Siliconpad, var ska den vara?

kopparberg

Trådstartare
Ni som har sådana, vart lägger ni dem? Mellan sadel och vojlock/schabrak eller direkt mot hästens rygg? Jag har sett båda varianterna. Vad rekommenderar ni som använder en sådan? För- eller nackdelar med båda varianterna?

Jag har förut bara haft gelpad eller stötdämpande "luddig" pad, men med nuvarande häst så har sadlarna legat kanon utan och dåligt med, så jag har helt enkelt skippat att ha något annat än schabrak!
Men jag känner att jag skulle vilja ha en stötdämpning nu när jag sätter igång min häst (noll ryggmuskler efter fölning, hon är inte riden på ett år), och en siliconpad är betydligt tunnare än gelpad eller "luddpad" tycker jag, så den kan eventuellt passa.

Jag ska låna en siliconpad och prova hur sadeln ligger, sedan om det blir bra köper jag en tänkte jag. Men jag har som sagt funderingar VART jag ska lägga siliconpaden om det blir någon! :laugh:

Sv: Siliconpad, var ska den vara?

Jag vet inte vad du hade för tanke med att lägga frågan här. Kanske bättre på utrustning? Folk gör nog olika, de som har problem med att sadeln glider brukar ha den direkt mot hästen.

Om du bara ska använda den för stötdämpning och inte på grund av att sadeln glider så skulle jag ha den mellan sadel och schabrak, då blir den inte lika skitig :)

Om du bara ska använda den för stötdämpning och inte på grund av att sadeln glider så skulle jag ha den mellan sadel och schabrak, då blir den inte lika skitig :)

Håller med. Enda gången jag lägger en padd direkt mot hästen är som det är en anti-glidpad eller om jag använder renskinn pga skav, sår eller liknande. :)

Aha, det är om sadeln glider som man ska lägga den mot hästen!
Glidande sadel är inget problem för min häst, sadlarna ligger där de ska! :laugh:

På tal om skav, är renskinn bra mot skav? Min pålle får ibland skav, dock inte av sadeln utan av gjorden! Jag har anatomisk gjord, sherpaludd eller medicinsk tunnel, ändå får hon skav ibland! :crazy:

Tänkte om man kunde lägga renskinn mellan gjord och häst de gånger hon får skav?

På tal om skav, är renskinn bra mot skav? Min pålle får ibland skav, dock inte av sadeln utan av gjorden! Jag har anatomisk gjord, sherpaludd eller medicinsk tunnel, ändå får hon skav ibland! :crazy:

Tänkte om man kunde lägga renskinn mellan gjord och häst de gånger hon får skav?

Alltid värt att prova! Renskinn är outstanding mot skav! :)

Eller låta bli att klippa just där (om du gör det alltså). I ett tränings- / tillridningsstall jag besökte (där i stort sett alla hästarna var delklippta) hade de lämnat ett oklippt spår just där. Det kanske är vanligt - fast jag har bara sett det någon enstaka gång tidigare.

Min gelpadd som jag har fram ska läggas under vojlock & sadel. Tydligen så sätter hästen muskler snabbare då den får större rörelsefrihet enl.
butiken jag köpte den ifrån. Använde oxå en då mitt sto stått 1 år pg,av föl.

Ni som har sådana, vart lägger ni dem? Mellan sadel och vojlock/schabrak eller direkt mot hästens rygg? Jag har sett båda varianterna. Vad rekommenderar ni som använder en sådan? För- eller nackdelar med båda varianterna?

Jag har förut bara haft gelpad eller stötdämpande "luddig" pad, men med nuvarande häst så har sadlarna legat kanon utan och dåligt med, så jag har helt enkelt skippat att ha något annat än schabrak!
Men jag känner att jag skulle vilja ha en stötdämpning nu när jag sätter igång min häst (noll ryggmuskler efter fölning, hon är inte riden på ett år), och en siliconpad är betydligt tunnare än gelpad eller "luddpad" tycker jag, så den kan eventuellt passa.

Jag ska låna en siliconpad och prova hur sadeln ligger, sedan om det blir bra köper jag en tänkte jag. Men jag har som sagt funderingar VART jag ska lägga siliconpaden om det blir någon! :laugh:

Jag har en silicon padd som lyfter sadeln fram..har den mellan sadel o shabrak.
Testade o ha den direkt på hästen alltså under schabraket och det blev ingen rolig ridtur..hästen blev galen när han blev varm under och bocka till o med i skritten..förstod inte alls varför förens efteråt då jag såg han va svettig o ruggad under padden...har aldrig lagt den så igen och hästen har vart glad efter det=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 768
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Har lite funderingar ang min häst och hennes dressyrsadel. Hästen har den största och lääääängsta manke både jag, vänner och...
Svar
5
· Visningar
1 337
Utrustning Min häst har breddat sig något otroligt sedan jag köpte henne! Jag är vanligtvis bra på att se hur en sadel ligger, men har...
Svar
4
· Visningar
1 888
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama