Sidepull vid körning?

Sv: Sidepull vid körning?

Jag kör med grimma ibland, sidepull ibland och träns+bett oftast.
Känner mig aldrig orolig oavsett. Däremot blir känsligheten i signaler olika.

LIA

oki. är han fux oxå? min mamma och hennes man har precis sålt en två åring efter Terrosan och hon var hur go som helst. Hoppas att det går bra med inkörningen. vill bara önska dig lycka till. MVH: Jessica

:) Tack.
Ja han är fux.
Görgo och lugn!

Det var deras ung märr med.(fux alltså) Hon var så snäll och go. var inte rädd för något. hennes mamma heter Pansa.
hamnar nu på lite fel spår :o men har du fler ardenner hästar eller har du bara din Bamse? ber hemskt mycket om ursäkt att jag hamnar lite utanför nu här på din tråd om Sidepull vid körning? :o

Jag skulle faktiskt aldrig ens komma på tanken att köra bettlöst...Rida är väl en sak, men köra...nej!
Det är alldeles för riskabelt.

:) det är okej :)
Nä, ja jag har bara min lilla Bamse, han är bara drygt 1 år.
Mitt mål är väl att ha två stycken i framtiden :)
Fast jag är nyfiken på jutsk häst. :banana:

Min dröm är att ha ett eget ardenner stuteri. Jag vill få fram lungna och harmoniska hästar. Mina mamma och hennes man har ett ardenner stuteri. Jag har ju börjat med grunden till mitt egna. Fick hem mitt dräcktiga sto i går natt. så nu får man hoppas att det blir något föl i våren.

jutsk häst är ju jätte fina. har då bara sett dom på bild. men ändå.

Jag vill ha en ardenner :love: Ska snart åka till Ven och rida på turridning med sambon (första gången för honom, håll tummarna för att han gillar det! :D )

Fjunet skrev:
Jag vill ha en ardenner :love: Ska snart åka till Ven och rida på turridning med sambon (första gången för honom, håll tummarna för att han gillar det! :D )

Vi har en ardenner tillsalu till hösten. :angel: :idea:

Hur kan det bli mera riskabelt med sidepull än bett?

Jag resonerar så at det finns inga stensäkra hästar. Det behöver ju inte vara hästen som gör något dumt, utrustning kan gå sönder. Sen kan iallafall min häst bli rädd om han blir jagad av hundar, skrämd av en älg, en falskärmsflygare landar tre meter framför honom på vägen osv.
Händer något har jag iallafall lite störra chans att påverka om jag har ett bett i munnen än om jag inte har det.

Du får tycka att det är det dummaste du hört om du vill, jag kommer att fortsätta köra med bett.

Jag tycker som Dorinda, har jag ett bett i munnen på hästen har jag mer kontroll än utan. När det gäller körning är det dumt att chansa, och jag finner ingen anledning att ge mig på att köra mina hästar utan bett.

Hur kan man ha mera kontroll med ett bett än ett sidepull?

Ledande tygeltag använder jag på en stressad häst om jag har sidepull. Dom har jag inte när jag kör.
Om något händer så hjälper det inte att rådra bakåt i ett sidepull, har ja då ett bett så är det större chans att hästen stannar. LIkväl så är det lättare att tvinga en häst att svänga med ett bett.
Kontakten med skelettet...

Då är jag med. Du har blandat ihop våld och tvång med kontroll.
I stället för kontroll så använder du våld, ok, då förstår jag.
Då är det het riktigt att bettet är bättre, det går inte att utöva samma våld med ett sidepull.

Jag använder inte våld om det inte är absolut nödvändigt. Men om hästen blir rädd så kan det vara nödvändigt. Speciellt om man har folk på vagnen alternativt att det är folk framför en på vägen.
Men dina hästar blir väl aldrig rädda och studsar till?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar