Silverlotion hur blanda ut det?

sommarvind

Trådstartare
Jag ska använda Silverlotion på min hästs aggressiva mugg. Vad är bäst, smörja in lotionen som den är eller ska den blandas med vatten och sprayas på?

Sv: Silverlotion hur blanda ut det?

Det är ett preparat som man köper via hälsokost. Jag beställde mitt på nätet.

klådstillande,motverkar svamp,samt antiseptiskt mm.

Silver är ett miljögift. Det kan ge resistens hos bakterier, har samma verkningsmekanism som vissa antibiotika o kan därför ge resistens även mot dessa.
PL

Jag har aldrig använt det men känner instinktivt att det inte är så bra att gemene man kladdar lite hipp som happ med det om det stämmer som du skriver.

EU håller på att utreda frågan.
Här i sverige har man hittat silverresistenta bakterier efter beh med silverbandage.
Den stora användningen av silver är dock som bakteriedödande i kläder tvättmaskiner kylskåp mm samt för vattenrening.
Silver verkar vara väldigt effektivt men bör nog användas restriktivt.
PL

Hej!

Det var lite det jag misstänkte.

Mitt råd till TS blir alltså inget råd, utan flera frågor:

* Hur länge har hästen haft mugg?
* Är muggen testad för bakterier/svamp/skabb(dvs har veterinär tagit prover på det och kollat efter resistenta bakterier eller annan orsak?)?
* Är hästen behandlad med något annat för sin mugg innan?

Och anledningen till att jag frågar är att har man en aggressiv mugg bör man i första hand prata med veterinär, inte experimentera själv. Ju längre man experimenterar, desto större risk för komplikationer som i förlängningen kan leda till att hästen måste tas bort (been there, done that, ser helst att ingen behöver göra samma misstag som jag gjorde (och jag kontaktade veterinär ganska tidigt, men veterinären tyckte inte det var "så allvarligt").

/Lavinia, som aldrig skulle använda "hälsokost" till sår om jag inte verkligen visste vad jag gjorde.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
456
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka