Shit, så nervös jag blev

Idag ringde telefonen. Det var från ett jobb jag sökt, nämligen ett som maskinförare. De ville kalla mig till en intervju, redan på torsdag nästa vecka. Ansökningstiden går ut sista januari så jag hade verkligen inte räknat med att höra av dem så tidigt.

Jag har en referens redan och har även frågat min förra chef. Hon brukar säga ja till sånt, men har inte fått svar än.

Intervjun ska ske digitalt och är på en dag som vi ska vara på skolan, så jag har frågat om det finns möjlighet för mig att låna ett rum med internet på skolan. Om inte, så missar jag någon timme på morgonen, men det må väl vara hänt.

Men jag blev ju mer än lovligt nervös. Hur tusan ska jag ro iland det här?

Jag sitter med frågorna på https://www.akavia.se/rad-och-stod/soka-jobb/anstallningsintervju/30-vanligaste-intervjufragorna/ och försöker svara på dessa. Känner att fråga 2 och 3 var typ samma fråga.

Och vad fasen ska jag svara på fråga 5? Det är en kommun jag sökt jobb hos.
Du kanske kan titta på deras hemsida vad de har för gröna anläggningar och om de skriver något särskilt om dem? Kanske har läst om något de arbetar med, eller besökt någon park?

Som negativ egenskap tog jag upp att jag ibland kan bli lite ledsen/ta illa vid mig om jag upplever att jag gjort fel, jag är väldigt mån om att göra rätt. Om det inte blir som jag tänkt har jag lite svårt att bara släppa det.

Du kanske kan titta på deras hemsida vad de har för gröna anläggningar och om de skriver något särskilt om dem? Kanske har läst om något de arbetar med, eller besökt någon park?
Det finns ju en stadspark. Kommunen har också anlagt vad de kallar för fjärilens landskap. Men känner att jag måste läsa på mer.

Jag hoppas att jag lyckas göra en bra intervju också. Vill ju ha jobbet.
Det är klart du gör, på sätt o vis skönt att det sker digitalt. Jag kunde känna att rummet man satt i blev mindre även om det var gigantiskt under intervjuer på plats.

Jag kommer snart vara i din sits jag med, då jag är mitt under en uppsägningstid. Men det är inte lätt att hitta 50 procents tjänster för ett skröppel som jag. Och AF och fack kan inte hjälpa/är inte intresserade av att hjälpa till för fem öre förrän den dag uppsägningstiden är slut. 1 oktober.

Det finns ju en stadspark. Kommunen har också anlagt vad de kallar för fjärilens landskap. Men känner att jag måste läsa på mer.
Gör så, men känn inte att du behöver vara ett levande uppslagsverk för en maskinförartjänst på säsong - lagom är bäst. De vill i första hand veta att du kan köra maskin på ett ansvarsfullt sätt, är mottaglig för att lära dig de arbetsuppgifter du inte kan, är pålitlig och ansvarsfull och kan uppföra dig trevligt i arbetslaget.

Känner att jag kört fast redan på första frågan "Berätta om dig själv". Det är normalt ingen fråga som borde vara ett bekymmer men nu vill jag ge det perfekta svaret och då tar det stopp.

Jag vill absolut inte förminska din känsla, jag lider själv av ganska extrem prestationsångest. Men, det kan gå bra även om det inte känns prefekt! Jag tog fel på tiden en gång, kom 30 min sent till intervjun och grät efteråt för jag tänkte att jag hade sumpat alltsammans men fick faktiskt jobbet ändå.

Kom ju på en sak. Jag har väldigt goda omdömen från mina praktikplatser under utbildningen. Hur ska jag få fram det på en digital intervju? Kan ju inte lämna över kopior på omdömena.
Fråga om du kan mejla över dem till den som rekryterar. Hejja dig. Du gör allt rätt med förberedelserna. Att ta upp introvert som något du behöver förbättra tycker jag låter bra. Ha gärna något exempel på vad du gör för att förbättra det. Lycka till.

Fråga om du kan mejla över dem till den som rekryterar. Hejja dig. Du gör allt rätt med förberedelserna. Att ta upp introvert som något du behöver förbättra tycker jag låter bra. Ha gärna något exempel på vad du gör för att förbättra det. Lycka till.
Att vara introvert kan vara negativt. Det behöver inte vara det. Sen är det ju sådan jag är och det är lite svårt att komma ifrån. Jag har dock vid ett par tillfällen hört att jag är socialt kompetent. Så jag kan ju prata och vara social också.

Att vara introvert kan vara negativt. Det behöver inte vara det. Sen är det ju sådan jag är och det är lite svårt att komma ifrån. Jag har dock vid ett par tillfällen hört att jag är socialt kompetent. Så jag kan ju prata och vara social också.
Kanske kan du resonera kring det? T ex om jobbet kräver att man gör uppgifter på egen hand, då kan det vara en fördel. Men att du för den skull inte är introvert i alla situationer. Ge exempel på det.

Heja och grattis :)

Vad är det för typ av maskintjänst? Dvs vad ska du göra? Det finns ju många olika maskiner tänker jag men jag tänker närmast på lastmaskin med skopa eller gafflar..?

I mitt ena jobb kör jag bla hjullastare. Det jag vet att maskinägare uppskattar är att man är rädd om grejerna, både maskinen och miljön där man kör samt materialet man jobbar med. Att man tänker mkt på säkerhet, tänker först och gör sedan, är bra egenskaper. Det spelar ingen roll hur snabb du är om du har sönder maskin, kör på gatstenar, stolpar eller i värsta fall folk :o
Så jag hade framhållit att jag är noggrann och rädd om saker och miljö. Om du vet nåt om maskiner så vet jag av erfarenhet att de älskar att snacka om sina maskiner, vad det är för modeller, tillbehör och vad de kör med dem ;) Jag hade ställt lite såna frågor för det brukar kunna ge ett gott öga. På intervju handlar det mest om att sälja in sig själv :)

Heja och grattis :)

Vad är det för typ av maskintjänst? Dvs vad ska du göra? Det finns ju många olika maskiner tänker jag men jag tänker närmast på lastmaskin med skopa eller gafflar..?

I mitt ena jobb kör jag bla hjullastare. Det jag vet att maskinägare uppskattar är att man är rädd om grejerna, både maskinen och miljön där man kör samt materialet man jobbar med. Att man tänker mkt på säkerhet, tänker först och gör sedan, är bra egenskaper. Det spelar ingen roll hur snabb du är om du har sönder maskin, kör på gatstenar, stolpar eller i värsta fall folk :o
Så jag hade framhållit att jag är noggrann och rädd om saker och miljö. Om du vet nåt om maskiner så vet jag av erfarenhet att de älskar att snacka om sina maskiner, vad det är för modeller, tillbehör och vad de kör med dem ;) Jag hade ställt lite såna frågor för det brukar kunna ge ett gott öga. På intervju handlar det mest om att sälja in sig själv :)
Det är ett jobb inom park inom park och gata.

Huvudsakliga arbetsuppgifter: • bevattning av träd och blommor • rishämtning • gräsklippning av parker och bollplaner • slaghack

Så det blir väl en del åkgräsklippare och traktor.

Läste precis ikapp och vill bara slänga in att jag tycker att det är helt rätt att prioritera att förbereda svar på frågorna i det här läget, istället för att skicka fler ansökningar. Skulle det råka vara så att du inte får det här jobbet så har du ju mycket av svarsförberedelsejobbet klart inför framtida intervjuer sen!

Läste precis ikapp och vill bara slänga in att jag tycker att det är helt rätt att prioritera att förbereda svar på frågorna i det här läget, istället för att skicka fler ansökningar. Skulle det råka vara så att du inte får det här jobbet så har du ju mycket av svarsförberedelsejobbet klart inför framtida intervjuer sen!
Ja, absolut är det så. Jag får ju övning inför intervjuer. Nästa gång blir det antagligen lättare. (Även om jag får det här jobbet så är det inte säkert jag får förlängt och kommer då åter behöva söka jobb.)

Förresten! Jag är också introvert och tycker att det är jättebra att ta upp som en potentiell svaghet. Precis för att det egentligen inte är en svaghet. Det bara är, liksom. En neutral egenskap. Och det finns som du är inne på inget motsatsförhållande mellan det och att vara social. Däremot så orkar man inte vara social hela tiden utan att ladda batterierna med lite egentid. Så kanske att introversion som svaghet inte skulle gå hem så bra i intervju för en tjänst där man förväntas vara bland en massa folk och interagera med dem konstant, men herregud då hade man ju verkligen inte velat ha jobbet heller. :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 973
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 894
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024