Silikonsulor

Sv: Silikonsulor

Men tjära och tjärdrev ger ju inte alls samma effekt åt hoven som "riktigt" silikon. Kan ju inte alls bli samma stötdämpning ex.?

Det kan ingen silicon eller sula åstakomma så länge hästen landar på en järnsko.

Att kalla det för "stötdämpning" i ngt sammanhang är rent befängt så länge hästens hov landar primärt på en järnsko över bärranden.

Däremot så kan man bestämt påstå att med rätt individuella åtgärder så kan man fördela ut belastningen över hela hovens bärande yta vilket minska stötdämpningen över själva bärranden.

Men visst måste det ge viss stötdämpning om hästen exempelvis trampar på sten mitt i sulan? Jag märker iallafall skillnad på min häst beroende på vilket silikon som används, sen förstår jag vad du menar om att det inte ger stötdämpning när den landar på skon...

Alltså silikon ger ingen stötdämpning, för att få den effekten måste hästen landa på silikonet vilket den inte gör utan den landar på skon. Silikon i skon fungera som vilken sula som helst, och läggs innanför skon strax nedanför eller i bästa fall jäms med skokanten.

Men dom landar ju inte alls på skon varje steg, är underlaget ojämnt och de tillexempel landar på en sten i mitten på sulan så är jag riktigt säker på att silikonet och sulan dämpar bra mkt mer än det hade gjort utan...?

Men tjära och tjärdrev ger ju inte alls samma effekt åt hoven som "riktigt" silikon. Kan ju inte alls bli samma stötdämpning ex.?

HAr för mig funkat alldeles utmärkt. däremot har jag bekanta som använt sig av silicon, och har fått problem såsom strålröta mm pga att siliconet inte har kommit åt riktigt pga av den konstistens som den har. Men det kanske inte alla tycker.

Sedan finns det olika sulor, som man kan välja.

Men dom landar ju inte alls på skon varje steg, är underlaget ojämnt och de tillexempel landar på en sten i mitten på sulan så är jag riktigt säker på att silikonet och sulan dämpar bra mkt mer än det hade gjort utan...?

Det förutsätter att silikonet ligger högre än skon, om det sker torde det ge en enorm sulpåverkan vilket inte bör vara särskilt hälsosamt men det borde coari kunna svara på.

Werkman Hoofpad har min gubbe under sulorna fram.
Ser ut som modellera ungefär.

Den är framtagen för att "skydda tunna sulor" som annars lätt utsätts för sultryck/blödningar i sulan på ojämnt underlag (stenigt underlag)

Absolut inte stötdämpande utan enbart ett mekaniskt skydd. Man gör klokt i att försöka förstå skillnaden på stötdämpande och mekaniskt skyddande.

jag tror du missuppfattar zanzan. som jag förstår det så menar hon att om hästen trampar på en vass sten i sulområdet så skyddar silikonet den från att få blåmärken i sulan.

dock borde ju själva plastsulan skydda tillräckligt förutsatt att det är en vanlig hård sula, därav blir tjärdrev/silikon irrelevant just för skyddet av sulan. det är mest för att inte sand och grus ska komma inunder plastsulan och skava.

equi-produkterna är jättebra, min kan vara lite känslig i ytterkant av sulan (precis innanför skon) om det blir väldigt hårt och knöligt i hagarna på vintern. min hovis la en rand med equipak innaför skon och det satt på plats i fem veckor. utan några sulor... fungerade utmärkt!

Tack för det:) Allt går att missuppfatta om man vill.

*kl*
Jag kan erkänna att jag inte är superinsatt i just silikonet på min häst(, litar till 200% på min hovslagare, även om jag alltid måste fråga "Varför"). Hon har silikon, sulor och ringskor efter en hovbensfraktur och övriga röntgenfynd, alltså kan man se det som ett sjukbeslag som kommer få hänga med, fungerar jättebra verkligen.

Coari: VAD exakt är skillnaden på mekaniskt skydd och stötdämpande då? För i mina ögon beskriver det du säger i stort sett samma sak...

dock borde ju själva plastsulan skydda tillräckligt förutsatt att det är en vanlig hård sula, därav blir tjärdrev/silikon irrelevant just för skyddet av sulan. det är mest för att inte sand och grus ska komma inunder plastsulan och skava.

Intressant att du säger just detta. Min häst kan vara hyffsat speciell, men när vi skodde henne med hårda plastsulor och mjukt (äckligt) byggsilikon, flög silikonet ur i båda framhovarna och sulan gav med sig och tappade formen helt = tryckte på strålen, tillviss del sulan och i bakkant. (vad ska man kalla det där, mot trakterna?) Så Equi Pacen skulle man ju kunna se det i detta fallet som att den ger sulan en ärlig chans att stå emot det tryck den utsätts för och där med kan fullfölja sin uppgift...

Han har det pga strålbenshälta HF.
Funkar bra OM hovis kommer ihåg att han ska ha det...:mad:
Har även provat tjärdrev, soulpack och "hästsilikon".

KL

Vad är skillnaden mellan de olika gummisulorna? Min gubbe med strålbenshälta hf, ska ha enligt Ultuna och MK, ha de vita, tjocka sulorna fram. Ej de blå eller svarta sulorna.

det har jag inte tänkt på men det låter ju vettigt. :) hästar är tunga så den kan säkert vika sig inåt.

KL

Vad är skillnaden mellan de olika gummisulorna? Min gubbe med strålbenshälta hf, ska ha enligt Ultuna och MK, ha de vita, tjocka sulorna fram. Ej de blå eller svarta sulorna.

Nu va det väl snart ett år sedan MB slutade på Ulltuna av en eller annan orsak.

Individer med strålbenshälta ska absolut inte utsättas för tryck över själva strålen eller strålbensområdet utan det/dom områdena ska avlastas för att minska stressen och påskynda läknings processen.

Strålbenshälta är för övrigt ett mkt vidtaget begrepp,, det kan innefatta urkalkning på strålbenet, snedbelastning på strålbenet, inflamation på strålbensbörsan, orsakas av störningar i strålbenets ligament ex ex .

Man måste gå till botten med vad EXAKT för strålbenshälta den enskilda individen lider av för att kunna åtgärda den primära skadan med för den individens förutsättningar lämpligt individuellt mekaniskt beslag.

Våtrumssilikon för att ta ett exempel, innehåller kemikalier som man inte bör utsatta te x en hov och dess sula för. Bl a ett mycket starkt gift som är ämnad för att hålla mögelbakterier på avstånd, med tanke på att sulan faktiskt suger upp bl a fukt så kanske du kan tänka dig resten. Andra typer av byggsilikon innehåller härdare som absolut inte bör läggas på en sula, vid kontakt av hud ger detta brännskador. Har man då redan en tunn sula, så blir det inte den efterfrågade hjälpen.

Alla typer av silikon innehåller härdare och de snabbhärdande typ Equi-Pac innehåller mest.

Ingen av hästsilikonerna eller hovplasterna är ngt man kan hitta i en hälsokostaffär direkt!

Det som håller mögelbakterierna på avstånd brukar vara ättika.

Nejdå, inte den typen som använder i vårat badrum jag lovar dig.;) Ättika hade jag stått ut med, men när detta användes fick vi utrymma bostaden 12 timmar för att den skulle hinna binda sig. Det hade bara inte varit möjligt att vistas i huset när silikonet var lagt.

Ok. Var på Ultuna -01. MK -02
Inte haft MB som hovis där utan R ? Även KA
Han har flera diagnoser på sitt framben (bara HF) - strålbenshälta, ligamentskada, början till ringkota. De kan inte komma överens med vad han har...:( Hade en ungersk vet:confused: när vi var på Ultuna.
Har straightbar ringsko, svart sula, werkman hoofpad fram. Ska egentligen ha vit sula, men hovis "glömde" bort det...:mad:

Lyrik-Låter som om du kanske har liknande problem som jag (eller våra hästar har)...kanske är jag inte ensam. Min pålle har ont i tassarna, varför vet ingen trots röntgen mm...:S
För att komma till trådens kärna så att säga, så har min pålla fått equi pac (och ringsko)för att avlasta bakre delarna av hoven och fördela trycket över hela hoven. ( kanske det som från början menades med stötdämpande?) Dessutom, som den besserwisser jag är, vill jag tillägga att equi pac (iaf enl min hovis) inte är silicon utan ett tvåkomponents-lim....Kanske pratar vi om lite olika saker?

Byggsilicon kan man ju lägga på hoven om man vill ha problem.:crazy:

Ingen större fara med byggsilikon. De är betydligt mindre giftiga än hovplasterna.
Sen tycker jag att de produkter som är utvecklade för hovar är lättare att jobba med, Just för att de är snabbhärdande.

Men man ska tänka på att T ex. Equi-pac, Bond´n flex och liknande är mycket giftiga plaster som man inte ska suga i sig alltför mycket av varken via hud eller luftvägar.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 384
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.