shettispass- kostnad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Annikan
  • Startdatum Startdatum
A

Annikan

Hej,

jag ska i veckan köpa en shettis som inte har pass. Jag och ägaren har talat om att dela kostnaden för passet då jag har hört att man från 1 juni måste både chip-märka och DNA-testa för att få passet. Jag glömmer konstant att ringa distriktsvet. på morgonen (telefontid 8-9) och undrar därför - är det någon som kan ge en ungefärlig siffra på vad passet kommer kosta i slutändan?

Då pratar jag både om vet.kostnad och själva passkostnaden o så... Nån som har koll?

Sv: shettispass- kostnad?

nu har moderatorn städat i tråden, pga att info om vad Ni som är Id-kontrollanter/chipmärkare tar betalt är jämnställt med reklam och därmed inte tillåtet.

till trådskaparen:
Det finns ingen anledning att ta ut veterinären, varken för ID-beskrivning, chipmärkning eller DNA-provtagning. Allt det där ordnar en ID-kontrollant med chipbehörighet - du hittar dem på SHs hemsida, kontakta någon i din närhet.
Kostnad för ID + chip varierar väldigt, men någonstans mellan 300-800 ligger nog de flesta.

Sen är nästa fråga - är det en fullstammad shetlandsponny som inte har fått sitt gamla registreringsbevis utbytt mot pass? Eller en fullstammad ponny som inte är fölregistrerad? Eller en ponny som saknar "godkänd" härstamning?
Shetlandssällskapet ufärdar pass endast till fullstammade shetlandsponnyer, övriga A-ponnyer registreras numera hos SH. Och dessa A-ponnyer är inte shetlandsponnyer oavsett hur shettislika de är!
Kostnaden för passet varierar beroende på vilket av ovanstående vi talar om.

Sen skrev du:
då jag har hört att man från 1 juni måste både chip-märka och DNA-testa för att få passet
Det är en sanning med modifikation.
Efter 1 juli måste alla nyregistreringar vara chipmärkta (eller möjligen frysmärkta).
DNA-test är fortfarande inte obligatoriskt för alla raser - däremot tar man alltid ett tagelprov vid chipmärkningen för att kunna dubbelkolla att det är rätt häst, ifall chipet skulle sluta fungera...
Vad gäller shetlandsponnyer så krävs DNA-test mot föräldrarna på ponnyer som grundregistreras efter årsskiftet efter deras födelse, för att de alls ska reggas.
Ponnyer som reggas utan härstamning behöver inte DNA-typas.

Sv: shettispass- kostnad?

okej - tack för informationen! Då vet jag vart jag ska vända mig...

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 662
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31