Shettishingst

nala

Trådstartare
Finns det någon som vet något om Hippominimus Grizzly Bear RS 261 han är pappa till två av mina sto och jag skulle vilja veta lite om honom, jag vet inte ens vad han har för färg! :confused:
Tacksam för hjälp! :bow:

Sv: Shettishingst

Hippominimus Grizzly Bear är/var (?) brun och 86 cm hög.
Han togs ur avel eftersom han lämnat ett krumt hingstföl efter sig. Krumma föl är alltså en ärftlig defekt, som är recessiv, dvs det krävs att både far och mor bär på anlaget för att fölet ska bli krumt. OM du använder dina ston i avel så kan det ju vara värt att ta reda på mer om detta, eftersom det är 50% chans att DE också bär anlaget. Det krävs dock, som sagt, att även hingsten bär det om fölet ska bli krumt. Och OM du skulle få ett sådant föl så är du skyldig att anmäla detta (till SH?) för hingsten ska då tas ur avel - och stoet bör ju också tas ur avel...

Sv: Shettishingst

Tack för svaret :bow: Det var förstås inte kul att han har lämnat krumma föl men det är en stor fördel att veta eftersom jag avlar på mina sto. Har aldrig fått ett krumt föl på någon av dom och båda två har gett mig vars 5 föl, jag använder dock bara min egen hingst, får dock fundera på om jag ska ta dom ur avel det blir troligen så tyvärr :cry: jag vill ju inte ta risken att fölen i sin tur kanske lämnar krumma föl, hur stor skulle risken kunna vara att det blev så jag kan inget om detta med krumma föl, har dock sett shettisar som varit krumma och det vill jag på inga som helst villkor riskera att få eller att andra ska få det på mina avkommor!!!!!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 735
Senast: Häst_
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka