N

ninchen

Undrar hur ni tränar den från marken .Om min häst inte förstår rygga den gärna istället för att gå åt sidan.Har ni några goda rad?:bow:
På en tävling-får man röra hästen när den ska gå sidepass?

Sv: Sidepass

om hästen börjar backa istället får du kanske smacka lite samtidigt som du trycker isidan om du smackar så kanske den tänker mer framåt?

*obs* jag kan inget om western.. jag bara tramssurfar mitt i natten...

Men har du testat att ställa den med rumpan mot staketet/en vägg? :p

Ställ hästens nos mot ett staketet och driv på hennes rumpa och ta samtidigt lite i grimskaftet. Och försök sedan utan staketet:)
LYCKA TILL;)

Jag börjar med att träna på att hästen ska flytta sig åt sidan utan bom på marken. Ett par steg åt sidan bara räcker första gångerna. När den går undan åt sidan bra för mitt kroppsspråk så börjar jag med bommen och jobbar på samma sätt, inte hela bommen på en gång bara. I bärjan ställer jag hästen på mitten av bommen och går sidled utåt ena kanten. Tänk på att träna lika mycket åt båda håll.

Om hästen försöker gå framåt eller bakåt så har du gått för fort fram eller inte visat den på ett tillräckligt tydligt sätt vad det är du vill. Minska svårighetsgraden och gå långsammare framåt.

På tävling får du inte röra vid hästen, så det är bra att träna så från början. (Det räknas som allvarligt fel, men medför inte diskvalifikation)

Jag tränar även ryggning, vändning på bak- och framdel etc. på samma sätt.

....:idea:

tack så mycke för tipset! jag ska prova det i moron:p

ja gör det och berätta gärna hur det gick.

Tänk nu på att inte gå för fort fram, och att inte träna varje dag heller - hästen måste få vila lite från det ibland också. Det tar någon vecka innan det är helt inlärt om man gör det rätt och tydligt, så att hästen har lätt att förstå vad man menar.

tack så mycke för de tipset:bump: jag provade det i går och det fungkade:laugh:

jag provade det med min häst idag
först började hon att backa för hon tyckte det va jobbigt med sidepass men man fick behålla talamodet och prova igen men till sist gick det ;)

hon har förstod vad det handla om, men hon får tänka på saken i morgon för hon ska vila

Senast ändrad av en moderator:

Bra att hon förstår, då har du ju också lärt dig hur du ska visa henne för att hon ska förstå ;) Tänk på att inte träna för långa pass bara, fem - tio minuter kan vara nog så länge precis i början om man har en häst som lätt blir trött av att jobba med huvudet...

En bra grundregel att utgå från i all träning, även i ridningen, är att avsluta när det går som allra bäst! Då slutar ni med en positiv upplevelse för både dig och hästen och ni ser fram emot nästa träningspass med glädje varje gång :)

då gjorde jag bra:banana:
slutade precis när det gick bäst.
hon är sååå duktig! därför är hon min lila gulleplutt:love:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 903
Senast: Kajsalisa
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd