Shettispris på lösdrift mm,,info önskas

Luria

Trådstartare
Hej
Jag blev erbjuden att ta en shettis ett par veckor över sommaren.
Vad är ett rimligt pris att betala för lösdrift m tillgång till vatten och tillsyn (ej skadetillsyn), ingen ridhus eller paddock, men tillgång till sadelkammare.
Halvkasst bete.
Jag ser att priserna varierar kraftigt och jag vet inte riktigt vad som är rimligt.

Behöver shettisen något tillskott på sommaren? Den har aldrig haft fång, betet där jag har kollat är inte kraftigt eller mycket, snarare mer en skogshage..

Blir så sur på mig själv för att jag inte vet detta...Men ni gulliga kan väl hjälpa??
 
Sv: Shettispris på lösdrift mm,,info önskas

Ägaren bör ha koll på vad hästen behöver för att fungera bäst. Det är ju ganska så individuellt det där.
 
Sv: Shettispris på lösdrift mm,,info önskas

Det beror ju helt på vart du bor, hur nära staden det ligger, kollektivtrafiken.
Ska du göra allt runt omkring hästen? Eller ska den bara stå hos dig?

Det fattas lite information för att man ska kunna ge en prissättning =)
Vad är skillnaden mellan tillsyn och skadetillsyn?
 
Sv: Shettispris på lösdrift mm,,info önskas

hehe...okej....
Det ligger utanför stan, ca en mil.
Tillsyn=Att ägaren ser att hästen lever
Skadetillsyn= Att ägaren ser över hästen efter sår osv...
Ja, nåt sånt ...

Shettisen ska gå med stallets övriga hästar i en lösdriftshage som ligger invid deras stall. Inget foder ingår.
Jag räknar med att åka ut varje dag....

Förstår att det är svårt att hjälpa med prissättning...men det varierar verkligen från 500kr/månad till 700kr för hela sommaren....
 
Sv: Shettispris på lösdrift mm,,info önskas

Om det bara gäller ett par veckor så kan det inte bli någon stor summa ens på det dyraste stället.. Om de så tar 500 per månad blir det ju bara 250 kronor, så jag ser inte problemet riktigt.. Skulle det mot förmodan behöva tillskottsfodras så äter ju en shettis inga stora mängder heller under de veckorna. Kanske är jag som är van vid att hästar kostar som nonchalerar summorna, ursäkta i så fall! Går inte att säga riktigt om det behöver fodras extra, men det vet säkert de som äger stallet eller de som har sina hästar där, vad det brukar behövas i den hagen. Blir det torrsommar kan ju betet ta slut kanske. Prata med hästägaren och stallägaren så löser det sig nog bäst! :)
 
Sv: Shettispris på lösdrift mm,,info önskas

Kostnaden beror på så mycket, kolla med de ställen du kan tänka dig att ha hästen. Jag skulle personligen inte slussa ut en häst i en flock för bara 2 veckor, det är för stor skaderisk i förhållande till nyttan och hästen hinner inte komma in i flocken ens på den tiden. Pris får du höra dig för i dina trakter, det varierar, men 2 veckor på sommaren lär inte kosta mycket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 699
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 921
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp