Showmanship

M

MGI

Är det någon som vet om man måste ha grimskaft med kedja när man tävlar i Showmanship at halter på WRAS tävling. Hur får man fästa kedjan?

Maria

Sv: Showmanship

Jag hittar inget om just kedja i regelboken. Hittar bara:

"Grimma och ledtygel skall passa hästen, vara rena, prydliga och i gott skick"

Jag tror att kedjan mest är en prydlig grej, eftersom den ser stilren ut och glimmar lite.

505c "uppvisaren skall undvika att hela tiden hålla i karbinhaken eller kedjan på ledtygeln"

det uppfattar jag som att man kan ha vilket som bara man inte tar på "metallen".

har sett flera som haft vanligt grimskaft på D-tävling...

Så tolkar jag det oxå men ville vara säker. Vet ni om man får lov att fästa kedjan i en loop genom ringen, alltså inte under och igenom (fattar någon vad jag menar tro...). Mitt grimskaft med kejdan passar bäst till Showmanship men jag vill egentligen inte använda funktionen med kedja...

Jag har sett andra som gjort de, så jag tror man får det.
Men det bästa är att fråga domaren innan klassen börjar!

på en Showmanship jag var med på så bad dommaren oss innan klassen började att göra det, så våra kedjor blev kortare. annars kan du väl ta den igenom grimman?

Så tolkar jag det oxå men ville vara säker. Vet ni om man får lov att fästa kedjan i en loop genom ringen, alltså inte under och igenom (fattar någon vad jag menar tro...). Mitt grimskaft med kejdan passar bäst till Showmanship men jag vill egentligen inte använda funktionen med kedja...

På en D-tävling som jag var på frågade jag domaren angående detta då min kedja inte var tillräckligt lång för att träs under och igenom (som de flesta gör). Skulle jag bara fästa haken i ringen under grimman skulle det dock ha blivit för långt och svårt att inte hålla i kedjan när man leder hästen. De kunde inte hitta någon regel angående detta utan sa att det var ok att trä kedjan genom ringen under grimman och sedan fästa den vid kedjans början vid lädret.

*kl*

På tal om Showmanship.... Hur tränar man inför det? Min ponny är dålig så kan inte tävla han i sommar, som det ser ut nu så den yngre hästen skall få tävla några trail klasser. Tänkte testa Showmanship med, hur Kan ett sådant mönster se ut?

Måste man ha en grimma med silver? Lite dyrt för kanske bara några gånger så... :crazy:

Mvh Malin
p.s. Sorry att ja kapade tråden :angel:

i en WRAS klass på lägre nivå (E-D-C) så funkar en finare eller läder grimma bra med matchande grimskaft.

showmanshipmönster kan vara allt från att gå en rak linje till alla möjliga mönster, man får reda på dem innan start.

Det som brukar förekomma är;
vändning åt höger/vänster
Halt
Backa
Övergångar mellan trav/skritt/halt
Visa hästens tänder
"uppställning"(obligatorisk)

i en WRAS klass på lägre nivå (E-D-C) så funkar en finare eller läder grimma bra med matchande grimskaft.

showmanshipmönster kan vara allt från att gå en rak linje till alla möjliga mönster, man får reda på dem innan start.

Det som brukar förekomma är;
vändning åt höger/vänster
Halt
Backa
Övergångar mellan trav/skritt/halt
Visa hästens tänder
"uppställning"(obligatorisk)

Visa hästens tänder är bara i halter, i showmanship får du inte röra hästen så då blir det svårt att visa tänderna :D

Jag har fått visa mina pållars tänder i C-klass :confused:

ska kolla exakt vad det står i regelboken när jag kommer hem..

Visa hästens tänder är bara i halter, i showmanship får du inte röra hästen så då blir det svårt att visa tänderna :D

I regelboken under showmanship at halter står följande: "Fel i helhetsintryck omfattar: Att byta händer eller placera båda händerna på ledtygeln, utom vid förberedelse för att visa hästens tänder."

Jag har alltid fått visa hästens tänder då jag har varit med i showmanship.

Det låter skumt :confused: blir du inte diskad då? men man kanske får röra hästen på WRAS tävling?

I regelboken under showmanship at halter står följande: "Fel i helhetsintryck omfattar: Att byta händer eller placera båda händerna på ledtygeln, utom vid förberedelse för att visa hästens tänder."

Jag har alltid fått visa hästens tänder då jag har varit med i showmanship.

Okej!
Du leder alltså även hästen med bara en hand?

Inom AQHA är det andra regler och det är dom jag har gått efter, är inte alls insatt i WRAS.

Okej!
Du leder alltså även hästen med bara en hand?

Inom AQHA är det andra regler och det är dom jag har gått efter, är inte alls insatt i WRAS.

Haha, nejdå, tidigare i boken står det "Hästen skall ledas från vänster sida och ledtygeln hållas i höger hand med handen nära grimman och med änden på tygeln löst upprullad i vänster hand, utom när domaren ber at få se hästens tänder."

Det tidigare citatet är lite märkligt formulerat kan jag tycka. ;)

Tack för förtydligandet :bow: började bli riktigt fundersam....

Okej det börjar klicka ;)

Något speciellt man behöver tänka på då?
Hur går uppställningen till?

Okej det börjar klicka ;)

Något speciellt man behöver tänka på då?
Hur går uppställningen till?

hästen ska "gå" avsigsjälv, du ska inte behöva släpa fram hästen eller hålla tillbaka. tänk lite som att du övar att "gå fot" med din häst. använd gärna röstkommandon när du tränar hemma.

öva på högersvängar, många har problem med dem...

Sträck på dig, visa att du är stolt över din häst!

Uppställning::

"halterdansen" är uppdelad i 4stycken rutor. Beroende på vart dommaren går så byter du "ruta". syftet är att domaren ska vara säker, att du ska vara uppmärksam vart denne är och undvika situationer som kan resultera i fara. aja, nu till själva rutorna.

showmanship.jpg

Du ska placera dig i ruta 1 och 2, vänd mot hästens öga, med fötterna pekandes mot hästens hovar.

Går domaren i tex höger varv och går in i ruta 1, ska du byta till ruta 2,
när domaren går till ruta 2 byter du till ruta 1.
när domaren går till ruta 4 går du in i 2an igen.
När domaren går till ruta 3 går du in i 1an igen.
osv.

Du ska alltid vara placerad så att du ser domaren utan att skymma hästen för bedömning.

När du ska ställa upp för bedömning så ska hästen stå "square", (tänk fyrkant med en hov i varje hörn). i lägre klasser är det inte så jättenoga, men man får försöka så gott det går. du har 4sek att "rätta till" hur hästen står, du får INTE ta på hästen.
när du ställt upp din häst och den är redo för bedömning så nickar man oftast och domaren går ett varv runt hästen, sedan brukar det vara så att man nickar igen. (det är lite olika på olika domare, men man märker snabbt vad som "gäller")
ibland kan du även bli tillfrågad att visa hästens tänder.

Hästens extriör bedöms inte, utan ditt sätt att visa upp hästen och grooma inför tävling.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Nepenthe
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30