Sv: Silversvarta hingstar
Utan att känna till alla så har jag två favoriter bland de godkända hingstarna som båda ger mycket bra gångarter och gott lynne:
Thrymur frá Gershlid som är far till Ask från Gullunge (samt ett par godkända silversvarta hingstar, varav minst en är klass1 och har godkända silversvarta avkommor i Tyskland och ett klass1 silverbrunt sto på Island). De flesta av hans avkommor som jag sett, och jag har sett ett antal, är stora, långbenta, högresta, vackra, starka gångarter och har ett mycket gott och lätthanterligt lynne. Thrymur används dock endast till de egna stona efter en svår senskada när han gick med unghingstarna. Har sett ett par klumpigare avkommor också men det har haft sin förklaring i mammorna som vi inte får glömma bort!
Gaukur frá Innri-Skeljabrekku som är riktigt mörkt silversvart och far till världens högst bedömda silversvarta hingst, Glymur frá Innri-Skeljabrekku. Glymur blev detta blott 4 år gammal på Island och erhöll då den högsta ridbedömning en 4-årig hingst någonsin fått, 8.67! Gaukur har dubbla svarta anlag och kan inte lämna röd basfärg samt tjock lång, vit man och svans och är lättbyggd med ett underbart lynne och lättriden. Red honom på kurs med andra hingstar i ridhus för ett par månader sedan och de andra gnäggade och var lite okoncentrerade men Gaukur sade inte ett pip och koncentrerade sig på att jobba. Bra framåtvilja men mjuk i munnen. Jag har sett några föl efter Gaukur och de ser fina ut och rör sig bra, fast de flesta varit med alldagliga ston. Utseendemässigt mm har de varierat beroende på vem de har som mamma, naturligtvis!
Som alltid gäller det att hitta rätt kombination sto/hingst för att få en bra avkomma. och sedan beror det ju på vad man vill ha också, vilket avelsmål man har. För mig är målet en vacker, sund, stark häst med mycket godmodigt lynne, framåt, lättriden, lättöltad, lättränad, starka grundgångarter och en vacker färg målet. Men det finns flera vackra färger, Silversvart, kolsvart, riktigt rödfux med ljus man och svans, vitblack, rödblack, silvermusblack, musblack osv osv.