Silveranlag ?

Michis

Trådstartare
Kan silveranlaget "hoppa över" en generation ?
Om inte, kan det bäras dolt av hingst/sto ?
Med vilka färger kan det isf bäras dolt ?

Sv: Silveranlag ?

Nej det kan inte hoppa över, det finns alltid en obruten genkedja.

Men det SYNS inte alls på rödbaserade färger. Och det kan döljas med tiden hos en häst som även har gulanlag på svart bas då gulanlaget gör den från början vita manen och svansen smutsbrun. Och så "försvinner" det ju till synes på en skimmel förstås.

Dvs en fux, isabell, rödblack, isabellblack har det alltid osynligt i hela sitt liv.

En gulbrun, gulsvart, vitblack och gulmusblack kan ha så "smutsfärgad" man/svans att man inte tror den är silverfärgad.

Och en avblekbar skimmel har "dolt" silveranlag när den skimlat ett tag.

Dessa två senare kategorierna FÖDS dock silverfärgade !!!

Därutöver finns all som misstolkas som fel färg, tex silverbruna som tas för fuxar och skäckar med så mkt vitt att man missar silverfärgen.

Men det SYNS inte alls på rödbaserade färger. Och det kan döljas med tiden hos en häst som även har gulanlag på svart bas då gulanlaget gör den från början vita manen och svansen smutsbrun. Och så "försvinner" det ju till synes på en skimmel förstås.

Dvs en fux, isabell, rödblack, isabellblack har det alltid osynligt i hela sitt liv.

En gulbrun, gulsvart, vitblack och gulmusblack kan ha så "smutsfärgad" man/svans att man inte tror den är silverfärgad.

Och en avblekbar skimmel har "dolt" silveranlag när den skimlat ett tag.

Dessa två senare kategorierna FÖDS dock silverfärgade !!!

Därutöver finns all som misstolkas som fel färg, tex silverbruna som tas för fuxar och skäckar med så mkt vitt att man missar silverfärgen.

Här måste jag fråga om inte sotanlaget också kan dölja ett silveranlag så man tar fel och tex tror det är en gulsvart? Vill minnas du nämnde detta på kursen hos Inger och att Inger har just et sådant sto.

Man kan alltid ta fel :( .

Det är vanligt att man tar fel på de silverhästar som har mörkare man och sotigare grundfärg.

Men anlaget är egentligen inte DOLT, för man ser silverstråna om man tittar noga på undersidan av manen tex. (översidan blir solblekt och gulbrun)

På vissa silvergulsvarta GÅR det inte att hitta några silverhår, och då är det ju "äkta dolt".

okej..

så en gulbrun kan alltså ha anlaget men utan att man (med otränat öga) ser det ?

Men då måste alltså denna damen:
6032608.jpg

Ha silvergen ?
Hon har fått en silvermusblackskäck och en silverbrun avkomma med en musblack hingst...

Är du säker på att avkommefärgerna är riktiga?

Och - har stoet någon silverförälder ? Var hon silverfärgad som nyfödd ?

Är det samma häst som det här:
6032609.jpg

så kan hon mkt väl ha silveranlag på en sotig gulbrun bas. Det där extra bleka i sommarpäls runt ögonen och den smutsiga gulgråbruna nyansen tyder på det.

Senast ändrad:

Kan då det vita på benen var ett skäckanlag???

Ja det är det absolut. Kanske finns det en minifläck någonstans under manen eller på andra sidan, men en minimal ryggskäck kan mycket väl se ut så där.

Bukskäcksanlagsbärarna brukar alltid ha något i ansiktet/ögat om de har så mkt strumpor.

Det förklarar varför min hingst Loftur frá Mödrufelli kunnat bli silverbrun med enbart brunt, svart och blackt på pappa Òmurs sida. Mamma Lisa frá Stóra-Lambhaga är isabell med isabeller och fuxar bakom sig vilket någonstans alltså måste bottna i ett silveranlag. Får börja forska bakåt på mammans sida. Tack för det! / Ninni

Stoet på bilden har även fått en brunblack avkomma (med samme hingst).
Den avkomman har i sin tur fått två föl med samme svarta hingst, varav en blev brun (med ljus runt ögon och mule) och den andre blev gulsvart.
Enligt id kontrollanten så måste mamman till fölen bära en gul gen annars kan inte fölet vara gulsvart. Med tanke på att stoets mamma (Vigdis) var gulbrun så benämnde ID kontrollanten fölet som gulsvart ändå.
Fölets mor borde alltså benämnas som gulbrun black.....men det finns väl inte?
Tänkte på Vigdis....hon har alltså (om jag greppat rätt) fått tre föl med samme hingst, en brunblack, en silver musblack samt en svartskäck? Hmmmm, hon måste ju ha hur mycket färg gener som helst!!!

Den avkomman har i sin tur fått två föl med samme svarta hingst, varav en blev brun (med ljus runt ögon och mule) och den andre blev gulsvart.
Enligt id kontrollanten så måste mamman till fölen bära en gul gen annars kan inte fölet vara gulsvart. Med tanke på att stoets mamma (Vigdis) var gulbrun så benämnde ID kontrollanten fölet som gulsvart ändå.
Tänkte på Vigdis....hon har alltså (om jag greppat rätt) fått tre föl med samme hingst, en brunblack, en silver musblack samt en svartskäck? Hmmmm, hon måste ju ha hur mycket färg gener som helst!!!

Visst finns gulbrunblack! Jag har ett gulmusblackt sto som har lämnat en gulbrunblack, en musblack, en silvergulsvart och en gulsvart...

Om färgbestämningen är rätt på avkommorna och hingsten så är stoet på bilden en silvergulbrunblackskäck. Vricka inte tungan bara!

Silvervitblackskäck är det korrekta namnet, men jag tycker silvergulbrunblackskäck är ett bättre namn.
Men eftersom hingsten var musblack är det troligt att fölen fått blackanlaget från honom och att stoet är silvergulbrunskäck.

Är du säker på att avkommefärgerna är riktiga?

Och - har stoet någon silverförälder ? Var hon silverfärgad som nyfödd ?

Är det samma häst som det här:
6032609.jpg

så kan hon mkt väl ha silveranlag på en sotig gulbrun bas. Det där extra bleka i sommarpäls runt ögonen och den smutsiga gulgråbruna nyansen tyder på det.

Är helt säker på avkommefärgerna!
Hon har 3avkommor med samma hingst (Geisli frá Medalfelli)
En silvermusblackskäck (musblack färgen kan ju väl komma från geisli?), en silverbrun och en svartskäck (så hon bör ha skäckgen eller hur ?)

vad är det för brunblack avkomma som vigdis fått ? :confused:

dom tre fölen hon fått (med samma hingst) är en silvermusblackskäck en silverbrun och en svartskäck

Vigdis är E: Lysingur från Tulka som är silverfärgad, vet ej vad mamman är för färg, men hon bör haft skäckanlag då vigdis två syskon (ett helt och ett halvsyskon) båda är skäckar (svartskäck och skimmelskäck)

detta med färger är ett mysterirum :crazy:

Brunblack avkomma

Vigdis fick ett stoföl 1995, e Geisli fra Medalfelli. Denna avkomma är brunblack (och i min ägo), Skorpa från Sälna Norrgård.
Gick in på Worlfengur av nyfikenhet och där finns det däremot ingen silverbrun avkomma? Det står att Vigdis har fått tre föl, -95,-97,-98. Det fattas alltså den som ska vara född -96 och vara silverbrunn?
Tyvärr vet jag inte hur man får in en bild i meddelandet, annars hade jag kunna lagt in en.

Sv: Brunblack avkomma

Vi har ju allihopa hemma så isf har WF missat en avkomma (alla kan inte vara perfekta ;)
Hon är hursomhelst född -96 och silverbrun.

mmm då är hon silvergulbrunskäck ! (inte black, ålen skulle inte försvinna på henne, så blackanlaget på avkommorna kommer från Geisli)

Och mamman måste ha haft gul- och skäckanlag :idea: (Lysingur var silverbrun)

mmm då är hon silvergulbrunskäck ! (inte black, ålen skulle inte försvinna på henne, så blackanlaget på avkommorna kommer från Geisli)

Du har så rätt! Jag blandade ihop alltsammans men blackanlaget var ju från hingsten! Sorry!

Passar på att kommentera vad Em76 skriver också:

"Silvervitblackskäck är det korrekta namnet, men jag tycker silvergulbrunblackskäck är ett bättre namn.
Men eftersom hingsten var musblack är det troligt att fölen fått blackanlaget från honom och att stoet är silvergulbrunskäck."

Jag skulle vilja säga att "vitblack" är inte det korrekta namnet, utan det finns bättre som du säger och jag är rätt 100 på att Tim håller med oss, men man valde ändå att behålla det vilket egentligen är helt fel om man skall vara konsekvent och utgå från vilka anlag hästen har för då skall det heta gulbrunblack. Länge undrade vad i hela friden vitblack var för anlag tills jag fick förklarat att det egentligen var en gulbrunblack... Jag tycker det är uridiotiskt att man inte varit konsekvent med det. Man kan ju inte ur namnet vitblack utläsa att det rör sig om en häst med ett brunt och ett gult anlag. Dessutom benämner man ju inte en gulbrun häst som vit! Det kallades förut för bork men det har man minsann ändrat på!

Jag hade uppskattat konsekvent och logik på alla anlag och färger och om jag inte har fel så kämpade Tim för det också. Men det var väl vissa herrar inom islandshästvärlden som absolut ville ha kvar benämningen vitblack... För min del struntar jag i vilket. Jag använder ändå benämningen gulbrunblack när jag pratar om denna färgen men kan göra det med tillägget "eller vitblack som en del vill kalla det"... De flesta gulbrunblacka är inte så ljusa att de ser ut att vara vita med ål. Den jag fött upp är varmt guldfärgad på kroppen med tydlig ål och tvåfärgad man och svans på sommaren men ljusare åt gulgrå till på senvintern. Vit är han då rakt inte!

Senast ändrad av en moderator:

Det finns många missar i nomenklaturen.

Varför ska det heta konstantskimmel tex ? Det har ju absolut inget med skimmelanlag att göra.

Och varför fux men rödblack och rödskäck?

Kompromiss mellan vedertagna namn och logiska namn kan uppenbarligen vara väldigt svårt :crazy:

Kan en skimmel bära på gulanlag ? eller kan en häst med gulanlag bära på skimmelanlag ?

Helsystern till den på bilden blev ju skimmelskäck..

Silvergulbrunskäck lät som en spännande färg :p
Så teckingarna på benen måste då vara från skäckanlaget ?
Hon har ingen annan vit fläck någonstans :confused:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 758
Senast: xfie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka