Sv: Silverfärgens popularitet?
Som silverhingstägare har jag inte direkt märkt nån skillnad.
Men jag säger nej till ston med silvergen, vilket ju inte alla silverhingstägare gör.
Jag har "förlorat" ca 2-3 ston per år på det, alltså år 2009 och 2010.
Min hingst hade mest ston när han dels stod hemma och dels på station, då hade han 14 ston.
Annars har det varit runt 7 ston per år, vilket väl jag anser vara normalt utan nån större marknadsföring.
Jag hade nu tänkt avveckla aveln pga personliga skäl och har haft min hingst till salu under vintern/våren men det har inte varit något större intresse, dock är ju marknaden väldigt svår just nu.
Nu är han ute på foder och står på station samtidigt.
Jag har gjort totalt noll marknadsföring för honom eftersom jag tänkt sälja honom och hade heller inte löst licens förrän han åkte på station, det kan ju ha en viss förklaring till att intresset har verkat dött för att betäcka med honom i år. Plus att även de som betäcker säkert håller både i plånboken och inte betäcker i onödan så att säga.
Tror det är relativt tufft får många hingstägare med mediokra/normala hingstar att få ston i år.
Det år som det stod en massa i tidningen och var en het debatt om ögondefekten fick jag höra från flera stycken : Man ska ju inte avla på silver längre......
Sen fanns det dem som aldrig hört talas om det. Bla var det en tjej som var på väg att köpa en silvervalack som hade både föräldrar som var silver. När jag påpekade det med ögondefekten och frågade om hästen var testad så hade tjejen aldrig hört talas om det och säljaren, som var uppfödaren, hade inget sagt.....det blev en svart häst i slutänden, inte enbart pga färgen utan andra saker spelade in oxå.
Till saken hör att silvervalacken hade varit iväg på inridning/hantering under den vår som det var hett och han hade visst blivit ögonlyst men säljaren delade inte med sig av denna info förrän köparen frågade.....
Men även om folk vet så är det inte alltid de delar med sig av infon till de som kan behöva den.....
Sen finns de dem som gör DNA test på sina silverhästar vid försäljning för att kolla om de är homozygota eller inte, det tycker jag är rätt anda
Om nu chansen finns, alltså med två silverföräldrar.
Oxå ser man ännu, men inte lika många kanske, ston betäckta med silverhingst när de kan ha silvergen själv eller är rent av silverfärgade.
Så alla har nog inte tagit åt sig infon eller väljer att blunda för den.....
Kan inte riktigt svara på om själva silverfärgen är mindre populär men får väl se lite senare i sommar, har ett silverföl som ska säljas
Tittar man på annonser så kan jag tycka samma silverfärgade hästar återkommer gång på gång och verkar svårsålda MEN marknaden är ju i botten nu så det är inte säkert det har att göra med färgen....