SIF:s höstmöte

Freyr

Trådstartare
Är precis hemkommen från SIF:s höstmöte och full av intryck och tankar.
De två stor grejer som hänt:

1. SIF:s ordförande har avgått med omedelbar verkan och vice ordförande fått träda in istället

2. Istället för att som tidigarte ha lokalklubbstävlingar och nationella tävlingar kommer det nästa år även att läggas in regionala tävlingar, där man kan kvala till SM.

I övrigt var det mycket disussioner om SIF:s organisation, visionen med SIF och domarfrågan...

Minnesanteckningar från mötet kommer att finnas på SIF:s hemsida imorgon förhoppningsvis.

Nu skall jag vila mitt huvud lite...

/Malin

Hoppsan.
Jag har hört ryktesvis att vm-kommitténs orföranden avgick från sin post förra veckan efter menings-skiljaktigheter med Sifs ordförande -
Innebär sif-ordförandens avgång att han sitter kvar i den kommitén nu?

:angel:

Det var ett väldigt intressant möte tycker jag!
Lustigt bara att det kan finnas så många olika åsikter när alla verkar ha samma mål...

Sen var det lite intressant att det kommer hållas 3 nationella tävlingar istället för 5 och klubbarna ska kunna ansöka om att ordna de här tre nationella... Man vill helst ha geografisk spridning! En kommer att hållas i Norrland och en kommer att hållas på Strömsholm eftersom banan måste tävlas på tills NM... Så den tredje kommer väl hållas neråt i landet!

Är helt mosig i huvudet just nu så jag ska ta och koppla av en stund jag med ;)

Ordföranden lät ju inte så uppåt inför VM i förra ISlandshästen, tyckte vi var för sent ute för att göra nåt bra. Var det därför hon avgick? :( Synd, för jag tyckte hon verkade bra annars.

Man fick inte veta riktigt varför, utan mer att ordförande och styrelsen hade olika uppfattningar...
Jätte synd tycker jag för hon verkade kunna stå på sig bra! Dessutom så hade hon kanske kunnat hjälpa till mycket i Riksidrottsförbunds frågan!

Jag var oxå där... Tyckte d verkar vara helt uppåt väggarna i den där styrelsen!!! Bara en massa larv!
Den enda vettiga verkar juh vara den avgångna ordföranden.
Bara massa gamla mossiga gubbar vid "makten" vore d inte för tidningen hade jag gått ur SIF med omedelbar verkan!!

Jag blev utsänd av vår klubbs styrelse för att ingen annan ville åka, jag förstår dom, det var första och sista gången jag åkte!!

*Besviken*

Angående regionala tävlingar...kommer det att vara en kvalgräns till dem också precis som till nationella?? Hur många sådana ska anordnas?

Det är så trist att ordförande avgår. När vi äntligen hade fått en människa som vågade ta tag i problemen och agera. Dessutom så har hon ju en enorm erfarenhet av föreningslivet, engagemang och en otrolig energi - och henne tänker vi bara släppa helt utan vidare?? :confused:
Hon har mitt fulla stöd och jag hade hoppats på att hon ville fortsätta som ordförande.
Jag har skrivit det förr, men ta mig tusan att det stämmer - vi har den förening som vi förtjänar, varken bättre eller sämre. Det kanske är dags att ändra om i styrelsen och bland de som representerar lokalföreningarna.
"Klubben för inbördes beundran" - det kanske ligger nåt i det ändå ? :devil:

Ja, men som det framgick på mötet så behövs det ju de som orkar och vill engagera sig!!
Jag hoppas att det finns sånna människor men jag tror inte att det är så lätt som att säga att man ska "byta ut"...

På de regionella tävlingarna kommer det att ordnas A- och B-klass som man måste kvala till på kvaltävl. eller klubbtävlingar eller så ordnas det C-klass om arrangörerna vill det. Det är m.a.o. upp till arrangörerna om man måste kvala eller inte.

Det kommer alltså att hållas tre nationella tävlingar, som Betsy skrev, varav en är tingad till norrland, då de har så långt att åka annars, och så skall en vara på NM-banan och så är det fritt fram att ansöka som klubb att få arrangera dom. De regionala tävlingarna kommer ju, bara folk vant sig vid dom att få hög status de med för att amn kan kvala till SM på dom. Skillnaden mellan regionala och nationella tävlingar blir att endast på de nationella kan du "kvala" till landslaget, medan du på båda kan kvala till SM.

Jag tyckte åxå att den avgådda ordförande var bra! Hon sade vettiga och klarsynta saker! Och det var då inte alla som gjorde...Det avr många diskussioner som negligerades eller avbröts eller överhuvudtaget inte togs upp!

Betsy skriver så rätt: Alla verkar vi ha samma mål, men det avr väl sjutton vad många olika vägar vi vill ta dit!

/Malin

Suck.. jag förstår henne iofs.. hon hade kanske backat ur tidigare om hon varit med på hela förra årsmötet...

Jag tror nog att resten av styrelsen borde bytas ut och ta ordföranden tillbaka! Hon är ju trots allt mycket erfaren inom området, så hon borde ju veta hur man sköter en styrelse...?

Åter igen, vad synd att vi har förlorat en som verkligen kunde hjälpt oss få ordning... Sitter med i olika styrelser själv, och jag måste säga att det ofta är mycket trögjobbat med gamla gubbar som inte kan tänka sig nya vägar...

Sitter med i olika styrelser själv, och jag måste säga att det ofta är mycket trögjobbat med gamla gubbar som inte kan tänka sig nya vägar...

Gamla gubbar som inte kan tänka sig nya vägar finns det alldeles för gott om, lite varstans. Framförallt lägger man märke till dem när man engagerar sig i föreningslivet. MEN! Det finns faktiskt fördelar med många av dem - och det är att de ofta besitter en ENORM erfarenhet och kunskap som skulle göra föreningslivet stört omöjligt om de inte fanns representerade mitt ibland "oss hetsporrar" som vill så mycket på kortast tid som möjligt. Som ganska så "ny" inom islandshästföreningslivet är jag MYCKET imponerad av vad "gamla gubbar" kan få utfört för sina föreningar. Dessa "gamla gubbar" vet jag även finns representerade inom förbundet, och jag tror många inte har en susning om vad de har för betydelse för oss alla.

Jag skulle vilja drista mig till att säga att MÅNGA som är aktiva inom SIF är alldeles för insyltade för att det ska vara nyttigt för oss alla. Och det är väl en balans som krävs, som är så svår att nå, med jämn fördelning av ålder, kön och erfarenhet. Just det sista - erfarenhet - innebär att vi ofrånkomligt får in "insyltade" och i vissa fall "partiska" representater i förbundet för lokalklubbarna. Jag skulle vilja få in folk i styrelsen som inte har varit i närheten av en islandshäst, men som är duktiga på att driva en styrelse i ett förbund. Sätt de "gamla gubbarna" i ett expert-råd som ska bistå den okunniga styrelsen i sakfrågor. Så bedrivs många styrelser i många multinationella företag. Det kanske är dags att göra något drastisk för att få harmoni i Sif? Den nu avgågna ordföranden hade inget eget intresse av islandshästar, bara genom sin familj, men hon är omvittnat duktig på styrelsearbete - och därmed mycket populär i de flesta läger. Men jag kan mycket väl förstå att hon inte var poppis hos vissa i styrelsen, då hon saknade just det - eget intresse och erfarenhet av islandshästar. Hon var inte insyltad som många andra, och det känns på något sätt att det idag ska vara en "norm", att man ska ha "eget intresse" av att vara delaktig i hur SIF bedrivs.

tja, en person sa bland annat att "avstängning innebär att man inte får dömma på fölmönstringar, tävlingar osv." och underligt nog så har en avstängd person dömt på fölmönstring för inte så länge sedan! Underligare nog så dömde den avstängde tillsammans med han som sa det :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama