Sidepull.. eller vilket ska jag välja?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 374
E

Egonson

Jag har hittils aldrig ridit bettlöst, inte på någon häst någon gång. Har aldrig vågat rida utan att ha något i käften på pållen.. (nödbroms för mig liksom) :o :o :o

Nu har jag dock tagit mig i kragen och funderar på att testa.. ( :eek: :angel: )

Vilket bettlöst ska man pröva först?
Har tänkt på ett enkelt sidepull i läder, verkar "snällast" att pröva när man aldrig ridit med sånt förut.
Vad tycker ni?

Min häst är som bekant en bruksnordis, kan bli ganska stark när hon är på det humöret :crazy:
Alltså, får hon för sig att busa och springa lite väl mycket KAN det behövas att man tar lite mera i tygeln för att hon ska lyssna ordentligt.

Sv: Sidepull.. eller vilket ska jag välja?

Kom på en sak också. Hur hårt ska nosremmen på ett sidepull spännas? Är det två fingrar emellan som gäller där med eller?

Jag vill också veta! Har inte tordas testa eftersom min nordis påminner starkt om ett lokomotiv ibland... speciellt om hon får upp farten lite.. :P Jag har ju ingen ridbana så därför undrar jag om man kan köra dubbelt.. dvs. ha ett träns över så jag har nått att ta i ifall att det inte skulle funka? Har ju dessutom en trafikerad väg som jag måste rida efter för att komma bort från stallet så man vill ju inte chansa allför mkt! Vart kan man köpa lite billigare, men ändå bra sidepulls?

Som med alla träns, oavsett bett eller inte, så krävs det att hästen lär sig att ge efter för trycket och det kräver i sin tur en ryttare med timing. Fungerar inte detta så spelar det ingen roll vad man använder, vill man ha någon sorts övertag och använda tyglarna som nödbroms så funkar naturligtvis bett bättre eftersom det gör ondare på hästen. Enkelt.

MEN om ni visar en vilja att rida bettlöst så innebär det kanske att ni har någon förhoppning av fixa era "lokomotiv"? Då tycker jag att en sidepull OCH en inhägnad paddock är bra att börja med. Träna in att hästen ska svänga och stanna för mildaste trycket på tygeln och träna hellre in en nödbroms där ni tar in dem på liten volt tills att de står stilla och då får eftergift (sk one-rein-stop). Då får ni en mental nödbroms som innebär att ni kan sluta att dra i hästarna.

Det som är fördelarna med en sidepull är dels att hästarna kan uppleva det som skönare och därför är mindre benägna att gå mot bettet/tygeln och dels att ryttaren inte kan fuska som vid bett. För det ska man veta att om man inte ger eftergift i rätt tid och tränar in eftergiften hos hästen så blir sidepullen verkningslös efter ett tag, precis som vilket bett som helst. Så det kräver mer av ryttaren men är skönare för hästen.

Jag har en McLellan sidepull - lite dyrare men värd varenda krona. Har haft den i 6-7 år och den ser ut som ny. Vill varna för billiga sidepulls från B*s då de har en vana att gå sönder genom att nosbandet lossnar. Nosbandet ska ligga precis där nosryggen börjar och inte på brosket och vara lagomt hårt åtdraget - 2 fingrar är för hårt, en hand möjligen bra.

Lycka till!

/Camilla

Jag rider på ett ponnyhack ( hackamoore med korta skänklar). Både jag och hästen är förtjusta i det men jag sticker inte under stolen med att det är lite mer svårsvängt med ett hack. Men jag håller med Camilla_H att om du behöver ha en nödbroms så är det nog säkrast att fortsätta med bett.

Om du vill prova så rek. jag ridning i inhängat område så du och hästen får övningsköra lite innan ni ger er ut i skarpt läge. Lycka till!

Okej. Tack för ett bra inlägg :bow:
Förstår lite mera nu och fått lite att tänka på.
Då blir det till att träna nu då, för jag har gett mig fanken på att hon ska gå att rida med så små hjälper som möjligt.

Har tränat mkt redan (både på marken och uppsuttet), och det går framåt men det är en bit kvar.

Förresten, vad tror/tycker ni om H**ks sidepull? Hållbart/icke hållbart?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hööks billiga, det har hållt hittills och verkar inte vilja gå sönder. dock är en rem i ringarna på mitten att rekomendera, som fästs under käken alltså.

Camilla_H skrev:
Jag har en McLellan sidepull - lite dyrare men värd varenda krona. Har haft den i 6-7 år och den ser ut som ny. Vill varna för billiga sidepulls från B*s då de har en vana att gå sönder genom att nosbandet lossnar. Nosbandet ska ligga precis där nosryggen börjar och inte på brosket och vara lagomt hårt åtdraget - 2 fingrar är för hårt, en hand möjligen bra.

Lycka till!

/Camilla

Var har du köpt detta? Var kan man köpa liknande?

Jag tror att de finns att köpa hos westernbutikerna nuförtiden. De brukar också ha hyfsat bra priser och man kan nog misstänka att de har bra kvalitet på alla sidepulls de säljer.

Ett ex för 570 kr som nog kan vara okej:

Sidepull

Jag köpte min från Stefan Forsman i Norge en gång i tiden. Den gick då på 850 kr.

/Camilla

jag har ett sidepull från Börjes och det är jättefint, bra passform och fint läder. När jag rider ut använde jag hackamore, ett ponyyhack från Hööks, har haft det i flera år och det är i nyskick. Hästen har lätt att bli lite stark ute och då känns det bra att ha något att hålla i :smirk:

Vilket är generellt "bäst", ska "nosgrimman" vara i rep eller i läder?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: Martina_m
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat... 2
Svar
31
· Visningar
5 286
Senast: moon
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 990
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31