Simlångsritten

E

Elly-J

Hejsan alla glada distans ryttare :)

Vem ska tävla Simlångsritten?
Jag vill men jag vet inte om jag kan för vi ska till Göteborg en vecka innan pappa kanske inte vill köra mig dit. :cry:
Sen vet jag inte om min häst har hull till tävlingen, någon som har bra tipps
Hör gärna av er i så fal, skulle var väldigt bra att få tips om det så jag slipper oroa mig. :confused:

/ Elly-J - Baarock :angel::bump:

Sv: Simlångsritten

Jag ska dit!
Har precis anmält mig till mitt livs första distansritt, CR 44km. Ska bli riktigt roligt och spännande att testa på en ny tävlingsgren:)

Hur ser banan ut? Underlag? kupering mm?

Sophia

Banan är bitvis mkt backig och lite kuperad. Mestadels mjuka vägar och en mkt trevlig miljö. Inte så mkt asfalt vad jag kommer ihåg. Själv tycker jag det är en bra bana med utmaning :laugh:

Laddar för fullt nu :bump:

Okej, för mig blir det tyvärr inget :(, men ska satsa på Bilingaritten i stället :d

/ Elly - Barrock :angel:

Banan är bitvis mkt backig och lite kuperad. Mestadels mjuka vägar och en mkt trevlig miljö. Inte så mkt asfalt vad jag kommer ihåg. Själv tycker jag det är en bra bana med utmaning :laugh:

Laddar för fullt nu :bump:

Vad bra att det mest är mjuka vägar! Är det branta backar då eller är det mycket upp och ner??

Vad bra att det mest är mjuka vägar! Är det branta backar då eller är det mycket upp och ner??

Hej.
Om du ska rida 80 km så mycket brant backar. Jag tycket det rätt så backigt på Simlångsritten. Så var de föra året ritten.

JAG KOMMER INTE STARTA PÅ SIMLÅNGSRITTEN.

Men deT klara du av med Mio, Önska dig lycka till,
OCH ALLA ANDRA SOM SKA TÄVLA ÖNSKA ER LYCKA TILL OCKSÅ..

Senast ändrad av en moderator:

Hej.
Om du ska rida 80 km så mycket brant backar. Jag tycket det rätt så backigt på Simlångsritten. Så var de föra året ritten.

JAG KOMMER INTE STARTA PÅ SIMLÅNGSRITTEN.

Men deT klara du av med Mio, Önska dig lycka till,
OCH ALLA ANDRA SOM SKA TÄVLA ÖNSKA ER LYCKA TILL OCKSÅ..

du förväxlar mig nog med någon annan :)
Jag funderar på att vara med på CR44 eller T50..
Kanske någon annan vet om det är många, långa branta backar? Eller hur det är...

NEJ, tveka inte, en fantastisk fin ritt som man bör rida :) Ja det är backigt på sina ställen men det är fritt att ta det lugnt, själv skrittade jag upp för de värsta backarna förra året, joggade lite lätt nedför på sina ställen. Kuperad terräng = sakta in. Visst vill man tävla och har en häst som går bra på flack mark är nog inte Simlången det optimala men likväl bra bana med grus och "vandringsled" största delen samt inga snåriga, leriga eller "snubbliga" partier, vilket jag föredrar med min vimms nisse :D

Tack!
Vi skjuter på 8milen en tävling till. Men en femma till skall vi klämma i värmen!

Skall din mamma starta eller hon tar det lugnt värmen?

Sophia

Hej!
jag skall starta CR 44. Red en provapå 3mil för 2 år sen och det var väl några backar vad jag minns men en mycket trevlig bana:)
Susanne o Zorina

Tack!
Vi skjuter på 8milen en tävling till. Men en femma till skall vi klämma i värmen!

Skall din mamma starta eller hon tar det lugnt värmen?

Sophia

Okej.

Ärligt så vete inte.:confused:Vii kan hoppas att hon kommer till start. Så vi kan heja på mamma när hon rider 50 km i Simlångsritten 2010.:banana:

kl
För er som är nyfikna finns startlista för de svanskar som ska rida de internationella klasserna iaf här. Hittade de andra startlistorna med någonstans men sen 'försvann' de igen...

Vilket uselt antal starter i YR-klassen.
Godkänd i mål = säker medalj?

Med så få startande och dessutom bara lag från ett land, så måste man ju ställa in själva Nordisk Baltiska Mästerskapet. Det blir ju bara pinsamt om man får stoltsera med medalj från NBM när startfältet har sett ut som det gör.

Norge var kanske inte så dumma ifjol trots allt, eftersom de valde att köra NBM för YR över 80 km. Grundtanken med mästerskapen är ju lagtävling och om det inte blir lag från minst tre nationer - då tycker jag att man backar tillbaka och inte kör något NBM för YR tills det finns underlag för en riktig lagtävling.

Däremot är det ju ett fantastiskt startfält i seniorklassen. 30 ekipage varav 19 från Sverige. Och det är bra hästar! Jättekul.

Jag tycker att det visar att vår satsning i Sverige på att få upp våra ekipage på långa distanser har gett effekt. Vi har stora svenska startfält på både 160 km och 120 km.

(Därför tycker jag att det är så fel att sänka lag-SM från 100 km till 80 km, även i avseendet vad som krävs för att stoltsera med en medalj från ett mästerskap - men det ska vi prata vidare om i en annan tråd)

Om Ni inte kan hålla Er så finns det nu kompletta preliminära startlistor här
http://online.equipe.nu/sv-SE/pages/competitions/1287
Fungerar allting ska det även gå att följa tävlingen OnLine under tävlingsdagen.
Vi får se om tekniken håller vad den lovar.

//Ulf

Superkul med utvecklingen av tidtagnings- och resultatrapporteringsprogrammet. Hoppas att det fungerar bra med Live rapporteringen. Eftersom jag själv ska rida kommer jag inte att kunna följa om det fungerar, men man får väl kolla in Buke efter tävlingen för att se om det finns kommentarer om hur det fungerade under tävlingsdagen.

Men fall vi nu har sparat längden för Seniorerna för att fler ska våga och komma upp till den nivån (och lyckats!), varför ska vi då sänka för YR/J och inte tänka likadant med dom?
Titta vilka seniorer är det som är bäst, jo de som nyss kom ur YR/J landslaget, Annelie & Maria.

Jag tycker vi ska låta våra satsande och duktiga ungdomar kunna kämpa då mot varandra i ett sådant mästerskap,det är synd att inte de är fler från de andra länderna som startar så de får känna på konkurrens från andra länder.

MEN, vi ska se efter tävlingen, har våra ungdomar kämpat för att få en medalj genom att rida klokt men i en bra hastighet eller har de bara lullat runt? och råkat få med sig en medalj hem..

Ja, men poängen är ju att NBM först och främst är en lagtävling. Och det blir minte mycket till lagtävling om det bara är ett land som ställer upp med lag.

Därför bör man göra exakt som vi gjorde i Sverige och som vi har föreslagit de övriga Nordiska länderna att vi ska göra med NBM för seniorer. Ett antal år i förväg annonserar man att NBM YR/J från och med år XX ska gå över 120 km och att NBM för seniorer från och med år YY ska gå över 160 km.

På det sättet har man god framförhållning och alla vet vad de måste sikta mot.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 866
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka