Det beror på vad du vill använda det till. Jag rider western och alternerar sidepull, vanligt smalt tränsbett för westernbruk, samt stångbett för western. Sidepull inverkar ju genom tryck mot hästens nosrygg och har man en känslig och lyhörd häst så fungerar det bra. Min gamla gubbe är väldigt framåt och har lärt sig hur han kan smita undan vissa moment med sidepulltränset. Under de perioder han varit skadad och bara fått skrittas, samt perioder då jag tycker att han lyssnat dåligt på tränsbettet har jag ridit enbart på sidepullträns ett tag. Jag tycker att det åtminstone är ett bra komplement till andra träns och bett.
Men just Hööks sidepullträns gillar jag inte för de har ett hårt nylonrep över nosen som känns obehagligt och skavigt. Det jag har har en nosrem med hårdare kärna klätt med flätat läder. Det känns mer gediget, goare att ta i och ser ut att vara behagligare för hästen, särskilt som min pålle har lätt för att få skav. Jag köpte mitt av en försäljare på en westerntävling och det kostade ca 600 kr för ett par år sedan.
/TIGERHEART