Luna10

Trådstartare
Hur passar man till ett sidepull. Alltså:
1. Hur högt upp på nosen ska själva nosdelen sitta. På samma höjd som hackamore, eller?
2. Hur spänd ska nosremmen vara?
3. Kan man sätta nosludd på sidepullet, eller förlorar det effekt då? Min pålle fick tyvärr skav av det första gången jag använde det :cry: . Eller kanske jag hade det för löst, så att det gled, och därför skavde? :confused:

Tacksam för svar.

Sv: sidepull

Nosremmen ska sitta ungefär där ett hackamore sitter och den ska sitta ganska löst, du ska få in ett par fingrar emellan nosrygg och nosrem.
Och det går utmärkt att ha nosludd på sidepull.

Cont.%20sidepull-Kiyarah-sunset.jpg

Sv: sidepull

1. Jag brukar säga att man ska anpassa det efter hästen. Vissa hästar svarar bättre om man har nosdelen längre ner.

2. Jag varierar efter behov - om man bara ska rida så kan man spänna den lite tightare så ligger den lite stadigare. Om man av någon anledning vet med sig att hästen kommer beta, få godis eller något så brukar jag spänna den lösare. Det är mera smaksak än "måste", en något tight nosrem skadar inte hästen mer än en lös nosrem.

3. Med nosludd så kan den självklart bli lite mildare och "förlora lite effekt", men att den är skarp och skaver söndern osen UTAN nosludd förklarar att "effekt" inte behöver vara det man mest eftersträvar. En lydig häst lyssnar även i ett milt sidepull (ta en grimma som exempel - jag skulle lätt kunna rida min häst överallt i grimma fastän det är otroligt milt och därmed inte lika "effektivt" som ett med repnos). Har man en repnos skulle jag nästan säga att man BÖR använda nosludd av något slag eftersom repnosen har en förmåga att skava (i alla fall den vanliga - har sett några amerikanska sidepull med bred, mjuk bomullsrem över nosen iställer för det hårda repet i hampa; dessa är säkerligen mindre benägna att skava).

Liknande trådar

Hoppning Jag är en medelmåttig ryttare utan höga mål på att klättra i klasser, mitt första mål är att kunna hoppa lugnt och kontrollerat. Att...
Svar
6
· Visningar
2 132
Senast: Prinzess
·
Utrustning Lillpållan jag har hand om konstaterades ha vargtänder för ca en månad sen, tandläkare kontaktades men han har inte tid för henne förrän...
Svar
12
· Visningar
4 007
Senast: Hannaaa
·
Utrustning Ser detta hyfsat ut? Sidepullet är av storlek full och "sidstycket" på yttersta hålet. Damen har annars gränsfall mellan cob/full och i...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: IngelaH
·
Hoppning Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min häst! :cry: Allt känns så himla hopplöst just nu... Hon har alltid varit en sådan... 2
Svar
29
· Visningar
3 217
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31