Silikonsulor

N

Nilleper

Vet någon vad det är för silikon man sprutar in mellan hov och sula. Var kan man köpa denna?

Sv: Silikonsulor

*kl*

Det finns ett silikon speciellt gjort för hästar som är mkt bättre än bygg silikon. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, Equi-nånting:p Kommer säkert nån som vet!

Det ger mkt bättre stadga och stötdämpning än byggsilikonet. tror att det finns att köpa på de flesta hästaffärer som har bra sortering, om inte annat kan de säkert ta hem!

Vet någon vad det är för silikon man sprutar in mellan hov och sula. Var kan man köpa denna?

Det finns för dagen väldigt många olika typer av silicon, som varje hovslagare brukar ha i sitt sortement.

Det viktiga är att siliconet är framtaget för hästhovar och inte för fönster/våtrum mm för det kommer ofelbart att skada sulans strukturer och stråle.

Om du förklarar lite mera exakt vad det är du söker och varför du söker just den produkten/strukturen och vad grundorsaken är att du söker silicon så kan jag återkomma med olika förslag som kanske kan passa.

Det heter Equi Pac, riktig dyr är den också.

Just det:D Riktigt bra är den oxå tycker jag. Byggsilicon funkar iallafall inte alls på min häst, den åker bara ur... Så det blir ju verkligen slöseri med pengar. Dessutom hade min hovis ett annat märke sist som var exakt som Equi pac men billigare...

kl
det var vad min hovis rekommenderade...
kanske inte alls är bra då :crazy: men det märktes inget på hoven iaf.

Jag har använt det en gång och det var faktiskt lite svårt att få det att stanna kvar under sulan. Gjordes för att inte smågrus skulle komma in mellan sula och hov(blev en liten glipa där), som det inte blivit andra gånger.

Till nästa gång får jag köpa Equi pac eller liknande :)
Man lär sig något nytt varje dag.

Min Häst är väldigt öm i sulorna och veterinären rekomenderade att han skulle ha silicon mellan sulan och hoven. Hovslararen använde ett snabbtstelnande silicon som fungerade jätte bra men kostar en hel del. Har hört att det finns silicon som inte är så snabbstelnande och betydligt billigare och är till för hästar.

Det borde ju coari kunna svara på som är hovslagare, silikon är ju inte det anda alternativet för ömma sulor. Det finns vanliga sulor att lägga på i plast eller läder vid skoning, dessa skyddar tunna och ömma sulor väldigt bra.

Visst är det bra, men det finns även andra alternativ för de med mindre plånböcker.

Hm, för att det blir tätt då menar du eller? Eller varför skadar det hoven annars? Min fick inga men av det iallafall, men så gick vi ju över till Equi Pac rätt fort oxå!

Våtrumssilikon för att ta ett exempel, innehåller kemikalier som man inte bör utsatta te x en hov och dess sula för. Bl a ett mycket starkt gift som är ämnad för att hålla mögelbakterier på avstånd, med tanke på att sulan faktiskt suger upp bl a fukt så kanske du kan tänka dig resten. Andra typer av byggsilikon innehåller härdare som absolut inte bör läggas på en sula, vid kontakt av hud ger detta brännskador. Har man då redan en tunn sula, så blir det inte den efterfrågade hjälpen.

jag föredrar tjärdrev och tjära. Håller ev fukt borta ur hoven och dessutom väldigt billigt. Vilket inte gör saken sämre!:p

Okej, tack för upplysningen, varje dag lär man sig nått nytt. Jag är ju inte dummare än att jag fattat att just det silikonet inte kan vara alls bra i längden, men intressant att veta precis varför:)

jag föredrar tjärdrev och tjära. Håller ev fukt borta ur hoven och dessutom väldigt billigt. Vilket inte gör saken sämre!:p

Men tjära och tjärdrev ger ju inte alls samma effekt åt hoven som "riktigt" silikon. Kan ju inte alls bli samma stötdämpning ex.?

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 386
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka