Sv: Signalementsbeskrivning föl!
Ett litet instick chippa inte dem för tidigt säger jag efter mkt dålig erfarenhet av att göra det, jag säger faktiskt att vänta till minst 4 månaders ålder innan ni chippar, jag har idag en tjej som blev chippad tidigt som fram till den dagen hon chippades inte var några problem alls att sticka för att ta prover och antibiotika men sedan den dagen hon blev chippad så kommer ingen nära med en spruta. Har i efterhand fått höra om fler som råkat ut för precis samma sak när de chippat ungar tidigt, det gör helt enkelt väldigt ont när de fortfarande är så små (hon var knappt 3 månader när hon chippades) och hon blev fullkomligt tokig när den grova kanylen kördes in, så ingen tvekan hur ont det gjorde, den äldre fölisen reagerade i stort sett inte alls. Och då chippades de ändå av mkt van veterinär som verkligen kan sina saker.
Jag kommer aldrig mer att chippa en så liten fölis det är verkligen inte lönt att sedan få en så spruträdd häst att det skall vara ett helvete bara för att lyckas vaccinera.