Silversvarta hingstar

Y

Yoshi

Hej

Skulle vilja ha hjälp med vad det finns för silversvarta hingstar?

Någon som har erfarenhet av någon av dem vad är bra kanske mindre bra?

Tack på förhand

Sv: Silversvarta hingstar

Tack då ska jag gå in och titta, hoppas det inte har blivit bet.sajt

Vad jag kan se på SIF:s hemsida har dessa löst licens i år:

Ask från Gullunge silversvart 5-gångare (visad som 4-g) http://web.telia.com/~u91403862/ask.htm

Askur frá Hofstadaseli silversvart 4-gångare http://silverkedjan.se

Emil frá Vestri-Leirargörðum silversvart 5-gångare http://www.eidfaxi.is/stodhestar/tindex.php?stid=395

Gaukur frá Innri-Skeljabrekku silversvart 5-gångare http://www.islandshingstar.com/hingstar/2007_hingstbroschyr/gaukur_2007.pdf

Glaer från Honeröd silversvart 4-gångare http://liaislandshastar.com/lanehingstar/glaer

Grásteinn frá Grafarkoti silvermusblack 5- gångare http://hem.passagen.se/manketorp/Grasteinn.htm

Jarl fra Granbakken silvermusblack 5-gångare www.fonix.se

Loftur frá Möðrufelli silverbrun 4-gångare http://www.slatternegard.se/loftur.htm (fel ägare jag vet men hittar ingen ny hemsida)

Óskasteinn frá Oddhóli silversvart 5-gångare http://www.gardebystuteri.se/Avelsverksamhet.htm#Oskasteinn

Svadilfari från Knutshyttan silvergulsvart 4-gångare http://www.mdimora.se/horses/svadilfari_f_knutshyttan.htm

Fast jag ser pinsamt många namn jag inte kan placera riktigt, så jag har säkert glömt någon ! Fyll gärna på listan så den blir komplett.

måste ju tillägga att gaukur tydligen ska vara OTROLIGT vacker.. mycket mörkt silversvart med kritvit man. mums säger jag!:)

Alla silverhingstarna är vackra ;)
Nyansen på kroppen beror på årstid, päls och hur mycket solljus hästarna har varit i.

Nu är det också så att det tyvärr inte går att avla på NYANS, hur mörk eller ljus avkomman (om den ens blir silverfärgad) blir är ett lotteri.

Genetiken är enkel i grunden men nyansen styrs på ett komplicerat sätt. Hur mycket sotanlag stoet har spelar stor roll.

Se tex på Svadilfari som har helt brun man. Det är gulanlaget som suddar bort det vita, de avkommor som får BARA silveranlaget och har nyans-tur blir vita i manen.

Sotanlaget som svärtar manen ser du tex på Glaer. Det kan men behöver inte nedärvas, hans pappa hade ju kritvit man.

Jag tycker det är bra att det finns MÅNGA silverhingstar, om man då vill ha en chans på en sådan färg på avkomman har man större chans att hitta en hingst som passar just ens eget sto, på alla andra betydligt viktigare egenskaper :idea:

Vill man renavla den silversvarta färgen med mörk kropp och kritvit man ska man använda hingstar med kritvit man (dvs utan sotanlag) och ston som har djup mättad nyans i sin grundfärg utan att ha drag av smutsbrunt. En kolsvart åt det blåa hållet är bättre än en brunaktig bleksvart tex, en linfux med vit man bättre än en fux med grått i manen, en fux med knallröd man bättre än en leverfärgad etc.

Tittar man i bildgalleriet hos Svadilfari ser man dessutom silverföl med icke-silvermödrar. :)

Tack Tim och Trassla - er är övervåningen välmöblerad på i sånna här fall :)

Utan att känna till alla så har jag två favoriter bland de godkända hingstarna som båda ger mycket bra gångarter och gott lynne:

Thrymur frá Gershlid som är far till Ask från Gullunge (samt ett par godkända silversvarta hingstar, varav minst en är klass1 och har godkända silversvarta avkommor i Tyskland och ett klass1 silverbrunt sto på Island). De flesta av hans avkommor som jag sett, och jag har sett ett antal, är stora, långbenta, högresta, vackra, starka gångarter och har ett mycket gott och lätthanterligt lynne. Thrymur används dock endast till de egna stona efter en svår senskada när han gick med unghingstarna. Har sett ett par klumpigare avkommor också men det har haft sin förklaring i mammorna som vi inte får glömma bort!

Gaukur frá Innri-Skeljabrekku som är riktigt mörkt silversvart och far till världens högst bedömda silversvarta hingst, Glymur frá Innri-Skeljabrekku. Glymur blev detta blott 4 år gammal på Island och erhöll då den högsta ridbedömning en 4-årig hingst någonsin fått, 8.67! Gaukur har dubbla svarta anlag och kan inte lämna röd basfärg samt tjock lång, vit man och svans och är lättbyggd med ett underbart lynne och lättriden. Red honom på kurs med andra hingstar i ridhus för ett par månader sedan och de andra gnäggade och var lite okoncentrerade men Gaukur sade inte ett pip och koncentrerade sig på att jobba. Bra framåtvilja men mjuk i munnen. Jag har sett några föl efter Gaukur och de ser fina ut och rör sig bra, fast de flesta varit med alldagliga ston. Utseendemässigt mm har de varierat beroende på vem de har som mamma, naturligtvis!

Som alltid gäller det att hitta rätt kombination sto/hingst för att få en bra avkomma. och sedan beror det ju på vad man vill ha också, vilket avelsmål man har. För mig är målet en vacker, sund, stark häst med mycket godmodigt lynne, framåt, lättriden, lättöltad, lättränad, starka grundgångarter och en vacker färg målet. Men det finns flera vackra färger, Silversvart, kolsvart, riktigt rödfux med ljus man och svans, vitblack, rödblack, silvermusblack, musblack osv osv.

Svadilfari är klart läcker.. *dreggel* =)

Senast ändrad av en moderator:

jag bidrar med min pojk Silfurfani från Kvarnbacka
e: Silfurmani fra asgård

frani070414.JPG

jag bidrar med min pojk Silfurfani från Kvarnbacka
e: Silfurmani fra asgård

frani070414.JPG

hmmmm vore bra om jag läste hela sidan, han skall kanske inte vara här just nu men kanske till hösten eller nästa vår, är han kanske på rätt plats, sorry:o

hmmmm vore bra om jag läste hela sidan, han skall kanske inte vara här just nu men kanske till hösten eller nästa vår, är han kanske på rätt plats, sorry:o

Och honom var jag och tittade på IRL som 3-åring när han var till salu. Han är i samma färg som sin halvbror Silfur-Reynir som jag ägde, den som dog för mig. Och som sin halvbror Audulf (Ägde den också. Det var den som tränaren red sönder bakknäna på så vi fick avliva honom. Han står felaktigt som silverbrun på Kvarnbackas hemsida där det är en bild på honom som 2-åring, tagen i samband med att jag köpte honom och Silfur-Reynir från Danmark 1997, när Audulf inte var fullt utfärgad ännu. Det är en omöjlighet att Audulf skulle kunnat bli silverbrun eftersom mamman är svart och pappa Silfurmáni var silversvart och alltså ingendera bär/bar på brunanlaget!) samt samma färg Silfur-Reynirs son och sonson som jag har. Jag fastnade dock inte alls för Silfurfáni, som tur var så du kunde köpa honom! Så är det ju, man fastnar inte för alla hästar (eller människor och andra levande varelser) och det har inte med utseende att göra utan det handlar ju om personkemi. Jag kan ärligt säga att jag inte fastnade för Silfurmáni heller och avstod från att köpa honom när jag fick erbjudandet 2000. Däremot hade jag gärna köpt Silfur-Reynirs svarta mamma Rökkvadís om hon varit till salu. En bra häst kan ju ha vilken färg som helst, man gillar den ändå! Fast jag gillar svart, även om det är den vanligaste färgen på en islandshäst...

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är ju så att kemin måste stämma!, den stämde direkt mellan oss, vi valde varandra kan man säga eller hoppas jag, han var ju ganska liten som treåring men i dagsdato mäter han 137 så han har vuxit på sig ganska mkt, han har ett underbart temperament som hans tränare säger det finns absolut inget elakt i honom även fast han kan vara lite het ibland, helt underbara gångarter och väldigt lättriden, folk som ridit honom är helt lyriska när dom kliver av, och jag blir såååå stolt:love:

Jag har hört så mkt om silfurmani både bra och dåligt, men oftast går jag efter min egen uppfattning träffade honom förra året och jag gillade honom, jag tycker det är jättetragiskt att han har gått bort,

din halvbroder är väldans lik frani, frani är kanske mer den smäckra typen, har förstått att han betydde mkt för dig, precis som frani gör för mig och min familj. det skall bli spännande och se vad som sker i framtiden och vi kommer defenetivt äntra tävlingsbanorna, man är ju en utpräglad tävlingsmänniska på gott och ont.

Loftur frá Möðrufelli silverbrun 4-gångare http://www.slatternegard.se/loftur.htm (fel ägare jag vet men hittar ingen ny hemsida)

Kan bero på att Loffes nya lata ägare inte hunnit fixa till någon ny hemsida eftersom hon är så begeistrad i sin nya och enastående trevliga hingst och inte bara vill sitta framför datorn:angel: :angel: :angel:

Alla som vill veta mer om Loftur är välkomna att höra av sig till mig. Jag kan skicka/maila ut infoblad om honom till den som vill. Jag köpte honom i sept 06 och har ägnat vintern åt att bygga upp honom efter en rejäl muskelskada i bogen. Nu börjar han kännas okej så nu ska vi prova tävlingsbanorna här uppe i norrland. (Matte är helnervig för debuten men går det inte bra beror det mer på mig än på hästen:smirk:) Han har ett superlynne i allt umgänge både med 2 och fyrbenta (går ponnyridning med minsta sonen mellan stohagen och stallet...)och har hög ridbarhet med stora gångarter. Väljer tölten både under ryttare och lös. Går det som planerat ska han visas igen 2008 eftersom det finns en del siffror som kan höjas i hans bedömning från Island. Hans första svenskfödda avkomma har nyss fötts och han har 18 avkommor på Island varav många silverhästar. Betäcker begränsat antal ston hos mig i Häggdånger (västernorrlandskusten) hela sommaren. / Ninni

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
669
Senast: ameo
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 421
Senast: Nikan
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
309
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka