Shettishingst

M

moonstone_lover

För ca 2 veckor sen köpte ja en shettishingst, 10 månader gammal. Ska bara ha han som sällskap till min fjording och ev köra in han senare. Han har precis börjat vänja sig vid grimma och är knappt något hanterad . de första dagarna gick det bra..men nu har han börjat bitas och stegra och sparka på mej när jag leder han. Det är när han blir ivrig och vill till fjordingen. Men hur "straffar" jag han på bästa sätt? Vill ju inte göra han rädd för mej heller eftersom han redan är ganska huvudskygg. Han är hur snäll och gosig som helst i stallet, det är bara när man leder honom han håller på...tips någon?

Sv: Shettishingst

Har du tillgång till paddock eller round pen?
Träna ledarskapsövningar. Sänd iväg honom osv mao.

Vad använder du för grimma?
Repgrimma föredrar jag vid träning av mer levnadsglada hästar.

Nej, ja har ingen paddock"/ Jag har vanlig lädergrimma på han nu, får väl skaffa repgrimma, men vet inte om det finns i så liten storlek, han har shettisfölgrimma nu..Men det svåraste är just hur jag ska visa att han gör fel utan att skrämma honom.

Repgrimmor är rätt ställbara. Men i nuläget så hade jag rytit ifrån när han busar för mycket.
Hota honom precis som mamman skulle gjort när han går över gränsen.
Svårt med små levnadsglada gossar,men så länge du inte slår honom eller rycker i grimman så tål han en tillrättavisning av modell grov röst och hotelser.

Okeej, det blir ju lätt att han tar över, han är ju så liten & söt att man knappt vågar säha ifrån:angel:

Håller med men ska man kunna hantera honom så måste du visa vem som bestämmer tidigt.Blir en trevligare individ senare. Lycka till.

En hingst är alltid en hingst även om den råkar vara liten i storlek, så den behöver väl hanteras som just en hingst och inte daltas med allt för mycket. Det bästa tror jag är om mna hinner reagera och säga ifrån sekunden innan hästen gör det den tänker göra.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama