M
MGI
Är det någon som vet om man måste ha grimskaft med kedja när man tävlar i Showmanship at halter på WRAS tävling. Hur får man fästa kedjan?
Maria
Maria
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så tolkar jag det oxå men ville vara säker. Vet ni om man får lov att fästa kedjan i en loop genom ringen, alltså inte under och igenom (fattar någon vad jag menar tro...). Mitt grimskaft med kejdan passar bäst till Showmanship men jag vill egentligen inte använda funktionen med kedja...
i en WRAS klass på lägre nivå (E-D-C) så funkar en finare eller läder grimma bra med matchande grimskaft.
showmanshipmönster kan vara allt från att gå en rak linje till alla möjliga mönster, man får reda på dem innan start.
Det som brukar förekomma är;
vändning åt höger/vänster
Halt
Backa
Övergångar mellan trav/skritt/halt
Visa hästens tänder
"uppställning"(obligatorisk)
Visa hästens tänder är bara i halter, i showmanship får du inte röra hästen så då blir det svårt att visa tänderna
I regelboken under showmanship at halter står följande: "Fel i helhetsintryck omfattar: Att byta händer eller placera båda händerna på ledtygeln, utom vid förberedelse för att visa hästens tänder."
Jag har alltid fått visa hästens tänder då jag har varit med i showmanship.
Okej!
Du leder alltså även hästen med bara en hand?
Inom AQHA är det andra regler och det är dom jag har gått efter, är inte alls insatt i WRAS.
Tack för förtydligandet började bli riktigt fundersam....
Okej det börjar klicka
Något speciellt man behöver tänka på då?
Hur går uppställningen till?