Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag och min sambo har börjat kolla på sibiriska katter, detta för att han är katt-allergiker och dessa är allergivänliga, så det kan fungera.
Är nyfiken på om någon här har allergi och har en sådan katt, och hur det i så fall fungerar?
Det vanligaste tipset är att ge ett örngott till en uppfödare/ägare och be denna gnugga ordentligt på katterna och sen sova på det. En kattunge är också mer allergen än en vuxen, så i så fall är en vuxen omplacering bäst.
VISSA av sibbarna saknar det där proteinet, men inte alla. Viktigt att påpeka.Följer tråden. Om jag minns rätt så ska sibirisk katt sakna det protein som oftast ger allergi. Det är inte pälsen i sig som ger allergi, utan det är huden. Huden på sibirisk katt ska alltså inte ha det allergiframkallande proteinet. Nakenkatter kan ha det, så de är inte allergifria. Dock är det lättare att hålla en nakenkatt ren och ofta duscha så kanske den ev kan funka.
Som flera skrivit det är individuellt.
En allergiker tål min ena norska skogkatt, men han tål inte inte den andra. Jag har läst att en del allergiker tål norsk skogkatt.
Sibirisk katt är ett säkrare kort och jag skulle testa den i första hand.
Ok, bra att veta. Jag trodde det gällde alla. Då får man testa om man tål just den individen.VISSA av sibbarna saknar det där proteinet, men inte alla. Viktigt att påpeka.
Jag har en vän vars allergiske make klarar deras sibbe fint, men jag tror inte han var vansinnigt allergisk innan heller.
Det jobbiga är att det kan vara svårt att avgöra om det är en kattunge, det är ju ofta en hel kull och de lär han varandras allergener överallt. Skulle vara ett gentest då möjligen.Ok, bra att veta. Jag trodde det gällde alla. Då får man testa om man tål just den individen.
Följer tråden. Om jag minns rätt så ska sibirisk katt sakna det protein som oftast ger allergi. Det är inte pälsen i sig som ger allergi, utan det är huden. Huden på sibirisk katt ska alltså inte ha det allergiframkallande proteinet. Nakenkatter kan ha det, så de är inte allergifria. Dock är det lättare att hålla en nakenkatt ren och ofta duscha så kanske den ev kan funka.
Som flera skrivit det är individuellt.
En allergiker tål min ena norska skogkatt, men han tål inte inte den andra. Jag har läst att en del allergiker tål norsk skogkatt.
Sibirisk katt är ett säkrare kort och jag skulle testa den i första hand.