Silverbestick

MinIan

Trådstartare
jag har fått silverbestick av min mormor..
och dom är inte direkt glansiga. hon sa åt mig att jag får väl putsa upp dom.
men jag vill inte köpa massa silverputsmedel och sånt. det borde väl finns några knep man kan använda sig av och använda?
sånt som kan kanske har hemma?

hoppas att ni på buke kunde komma med nått smart :D
 
Sv: Silverbestick

Jag köper just ett sånt silverputsmedel (hos guldsmeden) som man bara lägger ned besticken i och så är de som nya på 5 sek,varför vill du inte använda dessa?
 
Sv: Silverbestick

Lägg aluminiumfolie i diskhon, tillsätt salt, bikarbonat och hett vatten. Ner med besticken nån minut, tills du ser att de blivit blanka. Diska av dem. Klart!
 
Sv: Silverbestick

ja, jag tänker mig att färdiga medel som är för en speciell grej oftast inte är så miljövänligt.. det brukar inte vara det iaf.. kanske har fel?
 
Sv: Silverbestick

Ketchup!

Är kanon att putsa med, vet dock inte om det funkar på silver.
 
Sv: Silverbestick

jasså?

jag som inte har det hemma, om men jag tror jag inte vågar testa om du inte vet om det fungerar eller ej, är rädd att förstöra dom.
 
Sv: Silverbestick

Som Mysgrisen säger, alternativt om du har en aluminiumkastrull; fyll den med vatten och ställ på spisen, koka upp och häv i lagom mängd bikarbonat och så i med besticken/övriga silverföremål tex smycken osv...

Fungerar hur bra som helst men vattnet måste/bör vara ordentligt varmt för bra resultat. Sen är det bara att plocka upp föremålen och torka/putsa av dem lite med en kökshandduk eller liknande. :)

Det "fungerar" med ketchup oxå, men tar mycket mycket mycket längre tid och man får putsa som tusan.
Tandkräm fungerar oxå men innehåller ofta polermedel och är därför dumt att använda i längden eftersom man "nöter bort" silvret.

// MNJ, som haft silverputs som demolab i skolan. ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
541
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 953
Senast: Sassy
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
932
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp