Sidepull eller Hackamore?

T

taurus71

Har ett fyraårigt sto som måste bli av med sina vargtänder.
Grejen e bara att hon får inte stå. Tänkte att en bra ide kunde vara att rida henne bettlöst..Vilket e bäst Hackamore el sidepull?

Sv: Sidepull eller Hackamore?

Personligen tycker jag mycket bättre om sidepullen, den som går i kors under ganascherna, tycker den ger en trevlig effekt med ett tryck på motsatta sidans ganasch och över nosryggen medan hackamoren är vassare med sina skänklar och stålplattor och bara trycker över nosryggen.

På en sådan pass ung häst hade jag valt sidepullet. Precis som Borkan säger blir det hävstångseffekt med hacket.

Mitt hack har läder över nosryggen, det finns lite "vassare" varianter, mitt med läder är rätt schysst=)

taurus71 skrev:
Har ett fyraårigt sto som måste bli av med sina vargtänder.
Grejen e bara att hon får inte stå. Tänkte att en bra ide kunde vara att rida henne bettlöst..Vilket e bäst Hackamore el sidepull?

Jag rider både med hackamore/sidepull/repgrimma. Men om du inte har använt det förut tycker jag du ska börja med sidepull eftersom det är "mildare", men självklart är det ju din hand som avgör hur skarpt det blir oavsett vilket du tar.

:rofl:

Vi hade en ponny på ridskolan som fick ett sår vid munnen. Tjejen som red igång henne (var på sommaren innan lektionerna) fick då prova att sätta tyglarna i nosgrimman.

Och det fungerade faktiskt jätte bra på henne!

Ridit in en unghäst på remontgrimma (med tyglarna i ringarna) och ridit en annan unghäst som inte accepterade bettet i början med samma betsling när hon var "riden" (hysteriskt skuttande typ...) ngn gång med bett så jag kan ju inte påstå hon hunnit accpetera ryttaren när hon gick bettlöst.

Absolut bettlöst UTAN hävstång säger jag.

eller varför inte en Bosal, även den utan hävstångseftekt. Mild och snäll mot hästen.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama