silage balar i hagarna - hållbarhet och hantering?

Sv: silage balar i hagarna - hållbarhet och hantering?

Det låter ju i alla fall inte särskilt bra, så ansträngande är det väl inte att köra ut en bal i taget?

Det beror ju HELT på vilka maskiner man har. Har du varken traktor eller lastmaskin är det ganska tungt ;)

Jag har fyra balar i hagen åt gången, så du får gärna fråga mig allt du vill veta. Vi har en bal som hästarna kommer åt, och runt denna har vi en foderring som gör att hösilaget inte sprids ut så våldsamt mycket. Vi kollar balen och hästarna 2 ggr/dag, och man känner direkt om en bal är ofräsch.

Vi har 6 hästar som har fri tillgång, och balarna blir inte sunkiga innan de äts upp (tar mellan 4-7 dagar). Det som kan vara problem är att en del balar har varit mögliga inuti redan när vi öppnat dem, då får vi slänga det dåliga hösilaget... men det problemet hade vi ju haft även om balen stått i ett stall.

De balar som hästarna inte ska äta av har vi instängslade, så att hästarna inte kommer åt dem. Anledningen till att vi har fler balar i hagen samtidigt är för att vi inte har egen lastmaskin. Dessutom hade det blivit ett enormt slitage på hagen att köra med lastare/traktor en gång i veckan.

Hur flyttar ni balarna från "inhängnaden" till foderringen när de ska bytas ut om ni inte har maskin?

Hur flyttar ni balarna från "inhängnaden" till foderringen när de ska bytas ut om ni inte har maskin?

Jag kan ju inte svara för den som du frågat.

Men jag gjorde som så att jag öppnade inhägnaden, tog av plasten på balen och flyttade foderringen :)

Jag har en galvaniserad foderhäck, rund, som väger 90-100 kg ungefär.
Om man är två så kan man välta den, ställa den på högkant, rulla den i läge och sen släppa ner den över balen......

Jag hade ca 10-12 balar inhägnade men det var bäst man har el på även det stängslet för hästarna lär sig snabbt att det inte är el och går in och biter hål på plasten.

Min inhägnad var såna stolpar som har en stålspets som man kan trycka ner och även ta bort när man tar bort del av inhägnaden.
Det var alltså ingen fast inhägnad.

Tack.

din foderhantering låter exemplarisk.

det jag ville "fråga" om var ju just det jag hade noterat, att hästarna äter hål i plasten, att många balar ställs ut samtidigt som hästarna kommer åt, och hur man då kan låta bli att bekymra sig för hygien och foder kvaliteten, samt dessutom att hästarna äter plast.....

hästfolk förvånar mig lixom ständigt. Å ena sidan är det så otroligt noga med vissa grejer in i minsta detalj. men sen kan nästa grej - som är rätt stor - bara vara helt ovidkommande och inget man behöver bry sig om. blir bara lite perplex.

tack alla för synpunkter i tråden. :bow:

Just nu har vi en inhägnad som går att flytta runt, med mobila stolp och aggregat. Vi flyttar helt enkelt bort inhägnaden från den nya balen, och inte tvärtom. Vår foderring är av plast, och är lätt att flytta för hand.

Höstens projekt är däremot att ha ett fast stängselsystem som kommer se ut ungefär såhär:

Där kommer jag ha vanliga elastiska elgrindar mellan stolparna, som är lätta att haka av när man vill öppna för en ny bal.

Ja, vårt största problem har varit att hästarna äter hål på balarna. Vi har testat att ha pressenning runt hela balarna- det fungerar inte. Hästarna gnager hål på dem också. Det enda som fungerar är att ha elstaket runt dem, och sedan flytta det staketet för att få fram en ny bal. Jag tycker precis som du att det är viktigt med bra foderkvalitet, och jag hoppas att min nya lösning med fasta stolp ska fungera. Jag får lägga in bilder här när det hela är byggt. Först ska vi gräva och lägga makadam, för att få en torr utfodringsplats:)

Ingen analys, men hyfsat torrt hösilage, runt 65-70% TS.
Plusgrader har det varit dygnet runt sedan första balen öppnades. 1:a var öppen i 14 dagar innan den gick åt helt, 2:an i 12 dagar...:o
3:an har varit öppen sedan 25/11, hälten gått åt (storbal runt 300-400 kg).
Stallägaren säger när det är minusgrader, kan det vara öppen längre än 14 dagar...:eek:
I våras (plusgrader dygnet runt) var en bal öppen i 4 veckor...:eek:

Jag har en TS halt på mitt som ligger på 61 % enligt analysen, skulle tro att den är upp mot 65 %. Vi fodrar upp en sån bal på en vecka, men då gäller det att hålla ihop balen för att den inte ska bli dålig. Du märker snabbt på lukten som balen är dålig, eller på att det brukar bildas små vita prickar.

Iaf, vi fodrar bara med ensilage från ca 1 november tills april. I april är ju vädret lite olika, håller kylan i sig så är det okej, annars rullar vi upp balen och torkar ensilaget.

Så en bal som har varit öppen 4 veckor hade jag inte rört.

Har luktat fräscht ända tills den tar slut, iaf de som tar slut efter 12 dar.
Tar och väger upp hans kvällsmängd (9kg nu) i en påse och ställer in vid mina fodertunnor varje dag, så jag vet att han får fräscht hösilage.:)
Nä, den som var öppen i 4 veckor, gav inte jag av. Då fick han bara hö.

Den bal som är öppen nu, är torrare än de 2 första, men större bal.
Ser ut som slaget gräs, ganska så grova strån. Ska vara andraskörd.
Förstaskörden är hö, med dåliga värden, kvot 4.49:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka