!!!!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar