Amelia

Trådstartare
Information om shivering sökes.. Finns inte jättemycket info att tillgå där ute. Håller på att köpa en häst som har lindrig shivering, inga komplikationer enligt nuvarande ägare. Bara att skoning bör ske under lugn så hästen inte blir stressad. Samt att den bör hållas varm om länden. Vad har ni för erfarenheter härinne på buke?

Sv: Shivering

Har en inackordering med shivering, den har svårt att lägga sig och går inte att sko, alltså kan inte hålla upp benen länge alls. En del som har det kan inte backa. Jag vet att de kan fungera i ridningen ändå, men det går inte att få bort vad jag vet och kan även bli värre med åldern tror jag. Jag hade inte gett mig på det utifrån det lilla jag vet och sett, men det kan ju fungera ändå.

Hej
Jo, jag har redan bestämt mig och litar på säljaren. Den verkar fungera i allt förutom skoningen då som kräver lugn.
Har hört någonting om att kosten kan ha betydelse men har inte funnit något vetenskapligt stöd för detta någonstans i form av studier eller så.
MER INFO NÅGON??? :confused:

Min hade ju shivering, som försämrades med åren och till slut var det en avgörande del i beslutet att avliva då han kände av det under motion.
Han åt ändå i stort sett bara bra hö och så lite havrekross, svårt att hålla hullet, men funkade på det.
Så det kan slita på hästen. Så man tänker på det

Många hästar med shivering fungerar i träning men långt ifrån alla.
Vi har tagit bort en pga shivering. Ju mer han tränades desto sämre blev han. De tror ju att det är en neuvrologisk skada och hans nerver fick sämre med plats så han fick rörelsestörningar i både skritt och trav. I trav "tappade" han bakbenen dvs missade steg. Det diskuterades om han hade både tuppspatt och shivering. Efter flera år där de även provade att operera tuppspatten men stegen berodde på shivering.

Vi kunde inget om detta när vi köpte honom. Vetbesiktning ua vilket vi nu inte alls förstår, men det är ju drygt 10 år sedan så kunskpen var väl mindre då...
Våran hovis talade om det vid första skoningen. Han blev aldrig så svår att sko, skakade mest, men det syndes när han backade. Han kunde inte backa alls i uppförsbacke. I piaffen syndes det även då bakbenen hackade och lyftes olika högt.

Vi skulle inte göra om resan igen.

Jag har en med shivering och skulle aldrig köpa en igen. Han var 12 när jag köpte honom och är 21 idag.
Han har alltid funkat kanon i ridningen, kan backa men inte jättemånga steg i taget dock. Har svårt att backa ner från släpet så vi har ett med fronturlastning.
Har alltid varit svår att sko bak, speciellt höger bak men har successivt blivit värre med åren. Han går bäst att sko då han är i bra skick muskulärt d.v.s. regelbundet riden, helst ska han också vara uppvärmd före skoningen.
Har börjat fundera på alternativ till skor bak d.v.s. barfotaboots för det har som sagt blivit värre. Hemskt att se när hästen håller på att tappa balansen, spänner sig ännu mer och blir då ännu vingligare o.s.v. Har funderat på att prova sånt lugnande man sätter under tungan men alla vet vill inte skriva ut det, är det nån som har provat det på sin shivering-häst? Hur har det funkat? Min är skodd 1 gång under lugnande, då i samband med öppnande av hovböld på klinik och då skakade han nästan inte alls.

Det är vanligt att de ej går att sko öht utan lugnande.

TS:
Jag hade heller aldrig köpt en häst med shivering. Du borde googla lite, finns mycket info på engelska och amerikanska sidor. Kontentan av den senaste forskningen är att de inte vet säkert om hästarna har ont eller ej, och det går ej att förutspå när eller hur snabbt tillståndet kommer försämras. I de flesta fall blir hästarna sämre.

Det är alltså inte så enkelt som att de rycker lite i benen när de skall skos.....

Red en häst med shivering på mitt första jobb för 12 år sedan. Han var en stor och ganska tung halvblodsvalack som tävlat 130 hoppning när han var yngre. Hade shivering på ett bakben, och det gick inte att kratsa hovarna på eller sko utan lugnande. I ridningen var han trevlig, men gick gärna med baken innanför i båda varven, krävdes mkt jobb för att få honom mer rak. Kunde dock inte märka att han hade ont av det, pigg och glad och jobbade gärna, gick även lektioner med mer rutinerade ryttare på ridskolan. Vet dock inte om det blev värre med åren, han var 15 när jag red honom.

Hade en häst med shivering i femton år. Det är alltså tjugo år sedan han köptes och på den tiden ansågs det inte vara något att bry sig om och inget jag eller veterinärerna reflekterade särskilt mycket över. Jag ansåg att han fungerade felfritt i ridningen, inga hakningar eller rörelsestörningar. Men så här i efterhand kan jag ha lite dåligt samvete över hur han reds de första åren av mig som ägare, då han var min första häst och jag lite okunnig. Jag var hans tredje ägare och båda de tidigare ägarna sålde honom vidare för att han totalt vägrade hoppa över 110. Jag vet att han fick mycket stryk för detta av sina ryttare och även under de första åren jag hade honom stötte vi på tränare som minsann skulle ha honom högre. På senare år har jag stött på fler shiveringhästar som verkar ha problem med att hoppa höga hinder. Därför är jag i efterhand tacksam för att jag lyssnade på min häst och skolade om oss till dressyrekipage, även om jag just då inte såg sambandet med shiveringen.

Shiveringen gjorde så småningom skoningen mycket krävande. Det behövdes samma lugna hovslagare med all tid i världen. Ändå blev det märkbart svårare med åren. Testade bara lugnande en gång, vilket fungerade ok, men kändes inte rätt att fortsätta så varje gång. När han var i artonårsåldern slutade vi sko honom bak och de sista åren verkade jag honom efter bästa förmåga själv. Hovslagerimomentet är mycket stressande för en shiveringhäst. Han fick med åren också mycket svårare att lägga sig ner.
Jag vill minnas att jag läste mig till i amerikanska artiklar att foderstaten skulle innehålla lite stärkelse men märkte ingen skillnad.

Jag tycker min shiveringhäst ändå hade ett mycket bra liv, han blev trettio år men han fick utstå mycket sina första år i livet. Jag hade inte köpt en häst med shivering igen och hade nog många gånger gjort saker annorlunda idag. Tänk också på att försäkringsbolaget garanterat sätter reservationer på bakbenen. Själv fick jag dyra räkningar när min häst senskadades bak av ett yttre trauma som inte hade med shiveringen att göra.

Senast ändrad:

Har haft en, skulle inte köpa en ny utan att veta vad shiveringen beror på. Min hade förträngningar och artroser på halskotpelaren och enligt vet skulle han kanske bli ridbar om jag lät honom vänta 2 år (han var 3,5) då han fortfarande växte, men att han troligtvis skulle bli sämre igen vid 12-13 någon gång (min fick åka tillbaka till säljaren när detta uppdagades, då jag bara haft honom en kort tid).
Samtidigt som det finns shiveringhästar som fungerar ypperligt, men som sagt, med nuvarande erfarenhet skulle jag röntga hals och rygg för att se om det finns något skäl till det. Sen se över hur hästen är försäkrad, om han haft samma bolag sen födseln...

Hade skrivit ett långt inlägg som givetvis försvann när det skulle skickas! Jäkla datorer! Orkar inte skriva om allt.

Jag har nyligen tagit bort min älskade valack pga shivering, som inte klassades som särskillt grov. Har under resans gång lärt mig både det ena och det andra ang denna "okända" sjukdom och delar gärna med mig av erfarenheterna.
Skicka ett pm så berättar jag gärna om vårat liv tillsammans..

Senast ändrad:

Min förra häst, valack, halvblod 174 i mkh, hade shivering. Han funkade bra i skoning, med rätt hovslagare (!!!) fick lixom prova mig fram. Det tog ett tag innan han lärde sig att lyfta avslappnat när jag bad honom men efter ett tag gick det ju bra och jag hade Aldrig några problem att kratsa hovarna. Han hade inga problem att backa men han "hakade" lite med bakbenen ibland. I ridningen märktes det inget. Han hade dock levt ett hårt liv innan jag köpte honom och det hade satt sina spår både i kropp och själ... Han fick kiropraktisk behandling under fyra år regelbundet och hans sista år i livet var shiveringen knappt märkbar, då kunde man se att han lixom svängde ut benet nån gång i snäva svängar eller backning. Kiropraktiken eller åldern? Kan inte säga...

Min nuvarande häst, valack, halvblod över 180 i mkh, förtillfället 5,5 år, har både tuppspatt och shivering, båda i lindrig form! Han har oxå lärt sig hur han ska lyfta hovarna åt mig. Han lixom bara tippar över bakhovarna så han vilar på dom, så kan jag lyfta och göra vad jag vill och han står avslappnat. Vid skoning har jag gett Domosedan Gel under tungan då han inte riktigt kan slappna av. Tanken är att jag ska kunna sluta med det... I stallgången han hända ibland att han lixom "shivrar" eller drar upp benet, mest vb, och fastnar och skakar lite, men det händer sällan. Tuppspatten däremot syns i skritten! Mest om jag rider i ridhuset och under uppvärmning. Rider jag ut, märkt det mindre. Och han trivs bäst på hårda underlag. I traven märks det sällan o isf bara något steg. Det märks dock Väldigt väl att han mår bäst av att röra på sig mkt! Helst ridas/tömköras/promeneras varje dag, då mår hans kropp bäst. Vila är inget för honom... I somras hade han semester i tre månader och det var väldigt välbehövligt, dock bara för hans "huvud". Han tappade ridmusklerna och det kändes, inget katastrofdåligt eller så, men känner man sin häst känner man det lilla! :)

Vi rider normalt typ, mest ute helst. Tömkör minst en ggn i veckan, hoppar helst inte alls pga mitt ointresse :crazy: (jag ska ta tag i det :D ) Jag är supernoga med att han inte får bli kall över ryggen och masserar och stretchar några ggr i veckan.

Jag tror dessa problem hänger ihop (ofta) med storleken! Kanske har de växt lite för fort eller inte fått tillräckligt med foder/tillskott eller vitaminer/mineraler. Det kan säkert bero på annat oxå, men det verkar som att det är stora hästar som drabbas mest.

Jag hoppas att han kommer hålla! Min lilla plutt :love:

Min förra häst hade shivering och jag skulle absolut inte skaffa ny häst med shivering. Han fungerade ganska normalt i ridning, förutom att han hade svårt att rygga. Tävlades upp till MSV B dressyr. Som andra shivering hästar va de svårt att sko, och i slutet åkte vi till klinik och sederade.

Min erfarenhet är enbart som hovis. Kontakta hovslagaren som skor hästen och försök få information från honom. Ofta kan det funka bra men i vissa fall är trenden negativ och det slutar med klinikskoning med sederad häst till avsevärt högre kostnader.

Jag vet fall där besiktningsvet sagt att shiveringen absolut inte var något problem i ridning, glad i hågen köper man hästen och det visar sig helt omöjligt att sko hästen utan hård sedering, vilket köparen INTE upplystes om.

En rent personlig reflektion är annars att det finns väldigt gott om friska hästar till salu till bra pris nu så varför köpa ett potentiellt problem?

/Apprentice

Vi hade en shiveringhäst i stallet. Han började visa symptom och sedan gick det bara utför. Vi tog ut veterinär för att fastställa diagnos, 5 månader senare hade hans shivering gått så långt att han inte kunde böja på halsen för att äta gräs osv. Han kunde knappt gå utan att skaka något förfärligt och vi fick avliva honom i slutet av Maj. Då fick han sin diagnos i Januari och efter det fick han gå med tjocka täcken och få maten + vatten i lagom höjd så han slapp böja ner huvudet. Han gick inte att lyfta benen på alls, utan att han föll.
Det är min erfarenhet i varje fall.

Jag har en stor grabb på 180 cm (född -04) som har lättare Shivering, som dock har blivit bättre dom 3,5 åren jag haft honom. Tror mkt hänger ihop med deras storlek..verkar vara mååånga stora hästar som har det. Jag ha Back On Track täcke och ridtäcke, som hjälper väldigt mycket för att hjälpa musklerna att må bra...så man förhindrar så mkt spänningar som möjligt...En värmepläd att lägga på ryggen ibland om han står på gången typ..En väldigt LUGN och harmonisk hovslagare är ett måste...Tagit bort all stärkelse, bara grovfoder samt kompletterande Lucern samt vitaminer och mineraler, då uträknat via analys av höet.. Ger ett tillskott av Msn, glucosamin samt Kondriotin....viktigt för nervfunktionen i hästens kropp...Hjälper min häst iaf...samt 365 dagar per år äter han B-vitamin....som då innehåller Tiamin, som har en lugnande inverkan på hästens nervsystem.. Ja, släpet fick jag sälja...så har ett med fronturlastning, som jag dock tänkt sälja iår...då han kan backa så bra nu så det inte behövs! :D
Måste flika in att han alltid tas till kiropraktorn och får behandling om det behövs, samt laser för muskler o så...Och massage och streching utav mig.
Du som matte MÅSTE vara LUGN och ha stooort TÅLAMOD! Min verkar inte alls ha ont av det, men det är som benet ibland lever sitt eget liv...och då ser jag att han blir lite obekväm och stressad...men låter man bara honom reda ut det hela på ett par sekunder och inte gör någon sak av det alls, när de hakar eller fastnar..utan bara lägger en lugn hand på halsen efteråt så brukar de hjälpa så han förstår att det inte är nån fara...
Dock är det något jag inte skulle köpa på mig i fortsättningen...Har lagt hela mitt liv på honom, och många tårar då det varit MKT träning och jobb...
Han var så gott som utdömd pga detta och alla andra sekundära komplikationer jag hade fått på köpet, när han besiktades(vilket inte gick bak då han inte kunde lyfta benen ALLS) Så de förstod inte vad jag skulle ha honom till! Men idag så har vi startat La dressyr, tom klarat av att rygga i programmen!! :love: Värmer upp länge! Pressar inte honom för hårt, sätter aldrig honom i skiten så att säga...Men alla muskler som han fått under dessa 3 åren jag haft honom och ridit in honom har bara gjort problemen mindre.
Så jag hoppas innerligt att han får fortsätta må bra i många år till!!

// Maria

Jag har inte så speciellt negativa erfarenheter av shivering, den jag vet märks det när du lyfter bakbenen men det är inga problem att sko, om du inte är rädd då eftersom hon drar upp dom ibland men sparkar inte! Märks ej i ridning, inga problem att backa eller annat. Funkar både i hoppningen och dressyren. Allt beror ju på hur mycket shivering denna hästen du vill ha har. Min erfarenhet är också att det ofta är stora hästar som får problem med detta.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 496
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka