Silverfärger!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
C

chrysler

Om man vill avla fram hästar med silverfärger, vilka ästar är lämpligast att välja?Måste man veta hela stamtavlan flera led bakåt?
Mitt sto är svart å har bara bruna/svarta föräldrar å tror far å mor föräldrar oxå, då är inte chansen så stor att det blir silver färg även om jag väljer en sån hingst ändå.

Vad bör stoet helst ha för färg å färger hos föräldrar bla?
Har ngn tips om vilka islandshingstar som nedärver denna färg lättare?

Sv: Silverfärger!!

En svartbaserad häst kan aldrig dölja ett dolt silveranlag, däremot kan en 'röd' häst göra det. För att få chans på ett silverfärgad föl måste du alltså välja en hingst med silveranlag. I Sverige har vi inga homozygota silverhingstar (dvs som har två silveranlag och således nedärver det 100%) utan du får nöja dig med en femtioprocentig chans på ett nedärvt silveranlag. Är ditt sto homozygot för svart ökar chansen att anlaget SYNS (en homozygot svart häst kan inte få röda avkommor), dock inte chansen att fölet får själva anlaget.

Nå, Silverkedjan, godtar du min förklaring? :D

Yepp!

Med tillägget att det ändå är störst chans att man INTE får ett silverfärgat föl på ett icke silverfärgat sto, så man måste välja en hingst som passar bra även UTAN färghänsyn.

Säkraste sättet att få ett silverföl är att köpa ett ;)

Själv höll jag på i åtta år innan jag fick mitt första silversvarta stoföl :crazy:

Attans ;)
Men om jag tex skule ha ett silverfärgat sto å betäcka med en silverfärgad hingst, hur stor skulle chansen vara då?
Det är ju ovanliga färger, läste att bara 2 % av alla islandshästar har det.
Jag får nog helt enkelt köpa en istället, 8 år vet jag inte om jag har tålamod å vänta :eek: :)

Då har du plötsligt 75% chans att anlaget ärvs, en 25% chans att fölet ärver TVÅ anlag, dvs blir homozygot. Jag vet inte om det finns någon procentsats för hur stor chans det är att anlaget SYNS, men om Silverkedjan inte vet har hon säkert egna observationer.

Här kommer fina Silverhästar:

silversnygg.JPG

Eller så går du in här så hittar du massor av underbara silverhästar.

http://www.gaverstad.se/index.php?visasida=framsidan

Försökte gå in på din sida Tim men den funkar ju inte.
Därför vågade jag inte ge länken dit.
Annars kan man ju hitta fina silverhästar där också.

/Åsa

Min Bponny hade nästan exakt den färgen på sommaren men blev blekgul/vit på vintern reggad som isabell.
Min ponny var guldigare i färgen bara men lika mörk.
fast han var iof helt utan islandshäst i sig men ändå.
färgen är skitläcker!

Jag vet!!Har varit på alla hästsidor jag kan hitta med fina silverfärgade hästar!Såklart på Tims sida oxå :)
Gäverstad hade en häst jag blev kär i , Lárus!Den var så fin!Men det priset betalar jag tyvärr inte om hästen är oinriden :eek:
Jag är ute efter ston jag kan betäcka, har redan en valack som jag tänkt tävla med när jag ridit in, å sedan vill jag bara ha ston :)
Letar efter ett yngre sto till sommaren, typ 3 år kanske, gärna silverfärgad eller ngn annan rolig färg, kanske skäck :)
Nu är inte detta ngn köpes annons så plocka inte bort det ;)

Såg inte att det var hingst :o
Men iaf ska den vara himla lovande isåfall :)

Ok tack för svaret! :) Jag är fast besluten att ha en silverfärgad häst!Skulle köpa det nu i höstas men det kom en busig skimmelskäck ivägen :)

*Låner knapp*

Takktakk. Det er islandshingsten jeg og en venninde har i trening nå. Supersnill og veldig trivelig hest. Gode gangarter - men ikke veldig mye vilje ;-)

Här kommer en bild på en silversvart. Vacker va...
297844_24099.jpg

Den är jätte läcker, fast jag vill inte ha islandshäst med den färgen utan ett halvblod. Tror du att du kan fixa det åt mig? :angel:

Har sett den i en annan tråd. Jätte fin, trotts att jag inte :o tycker om islandshästar. Vrid nu inte nacken av mig är ni snälla.

Det är en avkomma till den silversvarta hingsten som "Bangsi" har satt in en bild på :d

Jag kan fixa en sån häst åt dig! :)
Jag kan hjälpa till att måla om din häst! ;) :devil:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
S
Avel En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år. Hon bad mig om...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Baddy96
·
Avel Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka