hannna_90

Trådstartare
Hejsan! Min ponny har vid flertal tillfällen varit halt på frambenen, mest höger. Veterinärer har behandlat honom i framknän och sagt att han troligtvis har svaga knän för hoppning som jag håller på med. Men efter att han en lång tid haft svårt för att sätta vänster bak under sig, inte kunnat byta galopp m.m. så började jag misstänka att problemet satt bak och inte fram. Vi for då till en iropraktor där han kände att SI-leden var klämd men han rätade till detta. Problemen i frambenen var alltså bara överbelastning.
Nu undrar jag om det är någon som haft liknande problem med sin häst? och om ni vet nån häst som haft återfall.. Tacksam om det också är nån som har rehabliteringstips eller nått..
Jag är orolig att hältan fram kommer tillbaka om den inte får läka ut ordentligt för även om han nu är bra bak så kan väl inte bara överbelastningen försvinna bara sådär?!

Sv: SI-leden

Hej!

Min hade Si-leden i kläm för några år sedan och hon behandlades av veterinär som jobbar kiropraktiskt genom att han gjorde en övertänjning av leden 1 gång. Hon har aldrig haft besvär sedan dess.
Men jag vet att man kan behöva behandla ytterligare nån gång om man har otur.

Såhär står det i intruktionerna jag fick från min vet. :

"Konvalecens:
Din häst har behandlats för en låsning i bäckenet med åtföljande rörelsestörning. Det är viktigt att träna hästen rätt både styrketräning och lösgörande övningar.De första 7 dagarna efter behandlingen bör hästen inte utsättas för belastning på ryggen från ryttare , det är dock viktigt att röra hästen varje dag. Promenad eller tömkörning 2 ggr/dag* 30 minuter. Därefter försiktig skritt i ca 1 vecka. Gärna massage under denna tid då hästen ofta får träningsvärk. Börja sedan att sätta igång hästen med grundträning för att bygga upp en stabil och stark muskulatur i ryggen"

Hon gick som vanligt på bete dygnet runt vid denna tid, det är bra att dom rör sig.
Lycka till!

Sv: SI-leden

okej..Tack så mkt! Min häst går också på bete nu och rör sig och nästa vecka ska han få massage av en jättebra massör...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 085
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 811
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka