simlångsritten

panzy

Trådstartare
hur är banan? underlaget? kuperat/flackt? stenigt?

funderar på att starta 30km PP..

Sv: simlångsritten

kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att den var lite backig. men inget extremt alls.
Trevlig ritt! Skulle vilja rida där i år igen men ska rida rimbo istället. Men behöver någon en groom ställer jag gärna upp;)

hej jag ska oxå rida simlångsritten men ska tävla fem mil..=) :laugh:de e väldigt backigt sägs va den svåraste banan vi ha i sverige men de ska du inte bli avskräckt av för du skulle väl bara rida tre mil prova på så då kan du ju ta de lugnt runt.. ;)typ sju åtta kilometer i timmen de e ingenting=) tycker absolut att du ska komma jätte jätte fin natur o bra tävling..!:D mvh connie o shiloh two!!:bump:

Jag tänkte oxå rida simlång och funderar oxå lite på hur banan är. Hästen har tidigare bara gått 5mil så det här skulle bli hennes första 8.
Vi red Ekelund tidigare i år och den upplevde jag som väldigt kuperad, men då kommer jag oxå från ett ställe där det enda vi har i backväg är en svag uppförslutning...
Någon som vet hur Simlång är i förhållande till Ekelund? Mer eller mindre backig? Å hur är underlaget? Hårt, mjukt, stenigt?

/Emma

De borde vara rätt lika. Tävlar inte själv men rider ofta på de vägarna som simlångsritten går! Det är väl mestadels grusvägar den går på har jag för mig och då kan det variera från hårdare grusvägar där bilar kör till mindre vägar där det inte kör bilar så ofta. Den är lite backig men inte så att man tycker det blir för mkt.

I vilket fall så är banan väldigt vacker!:love:

Lycka till allihopa!

Hej här kommer svar från experten själv, nämligen banläggaren för Simlångsritten!
Röd bana 36km : en lite längre backe i början ,sedan mest flackt,underlaget är grusväg mestadels.

Blå bana 34km (35,5km för klass 1+2) : ngt backigare än röd, en 2 km backe, inte så brant dock efter ca 4 km, sedan lite mindre backar efter ca 10km. underlaget: hård grusväg ca 4km, mjukare grusväg mestadels, banvallen= mjukare sandunderlag ca 6km(underbar att galoppera på) asfalt ca 2km

Grön bana 32km: vår backigaste och vackraste slinga!! Visst det går mycket upp och ner men det är inga jättelånga backar, de 3 längsta uppförsbackarna är max 1 km långa. Underlag: grusvägar i skogen som inte är speciellt trafikerade, någon stig i skogen.

Gul bana 16,5km: flack och snabbriden,går mest banvallen och sedan genom Fröböke by (där jag bor, ni rider precis utanför mitt hus) och sedan ner i skogen mot simlångsgården.

Backar inte farligt att rida, gäller bara att rida dem på rätt sätt, ta det lugnt uppför. För att vara här nere så är det backigt, men jämför du med uppåt i landet eller Rökulla i Småland så är våra backar små kullar.Ekelund är mer upp och ner hela tiden, här är det lite mer rakt fram mellan backarna.
Vi har Sveriges vackraste tävlingsplats med underbar utsikt över Gyltigesjön: In till grind/mål rider man förbi badplatsen, så känner man för att ta ett dopp är det helt OK!
Upptrav har vi på GRÄS, ja hela tävlingsområdet är på en jättestor gräsäng nedanför Simlångsgården.

Klass 1+2 120km rider: blå, röd, grön, gul
3 100km röd, grön, gul,gul
4 80km blå, grön, gul
5 50km blå, gul
6 48km grön, gul
7 32km grön

Den röda banan är längre än tidigare år och den långa asfalts sträckan är borta.
Så se till att anmäla er nu och kom hit för en underbar upplevelse!!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 397
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! :D Finns det några kunniga inom drag här? Jag har cyklat med min hund Åke en gång och det var super kul! Har dock lite frågor...
Svar
6
· Visningar
1 167
Senast: Tate
·
Skola & Jobb Jag har hittat en DRÖMKURS på en folkhögskola. Kursen kallas för en 1-årig utbildning. Den är på heltid och helt på distans. Jag skulle...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 886
Senast: SaraXX
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 710
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka