Sv: Shivering

Delvis kl...

Ni med hästat som haft shivering, när man tar upp och hoven o dom börjar skaka o man håller fast lätt o försiktigt, har ni vart med om att dom sen sparkat?
Vill försöka skilja ett beteende, om det har med shiveringen o göra eller nåt annat...

min förra häst, han kunde stampa ner antingen ena eller båda hovarna samtidigt när hans ben fastnade.
min nuvarande sätter ner det försiktigt när jag bara säger något till honom eller lägger en lugnande hand på rumpan.
ingen av dom har sparkat...

dock så håller jag inte i benet om det fastar/hakar/skakar utan släpper o så får han sätta ner det o så börjar man om...(om man försöker lyfta alltså)

sparkar din häst?

Hon kan kicka rätt ut.
Både massören och kiropraktorn tror att det kanske är något mer än shiveringen.
Därför vill jag först se hur andra hästar reagerar och vad som är "vanligt" för en häst med shivering :)

Min häst gör som de andra beskrivna hästarna...hans vänstra ben var heeeelt omöjligt att ens försöka lyfta från början då det alltid hakade, krampade sig...och sen small det bara rakt ner...nu är vänster MKT bättre, men istället höger som krånglar oftast...och då kan det komma, en oftast bara rakt bakåt, spark...som jag vet om...så jag står alltid nåt steg åt sidan då...men sen lyfter jag bara gång nr två så är det mkt bättre...precis som han behöver kicka ur sig spänningen i benet eller vad jag ska säga....sen lyfter han typ automatiskt upp det så jag snabbt kan ta det och ge honom stöd mot mitt ben, då slappnar han av massor =) Jag tom broddade honom de två förra vintrarna som var...varje gång jag skulle rida, och skruva ur när jag ridit klart...ville inte ha tåbrodd då han lätt trampar sig tack vare den brist på koordination han har på sina ben ;) Men denna vinter har de suttit hela tiden, och inga revor alls!! Benen tar sig till det bättre =) =)

Mitt halvblods sto -05 hade shivering.
I början var det inget märkvärdigt utan mer som en unghäst som inte ville lyfta på hovarna.. Sen blev det värre och tillslut kunde man bara sko henne med lugnande + att jag fick hålla upp hovarna när hovslagaren slog på skona.
Efter sommaren blev hon kraftigt sämre och hon kunde inte längre stå i boxen eller på stallgången utan att få skakingar och kramper. Hon fick somna in här hemma i oktober. Det gick inte heller för henne att åka transport. Hon gick in självmant men vid en åktur fick hon skakningar och efter den turen så lastade jag henne inte mer. Otroligt synd då hon är den mest personliga häst jag träffat! Otroligt snäll trots sina besvär. Märktes ingenting i ridningen!

Jag skulle inte köpa en häst som har shivering, då du aldrig kan veta hur det slutar. Och som jag fick kämpa med denna häst.
prisse_unghastarna_053_50e69462e087c31faba334da.jpg

KL

Förlåt mitt trådkap :angel: Men känns onödigt att starta en ny tråd om shivering.

Har kontakt med en hästägare vars häst jag eventuellt ska ta på foder. Hästen har problem med att lyfta bakbenen. Citerar det jag fick skrivet i mejlet.

''När man lyfter VB går det ganska bra men h*n kan ha svårt att hålla uppe den en längre stund. HB är svårare, h*n förstår inte riktigt hur h*n ska göra så h*n nästan lägger sig på den som försöker lyfta eller också lyfter h*n för högt. Ibland får h*n lite shiveringsymtom när h*n lyfter om du har sett det på nån häst. H*n sparkar oftast inte, det kunde h*n göra i början. ''

Det har alltså, om jag uppfattar det rätt, blivit bättre. Tror ni hästen har shivering eller är det bara så att den dummar sig? Hur tar man reda på om hästen har shivering?

Vad jag förstår går det oftast att minska symptomen. Hästen är aldrig verkad ordentligt :eek: utan dom har endast ''raspat av tån'' och hästen har slitit hoven bra själv.

Är det något att satsa på? Ej för tävling eller hårdare träning. Jag som fodervärd är beredd att lägga ner tid för att förbättra detta.

KL

Förlåt mitt trådkap :angel: Men känns onödigt att starta en ny tråd om shivering.

Har kontakt med en hästägare vars häst jag eventuellt ska ta på foder. Hästen har problem med att lyfta bakbenen. Citerar det jag fick skrivet i mejlet.

''När man lyfter VB går det ganska bra men h*n kan ha svårt att hålla uppe den en längre stund. HB är svårare, h*n förstår inte riktigt hur h*n ska göra så h*n nästan lägger sig på den som försöker lyfta eller också lyfter h*n för högt. Ibland får h*n lite shiveringsymtom när h*n lyfter om du har sett det på nån häst. H*n sparkar oftast inte, det kunde h*n göra i början. ''

Det har alltså, om jag uppfattar det rätt, blivit bättre. Tror ni hästen har shivering eller är det bara så att den dummar sig? Hur tar man reda på om hästen har shivering?

Vad jag förstår går det oftast att minska symptomen. Hästen är aldrig verkad ordentligt :eek: utan dom har endast ''raspat av tån'' och hästen har slitit hoven bra själv.

Är det något att satsa på? Ej för tävling eller hårdare träning. Jag som fodervärd är beredd att lägga ner tid för att förbättra detta.

Typiskt tecken på att det är kraftigare shivering och att man inte kan verka/sko hästen normalt, utan bara "slipar till" det synliga.

Jag hade inte valt en sån häst om det inte hade vart något extra ordinärt, som jag hade vart beredd att betala hovslagare som är redo att "offra livet" för att göra jobbet ;)

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Var väldigt intresserad av den här hästen innan jag fick reda på de här problemen.. Nu vet jag inte längre. Jag ska ju iallafall inte köpa så det är ju ''bara att lämna tillbaka'' om det inte skulle funka eller bli värre. Men som sagt, nu blev jag tveksam. Ska åka o titta på hästen o provrida så får vi se. Har ju faktiskt andra hästar på G också, som är problemfria :cool:

Låter dessvärre som typiska symptom...de kan ju variera i grad...och är det så illa så vete 17 om jag skulle ens fundera på det..kräver mkt ork...energi...pengar...att klara av en sådan häst... =/ Så fundera du om det känns värt det!

*kl*
Ni som har erfarenhet; har en häst med shivering mer eller mindre alltid problem med att lyfta bakhovarna eller kan det komma ibland bara?
Har en häst som gärna lyfter och skakar på framför allt ena bakbenet när hon står på stallgången, kan även stappla till lite när man vänder henne. Hon är 'alltid' lite öm i ländryggen när hon inte är uppvärmd, även när hon inte rids.

Har inte märkt att hon är besvärlig att sko eller lyfta hovarna på, förrens någon dag sedan när hon dom två första gångerna skakade och drog åt sig benet. Efter det lyfte hon utan problem och jag kunde kratsa.
Har ett tag klurat på vad det kan vara som spökar, får ingen vidare hjälp av den veterinär jag pratat med. Han tyckte inte ömheten var något större bekymmer eftersom den försvann när hon blir varm.

Kan tillägga att hon opererades för KS i sommras, var tät mellan typ hela ryggen. Trodde att ömheten då berodde på hennes KS, men verkar vara något annat som spökar. Arbetas mest från marken, rider inte så ofta men sadeln ser ut att ligga bra.

Tänkte uppdatera om hur det hela har gått och får skriva om detta inlägget vilket gör mig asförbannad då jag loggades ut.... GAH :banghead: :devil:

Jo.. Supersnäll häst ialla fall. Märker inte direkt av några shivering symptom i början. Han vill inte lyfta på bakhovarna, vilket visar lösa sig med äpplen och mjuka ord. :love: Däremot "hakar han fast" bakbenen när han stått stilla en stund och tappar balansen i varierande grad när han skall komma loss. I början hände detta enstaka ggr när jag gjorde i ordning hästen. Tänker att detta har att göra med shiveringen och är "normalt". Frågar fd ägaren som säger sig inte känna igen detta.. Men ju mer tiden lider (och ju mer han tränas, trots ansträngningar för att minska symtom ) ju oftare och allvarligare "hakar benen fast sig". nu låses frambenen också fast och han måste rättas till bak för att de skall gå att böja och kratsa och inte vara stela som järnrör.

Han visar inte alls klassiska shiveringsymptom som att dra åt sig benet och stå och darra. Han kan rygga vilket inte är vanligt bland shiveringhästar. Han kan inte gå i nedförsbackar vilket visade sig tydligt när vi skulle klättra.. :cool: han hade ingen koll alls på bakhovarna och detta tedde sig livsfarligt men löstes. Men visst- hans ben darrar när han blir orolig, när de står i marken... :confused:

Jag tog ut en equiterapeut då han visade ryggömhet samt en sadelkunnig person. ET fick loss honom i ryggen och boven i dramat verkade vara sadeln. MEN när hon går igenom honom runt halskotpelaren börjar han haka och tappa balansen och ser inte alls ut att må bra. Hon frågar om han brukar göra så här. Nej, säger jag, inte i denna omfattningen. Vidare säger hon att hon tror att detta har att göra med någonting mer än bara shivering- om han nu verkligen har shivering, vilket hon också ställer sig frågande till.

Hon tycker att jag bör röntga halskotpelaren och se om där finns några förändringar som kan ge upphov till neurologiska reaktioner så som dessa som visas slutet av filmen. I början av behandlingen är hästen som en sprattelgubbe med sina bakben :eek: vilket inte fångades på film.
:http://www.youtube.com/watch?v=Q9M8uZ-G-mc&feature=player_detailpage
Stäng gärna av ljudet om ni inte vill lyssna på snörvel och smaskande från mig..:angel: och skrolla.

ET berättar att detta inte är ngt som bara kommit sådär utan säkerligen har funnits länge. Hon varnar mig för att detta kan förvärras och då bli en fara i ridningen. han har redan gått omkull två ggr, en gång med ryttare och en gång själv i en liiiten backe med lite gegga i skritt. Han har dålig koordination/ balans och verkar som inte hans bakben bär lika bra som normala.
Detta är ett längre klipp från i morse. Ni får skrolla även här.. Det är inte jättetydligt dock. http://youtu.be/SKyDdHAeY7E

Så kontentan då? Tror själv att detta inte är shivering utan någonting annat. Hästen är A1 försäkrad utan reservationer, gick igenom en gårdsbesiktning u a. Han är tidigare röntgad för Kissing spines u a.
I kontraktet står det att hästen såvitt säljaren vet är helt frisk och inte lider av vare sig kroniska eller akuta skador/ sjukdomar förutom shivering- som köparen är informerad om.
Jag undrar för mig själv om shiveringdiagnosen är ett maskeringsförsök för det här med låsningarna för det är inte darrningarna som snabbt som syns på den första filmen som är ett problem utan att han oftare och oftare fastnar med bakbenen och får svårare för sig och tappar balansen.
Han "står ofta på frambenen" och äter, och han bakbenen brett isär och långt bakom sig. Det ser oerhört ansträngande ut när han kissar.

Detta var ingenting som ägaren berättade om trots en oerhört intensiv utfrågning från min sida om allt vad shivering innebar för hästen ifråga. Nej då, det var bara så att han kunde vara besvärlig att sko om han var orolig- ingenting mer. Sen fattade jag själv att shivering i sig inte ÄR detta. Tror att fd ägaren ställde av hästen när detta uppstod, lät honom vila och sedan sålde.

Jag anser att där är någonting helt galet och vill inte ha en sådan här häst på halsen. Anser att hon underlåtit att berätta om detta och undanhållit viktig information. Att jag inte röngat vid köp är dets pga att hästen gick igenom utan anmärkning (den var dock inte igång) och att den inte var så dyr att jag ansåg det motiverat.

Vad gör jag nu? Naturligtvis behöver ju hästen kollas upp. Men är det av mig eller skall jag redan nu skriva till fd ägaren och berätta att jag vill häva köpet på dessa grundvalar? Eller skall jag sätta igång en utredning själv? Behöver jag ha bevis i form av röntgen för att få köpet hävt? Vilka kan utsikterna tänkas vara?
Och om det hittas ngt i halskotpelaren blir inte hästen utdömd då? Samtidigt är jag orolig för att fd ägaren säljer honom vidare om jag inte kollar upp detta ingenting känns särskilt bra.

Som sagt- supersnäll häst men svårt och läskigt med neurologiska sjukdomsbilder. Helt klart är att jag inte vill detta alls.. Är rädd att detta bara blir sämre och att någonting händer med honom.

Vad gör jag nu?

KL
Jag har en häst med shivering som visar symptom ibland vid hovkratsning/verkning och när han ryggar, problemen minskar när han hålls igång.
Funderar på hur ryttarens sits och balans kan påverka detta, om den blir spänd av en sne ryttare eller om nerver kommer i kläm och om detta då kan orsaka/öka shiveringssymptomen?

Har ett litet sto med shivering.
Får det bara när hon står på gången, när man skor/kratsar funkar det bäst om man fångar benet på vägen upp med hasen i armhålan och hjälper till att stabilisera henne.
Annars åker benet högt upp in under magen och börjar skaka. Man märker att hon själv tycker det är lite obehagligt.
Vissa hästar funkar det att man ställer nära en vägg, som dom kan luta sig lite mot när benet är lyft, fick jag lära mig av hovis.
Men min är lindrig, märks inget i ridningen på något sätt. Och för henne är det oftast när hon stått på gången en stund om ska börja gå, eller när man lyfter aktuellt ben.
När man ska börja gå funkar det nästan bäst att backa något steg innan man tar fram henne, lite tvärtemot alla andras svar :p

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 496
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka