Signalementsbeskrivning föl!

Salonikel

Trådstartare
Har en fråga ang. registreringsansökan för föl. När brukar ni ta ut id-kontrollant? Finns det någon minsta ålder fölet ska ska vara, eller är det fritt fram närsom? Skönt och få det gjort ;)

Sv: Signalementsbeskrivning föl!

Bäst att göra det när dom har tappat fölpälsen och innan de får vinterpälsen. Just för att man ska kunna se alla tecken och virvlar och den riktiga färgen.

jag är inte helt enig med masse, för det beror på...

Om man redan från början kan se vad det är för färg och tecken och det går att hitta virvlarna (att pälsen inte är alltför lurvig) så finns ingen anledning att vänta. Är det en skimmelförälder inblandad bör man däremot vänta tills fölpälsen trillar för att vara så säker som möjligt på om det blir en skimmel wller inte.
Chippa fölen kan man göra så snart de har fyllt ut nacken lite så det finns "lite att sticka i", det brukar ta 1-2 månader.

//ameo - id-kontrollant o chipmärkare

Ett litet instick chippa inte dem för tidigt säger jag efter mkt dålig erfarenhet av att göra det, jag säger faktiskt att vänta till minst 4 månaders ålder innan ni chippar, jag har idag en tjej som blev chippad tidigt som fram till den dagen hon chippades inte var några problem alls att sticka för att ta prover och antibiotika men sedan den dagen hon blev chippad så kommer ingen nära med en spruta. Har i efterhand fått höra om fler som råkat ut för precis samma sak när de chippat ungar tidigt, det gör helt enkelt väldigt ont när de fortfarande är så små (hon var knappt 3 månader när hon chippades) och hon blev fullkomligt tokig när den grova kanylen kördes in, så ingen tvekan hur ont det gjorde, den äldre fölisen reagerade i stort sett inte alls. Och då chippades de ändå av mkt van veterinär som verkligen kan sina saker.
Jag kommer aldrig mer att chippa en så liten fölis det är verkligen inte lönt att sedan få en så spruträdd häst att det skall vara ett helvete bara för att lyckas vaccinera.

gylle,
håller inte med dig där. Jag är chipmärkare sedan 2002 och har chippat flera hundra hästar, varav åtskilliga varit föl. Jag har inte fått några större reaktioner på något av dem, tvärtom tycker jag att de yngre fölen verkar ta det lättare än de som blivit lite äldre. De små "ruskar av sig" och glömmer ganska snabbt. Däremot kan en del föl vara så dåligt hanterade att de reagerar negativt och får panik när man håller fast dem. I ditt fall tycker jag nog att det kan vara troligare att ditt föl till slut reagerade på de andra sticken (provtagningarna och antibiotikan) det fick, även vuxna hästar kan ju få nog av att bli stuckna efter en tids behandling. Eller också kan chipningen ha råkat hamna olyckligt på just detta föl så att det faktiskt gjorde ont? Men min uppfattning är att det normalt sett inte påverkar de små fölen alls.
/Anne

Då är det ju konstigt att så många har just den uppfattningen som jag fick uppleva och att så många drabbats just på de föl som varit små när de chipmärktes. Jag har som sagt visat mig vara långt ifrån ensam om min erfarenhet i efterhand när det diskuterats. Däremot är det ingen som fått samma reaktion på ett äldre föl.
Finns ju även en anledning att den artikel i ämnet för ett tag sedan där en veterinär uttalade sig rekommenderade att vänta tills fölet var minst 2 månader gärna äldre, just pga att det kunde orsaka stor smärta när de var för små för att musklerna inte var tillräckligt utvecklade.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka