Shortlegged cat - Vad tycker ni?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska tycka om att dessa avlas fram.
Hindrar inte dessa onaturligt korta ben dem från att verkligen vara katter? Dvs jaga osv.

shorty+catty.jpg

449636114_f4292d7c21.jpg

44_b4e6022f2dde476f8bd4cab961972a2d.jpg

Sv: Shortlegged cat - Vad tycker ni?

De ser ut som taxar :crazy:

Nä verkar inte normalt. Vem har hört talas om grytkatter?

Jag är inte så förtjust i chondrodystrofi, varken på hund eller katt. Det medför ju trots allt vissa konsekvenser.

Är det här någonting som det nyligen har börjat avlats medvetet på?

Jag är inte så förtjust i chondrodystrofi, varken på hund eller katt. Det medför ju trots allt vissa konsekvenser.

Är det här någonting som det nyligen har börjat avlats medvetet på?
Tydligen från början av 80-talet (se länken), men inte i Sverige såvitt jag vet, och jag tycker inte det är önskvärt.:( http://www.munchkins.com

men varför blir inte alla lika upprörda över taxar?
(tycker personligen att båda är djurplågeri)

Taxar har längre ben än dessa katter , Sen är taxen framavlad för ett visst syfte inte bara att se underliga ut som dessa katter gör

Mina taxar uppfyller dom flesta krav som man kan ha på en liten hund (ibland lite mer )
Sätter in bild på två av mina små taxar så kan du ju jämföra benhöjden
8e29a445.jpg

Bäbis 5 månader (så hon växer ett tag till )
spr.jpg

Bonusbild ! det var kanske så här man fick fram den här kattrasen ;)
lusenmedsmulan.jpg

Tesora

spelar ingen roll i vilket löjligt syfte djuret är avlat för. Djurplågeri likväl.

(Sedan kan jag tillägga att de äldre versionerna av taxar ser mkt bättre ut. Det går bara utför)

Ska vi nu jämföra med tax så är iaf, vad jag vet, de kortbenta katterna hälsosammare. Inga ryggproblem och inga krokiga ben.

Därmed inte sagt att jag gillar det. Jag ser inget syfte med att avla på defekter som påverkar fysiken så gravt. Skelettet är viktigt och inget jag tycker man ska mickla med. Dessutom har det blivit en modegrej att göra en kortbent variant av varenda populär ras som finns och jag är inget fan av att skapa en massa nya raser då det tenderar att endast skapa inavlade raser.

Jag vet inte vad jag ska tycka om att dessa avlas fram.
Hindrar inte dessa onaturligt korta ben dem från att verkligen vara katter? Dvs jaga osv.

44_b4e6022f2dde476f8bd4cab961972a2d.jpg

Den tigrerade är nog ingen Munchkin.Den ser photoshoppad ut.För stort huvud,grov hals etc.Det är mer än benen som är ur proportion,så jag tror den är fixad i datorn.

F ö nej,jag tror inte de kan jaga.Inte annat än blinda hamstrar iaf;)
Hade en hona förr som var dvärg tror jag.
Liten,rultig sak med korta ben,fast lite längre än de ehum "rastypiska" munchkinkatterna.Huvud/ansikte var oxå ganska runt.
Mamman var vildkatt inne i stan så jag tror inte hon såg ut som hon gjorde pga inavel.Mamman levde inte heller i koloni så det var nog olika hanar när hon blev dräktig.
Hon var riktigt söt ändå lilla Fanny.
Föder nån upp Munchkins i Sverige? Är de godkända?

Eh..känner bara att jag vill tillägga att jag inte alls är ute efter en Munchkin med tanke på att jag skrev om min egen kortbening.
Hon levde f ö som innekatt.
Nej,jag tycker det räcker med de kortbenta raser/individer som finns i världen redan.

:rofl::rofl:

Nej men STACKARS "katter"!! Jag undrar om vi får korvhästar snart också, fast det kanske vi på sätt och vis redan har ;) :grin:

Kan ju även tillägga att det börjat födas upp "Minskin" vilket är munchin x spynx katter dvs nakna taxkatter...

:crazy:

Undra vad som kommer härnäst..

Sedan tycker jag det är skillnad på tax och kortbenta katter.
Dessa katter hindras ju nästan totalt från att vara katter, dvs jaga, klättra, hoppa osv..

Dessa katter hindras ju nästan totalt från att vara katter, dvs jaga, klättra, hoppa osv..

Håller med.
Dessutom är taxar framavlade för ett syfte, men katterna "bara för att vara fina".. (eller kan någon komma på ett faktiskt användningsområde för en sådan katt?)

:crazy:

Undra vad som kommer härnäst..

Fast det är ett antagande från din sida. Enligt de som föder upp dessa katter (eller bara har dem som sällskap) kan de klättra, hoppa och springa. Om de kan jaga vet jag inte (jag vet inte om de korta benen egentligen begränsar jakt) dock vet jag inte heller om det är relevant. Många fullt normala katter kan inte heller jaga (tex. för att de hålls som innekatter), eller är helt ointresserade av det. Utan att lida av det.

Som sagt, jag stödjer inte på något sätt utvecklandet av denna ras (de korta benen orsakas av en semi-letal gen) men det är onödigt att sprida osanningar. Eller vet du av erfarenhet att de inte kan "vara katt" pga. de korta benen? En munchkin är mig veterligen lika mycket katt som en tax är hund.

Håller med.
Dessutom är taxar framavlade för ett syfte, men katterna "bara för att vara fina".. (eller kan någon komma på ett faktiskt användningsområde för en sådan katt?)

Det är väl totalt irrelevant egentligen, för djuren. Som jag skrev tidigare, munchkin lider iaf inte av några fysiska hälsoproblem pga. kortbentheten så som taxen ibland gör. Jag tycker inte att ett användningsområde för taxen gör den mer OK faktiskt.

Dessutom föds många taxar idag upp helt som sällskapshundar och används aldrig till jakt. De taxarna är väl precis lika "onödiga" som munchkins?

För att inte tala om att de taxar med längst rygg och kortast ben är odugliga att jaga med i alla fall, i jakten vill man ha en mer normal men låg, långsam hund, de extrema utställningstaxarna håller inte för jakt.

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 379
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka