Showmanshipfråga!

MsSleepalot

Trådstartare
Vad får man ha för färg på jeans i en showmanship at halter på D-nivå? Får man ha ljusblåa? Mörkblåa? Eller måste det vara svarta?

Sen en fråga till, är det väldigt tråkigt med brun häst, mörkbrun showgrimma med silver, svart kavaj, svart hatt, mörkbruna boots? Vad för jeans och vad för slinky ska jag då ha?:confused:

Sv: Showmanshipfråga!

Fick inget svar i nån av dom trådarna om vilken färg man får ha på jeans, men antar att man även får ha ljusa jeans? Eller? :confused:

det står ingenting om vad man får ha för färger på kläderna. bara det ser "ok" ut så är det bara att tuta ock köra!

för man börjar väl (förhoppningsvis) inte med en B-tävling, på D får man ju se ut "hursomhelst" ungefär då det inte är proffs på den nivån.

Jag har planerat att vara med i showmanship på Nationals i augusti. Har själv inte direkt några showmanship kläder, så om jag inte får tag i något annat så tänker jag visa i min mörkblåa engelska ridkavaj med en mörkblå slinky med lite glitter på kragen under. Beige hatt och beiga jeans och ljusbruna boots. Det är inte kläderna det hänger på (förutom att du måste ha hatt, boots, långärmat med krage och byxor :) utan om du och din häst är rena och prydliga och att du framförallt kan visa upp en vältränad och lydig häst. Jag badar, klipper (alla vita tecken klipper jag några veckor innan, annars klipper jag huvud, öron och hovskägg dagen innan) och bandar manen på min häst, jag har kort man, men det är inte ett måste, bara den ser prydlig ut. Jag målar även hovarna svarta.
Hoppas det här hjälper något... :)

Tack för svaren!

Måste fråga en till sak! När man backar hästen, vänder man sig om då och går framåt med hästen baklänges på exakt samma ställe där man går när man går framåt?

ja, du vänder dig mot hästen, fast ta inte på den!

Oh, har en till fråga!

Vilka jeans ska jag ha? Ljusblåa eller mörkblåa wranglers?

Brun häst, mörkbrun showgrimma, svart kavaj, svart hatt, mörkbruna boots. Nån färg på slinky?

:D

om du har svart kavaj ser det nog bäst ut om du har lite mörkare jeans tycker jag iaf :)

du kan ju ha en skjorta under kavajen ju.

Min häst är också ganska full av bitmärken från att ha busat en massa med hans gamla hagkompis. Bryr sig domare om sånt i Showmanship?:confused: Eller får man minuspoäng om han har såpass mycket bitmärken?

nä tidigare skavanker tror jag inte att de bryr sig om(om de inte är nya s a s). det är just "allmäntillstånd" och hur man förberett sig innan tävling som väger mer än extriör. blänkande hårrem, välverkade hovar etc.
det är ju först och främst hur bra man går mönstret, (det e ju poäng) sedan är det nog efter dommarens tycke och smak.

I Showmanship bedöms inte hästen, utan det är dig domarna dömer, hur du går, springer och står, hur väl hästen följer kedjan och hur jämnt hela mönstret flyter på.

Tack för svaren!

Jo det är ju kontrollen på hästen som bedöms i showmanship. Men gamla bitmärken är alltså inget jag behöver bry mig om då?:confused:

nä, men det är ju från domare till dommare egentligen. sist jag var på tävling blev jag riktigt missnöjd i showmanshipen. en häst som stegrade osv osv kom före min ponny som skötte sig fint ( dock lite segstartad i traven ) + lita andra händelser, så egentligen är det ju upp till dommaren, men EGENTLIGEN spelar det ingen roll hur svankig eller ärrig hästen är.

Ja men då ska dom inte bry sig i hans bitmärken förhoppningsvis.

Men penslar man på hovlacken på tävlingsplatsen eller innan man åker?

jag brukar pensla på kvällen innan, just för att jag vet att jag inte har tid på tävlingsdagen (inte så fint om det fasnar hår, damm etc)
nu tävlar jag inte på hög nivå men det är alltid roligt att piffa till sig lite :D

det är nog en smaksak om man vill ta på på kvällen eller morgonen...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Dressyr Behöver lite hjälp från er bukare efter att jag suttit och läst TR II ikväll och har några frågor jag fortfarande är lite osäker på...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 027
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Ja, nu när tävlingssäsongen börjat komma igång på allvar kände jag att en sån här tråd var rätt passande! :) Så, vad har ni...
Svar
12
· Visningar
2 452
Senast: Luzzan
·
T
Western Det är dags att anmäla sig till tävling, det blir min första tävling för året och jag funderar på att testa några nya grenar. Men jag...
Svar
13
· Visningar
1 469
Senast: Fozzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka