Sidförande skänkel

Calvaro

Trådstartare
Hur lär ni era hästar sidförande skänkel? Har hört lite olika varianter. Vore kul och höra hur ni gör och varför.

Sv: Sidförande skänkel

Skulle jag också gärna vilja veta :d
Min ridtravare tror att skänkel = framåt, oavsett om det är en eller flera skänklar det handlar om :smirk:

Jag jobbar väldigt mycket från marken, med ett spö eller handen som "skänkel".

På så sätt associerar hästen ganska lätt det med den riktiga skänkeln när man väl sitter upp, plus att den inte tycker att sidvärtesrörelser är något märkvärdigt eller konstigt. Det blir en rörelse den väl känner igen och behärskar, det enda som är nytt är att människan sitter ovanpå. :D

På så sätt associerar hästen ganska lätt det med den riktiga skänkeln när man väl sitter upp, plus att den inte tycker att sidvärtesrörelser är något märkvärdigt eller konstigt. Det blir en rörelse den väl känner igen och behärskar, det enda som är nytt är att människan sitter ovanpå. :D

Bra tips, måste testas :bow:

Med unghästar (eller vilka hästar som helst som är känsliga för vikthjälper), rid på en skogsväg och gör "skänkelvikning" från sida till sida (gärna på väg hem där framåtbjudningen är som störst) Börja med vikt och ledande tygeltag och när hästen går åt sidan lägg till skänkeltryck med yttersidan. Öka efterhand skänkeleffekten och minska vikt och tygeltag. lägg ev till ett dressyrspö som bara ligger bakom ytterskänkeln för att förstärka.

På bana, börja med att från marken flytta hästen för spö/hand i "framdelsvändning" Sitt sedan upp och gör samma sak med spö som hjälp, lägg till skänkel och minska efterhand spö och öka skänkel.

(Spöet ska alltså bara vidröra hästen, inte piska) glöm inte beröm för minsta tendens till rätt. Och tjata inte med att göra detta 100ggr under samma pass, lite och ofta är det som gäller.

Jag gör som "Pinky" och när det är dags att börja flytta i ridningen brukar jag även ha någon på backen som hjälper till de första gångerna om hästen inte förstår vad jag menar från ryggen, brukar även hjälpa till med ett understödjande tygeltag
Men hästarna brukar fatta ganska snabbt om de är vana att flytta sig undan för tryck :)

Två övningar, båda på bana.

Rid rakt upp och snedda av hörnet, ta dig tillbaka till spåret i samma varv, med hjälp av en innåtställd häst och innerskänkel. Så fort hästen tenderar att flytta sig sidvärts så beröm.

Rid på en volt, gör volten succesivt mindre och låt hästen nästan flyta tillbaka till den större volten, med hjälp av innerskänkel.
Eftersom den större volten är enklare att gå i så kommer hästen självmant att söka sig dit. Håller man koll på att innersidan är eftergiven, så blir det naturligt att flytta sig sidvärts för att komma tillbaka.

halloj!
när jag börjar med skänkelvikning så (lite svårt att förklara) brukar jag rida ett steg innan för spåret från mitten av kort sidan, då kommer hästen (förhoppningsvis) vilja söka sig ut mot spåret igen och då ger jag sidoförande skänkel och ledande tygel. ett bra sätt att få hästen att förstå skänkelns tryck eftersom det blir i samma riktning som man e påväg, man behöver inte tänka på att ställa om hästen kropp, utan man glider in i rörelsen. när hästen börjar förstå så genar du bara kortsidan mer och mer.

vad det nån som förstod :confused::confused::confused:

Jag börjar från marken, ber dem att flytta från handen eller tryck från pisken (piskens handtag), mkt beröm vid minsa lilla anntydan till rätt tänkande hos hästen.
När hästen väl förstår det vid marken så börjar jag jobba med det när jag rider, offtast så förstår dem ganska så bra, annväder mkt vikthjälp och även här mkt beröm vid minsta anntydan på rätt tänkande.
Brukar gå superfort att få de att förstå.

Två övningar, båda på bana.

Rid rakt upp och snedda av hörnet, ta dig tillbaka till spåret i samma varv, med hjälp av en innåtställd häst och innerskänkel. Så fort hästen tenderar att flytta sig sidvärts så beröm.

Rid på en volt, gör volten succesivt mindre och låt hästen nästan flyta tillbaka till den större volten, med hjälp av innerskänkel.
Eftersom den större volten är enklare att gå i så kommer hästen självmant att söka sig dit. Håller man koll på att innersidan är eftergiven, så blir det naturligt att flytta sig sidvärts för att komma tillbaka.

Verkligen bra tips! Kommer att testa båda två i utbildningen av alla våra hästar.:banana:

så lärde jag mitt varmblod sidförande skänkel.först gick han bara framåt men så fort han började gå åt sidan tog jag bort trycket.han lärde sig ganska snabbt.sen när jag satt upp hjälpte jag till lite med tygeln i början

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 760
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama