Siberian Husky

D

dorisdoris

Har en Siberian Husky som dricker och kissar otroligt mycket. Han verkar ha en urinblåsa som är gigantisk (kan stå och kissa 4 minuter första kissningen på rundan) och dricker ca 3 l om dagen. Han gör inget hårt arbete och detta är när det är ca 15-20 grader ute.

Är detta normalt?

Sv: Siberian Husky

Om hunden dricker mycket så är det inte så konstigt att den kissar mycket heller. Frågan är om hunden helt plötsligt har börjat dricka ovanligt mycket eller om han gör det varje sommar. Huskyn har ju tjock päls och kan flåsa rätt rejält varmare dagar. Då försvinner mycket vätska som måste ersättas.

Överdrivet drickande och kissande kan annars vara tecken på diabetes eller njurprolem.

Han dricker alltid lika mycket vatten, sommar som vinter, förutom när det är 30 grader varmt eller han arbetar.

Och det där med njurproblem och diabetes vet jag, det var därför jag undrade... men han är väldigt frisk och pigg i övrigt, så min egentliga fråga var väl: Hur mycket dricker era huskies?

Pappas husky, dricker "som en vanlig" hund. Men om han "alltid" har gjort det, så är det bara nog så han är. Vi hade en Cocker som åxå var enorm på att dricka vatten..

Först och främst bör du kolla upp din hund så där inte är något fysiskt fel på honom. Är hunden frisk lär nog problemet bero på "vatten-noja", du bör då bara erbjuda hunden vatten ett par gånger per dag och i lagom mängd. Din hund har säkert redan en mycket förstorad urinblåsa (kan ses på röntgen) och det är risk för njurskador i framtiden om du fortsätter att låta hunden okynnesdricka stora mängder vätska. Alla hundar klarar inte av att ha fri tillgång till vatten.

Ja, och om en hund okynnes dricker kan man ställa sig frågan: Varför? Beror det på understimulering, överstimulering eller helt enkelt att den gillar att dricka vatten.

Det kan finnas många anledningar att en hund dricker mängder vatten. Om jag vore TS skulle jag åka till vet och utesluta diabetes och njurproblem.

Lycka till!

Vet om en hund som man upptäckte att hon hade fel på "törstcentrum" i hjärnan så hon fick näsdroppar 2 gånger om dagen resten av livet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 294
Senast: Enya
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 688
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 242
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama